c20ne ajoittaiset käynnistysongelmat ja tyhjäkäynti
Eli nyt pitkän tutkinnan jälkeen, toisin kuin jokin aika sitten täällä ilmoitin, niin tyhjäkäyntikin vaeltaa hieman, ei semmotti että mittarissa näkyisi mutta sen verran että korvalla kuulee kun kierrokset eivät ole aivan tasaiset ja pakoputken pörinäkään ei ole tasainen. Ja joskus käy niin, että kun koitan autoa startata, niin se meinaa käynnistyksen jälkeen sammua mutta lähtee sitten kuitenkin käymään, mutta joskus käy niin että kun käynnistän niin se vaan hiukan köhii ja täristää ja sitten sammuu, eikä lähde käymään n. minuuttiin (aika vaihtelee 30-180 sekkaa). Voisiko noitten vikojen aiheuttaja olla sama? Se moottorin tyhjäkäynti on kuitenkin kohtuu normaali, mutta ei se silti ihan tavallisesti käy kun niitä "täydellisesti" käyviä moottoreitakin on kuullut. Tyhjäkäyntimoottorissa likaa? Milläs sitä putsaamaan kun ymmärsin ettei niitä saa pahemmin aukaistua?
Mulla kans c20ne calibra tekee suunnilleen tuota samaa. Tyhjäkäynti ei seilaa ainakaan mittarista katsottaessa huomattavasti. Kylmänä lähtee todella hyvin käyntiin ilman kaasua, mutta joskus lämpimänä hörähtää ja sitten laskee kierrokset alas ja sammuu. Lähtee kyllä hyvin käyntiin kun näpäyttää kaasua hieman, mutta sais tuo lähteä ilmanki. Tyhjäkäynnin säätimen putsasin pari kertaa, parani vähäksaikaa... Pitäis varmaan testata 12v tuo säädin että toimii oikein.
Juu monta kertaa tosiaan tätäkin on kyselty, taisi olla just sulla Calibra83 samantapainen topicci jokin aika sitten? Mulla vaan on tässä ongelmassa se vielä , että jos se sammahtaa käynnistyksen jälkeen, eikä lähde heti käyntiin niin siihen ei vaikuta kaasu ollenkaan vaan siinä pitää vaan kiltisti odottaa. Enkä kaasua muutenkaan painele käynnistyksessä, kun se on kuulemma tarpeetonta 
Mulla kyllä lähtee heti uudestaan käyntiin, mutta kaasua pitää aavistuksen näpäyttää. Tästä tosiaan keskusteltu moneen otteeseen, mutta ratkaisua ei ole koskaan löytynyt. Tyhjäkäynnin säädintä monet ovat veikkailleet. Pitäis tosiaan testata tuo niin sais varmuuden, mutta ku on laiska niin se aina jää 
Onko lambda testattu? Mulla auttoi toi lambda(säätää mut ei oikein?) Kokeilin myös Laittaa tähän oktaanin valitsimeen säätö vastuksen....sillä sai sit vielä vähä paremmaksi! Voi myös olla bensan paineen säätimen letku taittunut tukkoon ? (oikealla puolella imusarjaa pyöreä metallinen paketti!)
<font size=-1>[ This Message was edited by: åltsa on 2004-08-25 10:03 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: åltsa on 2004-08-25 10:10 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: åltsa on 2004-08-25 10:03 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: åltsa on 2004-08-25 10:10 ]</font>
Bensapumppu tuntuu kuitenkin muuten käyvän ihan tasaisesti, kun eikös se surina siellä auton takarenkaan kohdalla oo bensapumpun surinaa? Onkos tuo rele siinä sulakeboksissa?
Jos tuo lambda ei toimi oikein, niin näkyykö se sitten niissä lambda arvoissa kun eikös jotkut semmoiset ole päästömittauksissa? Onko se joku säädettävä juttu vai pitääkö ostaa kokonaan uusi?
<font size=-1>[ This Message was edited by: tuomas20 on 2004-08-25 10:45 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: tuomas20 on 2004-08-25 10:46 ]</font>
Jos tuo lambda ei toimi oikein, niin näkyykö se sitten niissä lambda arvoissa kun eikös jotkut semmoiset ole päästömittauksissa? Onko se joku säädettävä juttu vai pitääkö ostaa kokonaan uusi?
<font size=-1>[ This Message was edited by: tuomas20 on 2004-08-25 10:45 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: tuomas20 on 2004-08-25 10:46 ]</font>
Syypää löytyi, ja se oli juurikin tuo bensapumpun rele. Oireili juuri tuolla tavoin kuin aiemmin olin maininnut, ja sitten pari päivää sitten otti lopputilin kun auto hyytyi kesken ajon. Noh motonetistä uusi rele hintaan 19e, monen tunnin säätämisen jälkeen sain vihdoin kaiken valmiiksi ja auto toimii kuin unelma (ainakin toistaiseksi)
Eli jos jollain on noita samoja oireita kuin minulla, kannattaa varmaan etsiä sitä syyllistä myös sieltä bensapumpun releestä.
Ex-Opel Calibra 8v -92, nykyinen Chrysler Neon LE -00, sorry 
Rele sijaitsee ainakin vm -92 8v calibrassa (luultavasti muunkin vuotisissa) niin apukuskin jalkatilassa, siinä missä huoltokirja sijaitsee, niin sen muovin kun irroittaa niin sieltä alta paljastuu keskuslukituksen boksi ja sitten se bensapumpun rele, pitäisi olla ihan helppo nakki. Itsellä meni kyllä jonkun verran aikaa vaihdossa kun en ollut ennen sitä muovia irroittanut 
Ex-Opel Calibra 8v -92, nykyinen Chrysler Neon LE -00, sorry