Varaosatakuu
Rupes vaan kummastuttamaan tuo varaosatakuu. Siinähän vaihdetulle osalle annetaan kahden vuoden takuu. Oletetaan, että vaihdatat tänään huollossa takaäänenvaimentimen. Pönttö menee rikki 8 kk:n päästä; liike vaihtaa veloituksetta uuden. Tämä nyt vaihdettu pönttö menee jälleen rikki 16kk:n päästä alkuperäisestä ostopäivästä. Nyt maksatkin pöntön taas täysimääräisenä!
Mikä tuossa hommassa kusee? Eikö takuun pitänyt olla kaksi vuotta (24kk)? Tämä tapaus oli keksitty, mutta viittaa tuolla toisessa topicissa kertomaani tunnistinhärdelliin (joka toisen maksat itse).
Mikä tuossa hommassa kusee? Eikö takuun pitänyt olla kaksi vuotta (24kk)? Tämä tapaus oli keksitty, mutta viittaa tuolla toisessa topicissa kertomaani tunnistinhärdelliin (joka toisen maksat itse).
** BMW 130i ** Ski-Doo MXZ X-RS 850 **
Mutta kun asia ei toimi noin, ainakaan LänsiAutossa. Tuli tosiaan tuon toisen topicin ( http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... &forum=4&9 )myötä mieleen ajat, jolloin autooni vaihdettiin harva se viikko kampiakselintunnistimia. Ensimmäisen maksoin tottakai itse. Tech:i herjasi sitä taas hetken päästä -> vaihdettiin takuuseen. Ja taas päästiin vähän matkaa -> häiriövalo palaa -> tech:i herjaa kampiakselin tunnistinta -> vaihdetaan, mutta taas tunnistimen maksaa asiakas, eli tässä tapauksessa minä! Kaikki tämä tapahtui alle 1½ vuoden sisällä!
Eli alkuperäinen kysymys: Miksi varaosatakuu kattaa takuun sisällä vain kerran? Jos vika toistuu, asiakas maksaa taas itse?
Vai onko mua kustu silmään
Eli alkuperäinen kysymys: Miksi varaosatakuu kattaa takuun sisällä vain kerran? Jos vika toistuu, asiakas maksaa taas itse?
Vai onko mua kustu silmään
** BMW 130i ** Ski-Doo MXZ X-RS 850 **
Aikanaan olin Opelilla hetken töissä, jossa opin yhden asian (ehkä vähän toistakin):
"Takuu ei jatka takuuta" Eli Opeliin vaihdettiin puhaltimen moottori 10 kk ikäisenä, vaihdettu puhallin hajosi 14 kuukauden ikäisenä, niin asiakas maksoi uuden puhaltimen moottorin.
j.h
Opel ei taida tuntea takuuta nimeltä "Goodwill"
"Takuu ei jatka takuuta" Eli Opeliin vaihdettiin puhaltimen moottori 10 kk ikäisenä, vaihdettu puhallin hajosi 14 kuukauden ikäisenä, niin asiakas maksoi uuden puhaltimen moottorin.
j.h
Opel ei taida tuntea takuuta nimeltä "Goodwill"
Jos tuotteella on takuu 2vuotta niin se korvataan (ainakin pitäisi) niin monta kertaa kuin se tänä aikana menee rikki!Eli alkuperäinen kysymys: Miksi varaosatakuu kattaa takuun sisällä vain kerran? Jos vika toistuu, asiakas maksaa taas itse?
Näin ainakin vapaassa varaosakaupassa (merkkiliikkeistä en tiedä!)
<font size=-1>[ This Message was edited by: JuhaV on 2004-08-10 07:37 ]</font>
[/quote]
Jos tuotteella on takuu 2vuotta niin se korvataan (ainakin pitäisi) niin monta kertaa kuin se tänä aikana menee rikki!
[/quote]
Näin sen munkin mielestä yleensä on, tai ainakin meillä. Eli takuu on tasan 12kk ostohetkestä. Osa voi hajota vaikka 10 kertaa ja se korvataan, kunhan alkuperäisen tuotteen ostohetkestä ei tosiaankaan ole kulunut vielä sitä 12 kuukautta.
Jos tuotteella on takuu 2vuotta niin se korvataan (ainakin pitäisi) niin monta kertaa kuin se tänä aikana menee rikki!
[/quote]
Näin sen munkin mielestä yleensä on, tai ainakin meillä. Eli takuu on tasan 12kk ostohetkestä. Osa voi hajota vaikka 10 kertaa ja se korvataan, kunhan alkuperäisen tuotteen ostohetkestä ei tosiaankaan ole kulunut vielä sitä 12 kuukautta.
Kyllähän se kuluttajansujalain mukaan menee silleen että jos myönnetään takuu 24kk. Niin osa vaihdetaan takuuseen takuuaikana niin monta kertaa kuin on tarpeen jollei myyjä voi osoittaa asiakkaam särkeneen sitä itse.
Sitten tulee myös se mitä tuommoisen osan tulisi kestää. Eli anturin pitäisi varmastikin kestää pitempään kuin 2 vuotta. Kuluttaja asiamies laskeskelee sille varmasti sen.
Varsinaisen takuuajan jälkeen takuuseen menevät hoidetaan yleensä niin että maahantuoja toimittaa osan ja asiakas maksaa korjaus työn.
Sitten tulee myös se mitä tuommoisen osan tulisi kestää. Eli anturin pitäisi varmastikin kestää pitempään kuin 2 vuotta. Kuluttaja asiamies laskeskelee sille varmasti sen.
Varsinaisen takuuajan jälkeen takuuseen menevät hoidetaan yleensä niin että maahantuoja toimittaa osan ja asiakas maksaa korjaus työn.