EGR ja koneen lämmöt?
http://groups.google.fi/groups?q=egr+gr ... com&rnum=1
Ko. news artikkelissa kirjoittaja kertoo EGR:n poiston vaaroista mm. koneen lämmön noususta ja nakutuksesta!
Eli jos EGR poistetaan niin sytytystä tulee säätää myöhäisemmälle?
Toimiiko EGR kaikilla koneen kierrosnopeuksilla.
Onko eroa toiminnassa jos moottori kylmä tai lämmin?
<HTML>
<font size=-1>[ This Message was edited by: kapiteeli on 2004-09-22 15:08 ]</font>
Ko. news artikkelissa kirjoittaja kertoo EGR:n poiston vaaroista mm. koneen lämmön noususta ja nakutuksesta!
<HTML>
<font size=-1>[ This Message was edited by: kapiteeli on 2004-09-22 15:08 ]</font>
Siksi että EGR on ehkä yksi älyttömimmistä keksinnöistä mitä löytyy.On 2004-09-22 15:22, Vectr@ B wrote:
Miksi se täytyy ottaa pois käytöstä??Niin kuin yleensä?
Ei sen kovempaa kulje
Kun pakokaasua kierrätetään takaisin imupuolelle niin se vie tilaa puhtaalta ilmalta/hapelta jota palamisessa tarvitaan. Ja tämä asia ei ole hyvä tehon/polttoainetalouden kannalta.
Lisäksi kone karstoittuu enemmän ja varsinkin dieselissä missä pakokaasu sisältää rikkiä, niin se syövyttää paikat.
Golf 1.9pwrDiesel 4x4 & Calibra Cabriolet turbo 4x4
Ainakin volkissa se ei toimi koneen ollessa kylmä eikä ilmeisesti täyskaasulla....(?)On 2004-09-22 15:04, kapiteeli wrote:
http://groups.google.fi/groups?q=egr+gr ... com&rnum=1
<HTML>
Mistäs sen tietää kuinka paljon karstaa on esim meidän Vectrassa?On 2004-09-22 15:40, Tumppi82 wrote:Siksi että EGR on ehkä yksi älyttömimmistä keksinnöistä mitä löytyy.On 2004-09-22 15:22, Vectr@ B wrote:
Ei sen kovempaa kulje
Kun pakokaasua kierrätetään takaisin imupuolelle niin se vie tilaa puhtaalta ilmalta/hapelta jota palamisessa tarvitaan. Ja tämä asia ei ole hyvä tehon/polttoainetalouden kannalta.
Lisäksi kone karstoittuu enemmän ja varsinkin dieselissä missä pakokaasu sisältää rikkiä, niin se syövyttää paikat.
Kuinka paljon tehoa tuo sen ottaminen pois käytöstä?
Onko huiput nyt ilman erglkdkls systeemiä 230km/h vai mitä?
Kuinka monta Hv tulee lisää?
0-100 km/ h?
taitaa olla juuri sitä psygo juttua koko asia.
Mutta ken tuolla haluaa virittää autoa siittä vaan
Itse olisin kiinnostunut tiedosta ja faktasta en näistä tiksin Esson jutuista!
Lainaus kirjasta Uusimoottoritekniikka: Virittäminen ja säätäminen By A. Graham Bell:On 2004-09-22 19:53, Vectr@ B wrote:Mistäs sen tietää kuinka paljon karstaa on esim meidän Vectrassa?On 2004-09-22 15:40, Tumppi82 wrote:Siksi että EGR on ehkä yksi älyttömimmistä keksinnöistä mitä löytyy.On 2004-09-22 15:22, Vectr@ B wrote:
Ei sen kovempaa kulje
0-100 km/ h?
"...kuka tahansa pystyy järkeilemään, ettei moottoriin virtaavan polttoaineseoksen sekaan johdettava pakokaasu voi mitenkään olla edullista sen enempää moottoritehon kuin polttoainetaloudenkaan kannalta. Pakokaasuhan koostuu jo 'käytetyistä' aineista, ja on näin ollen palamiskelvotonta hukkakaasua, joka vie vain tilaa tuoreelta palamiskykyiseltä polttoaineseokselta ja kaiken lisäksi vielä hidastaa sylinteriin mahtuvan seoksen palamista. Pakokaasu on tietysti myös kuumaa ja lämmittää omalla lämmöllään uuttakin polttoaineseosta, ja senkin takia täytös jää huomattavasti normaalia heikommaksi"
Itse uskon täysin autofriikki Bellin käsialaa ja tuo jopa kuulostaa viisaalta.
Mistäs sen tietää kuinka paljon karstaa on esim meidän Vectrassa?On 2004-09-22 20:25, Tumppi82 wrote:Lainaus kirjasta Uusimoottoritekniikka: Virittäminen ja säätäminen By A. Graham Bell:On 2004-09-22 19:53, Vectr@ B wrote:Mistäs sen tietää kuinka paljon karstaa on esim meidän Vectrassa?On 2004-09-22 15:40, Tumppi82 wrote:Siksi että EGR on ehkä yksi älyttömimmistä keksinnöistä mitä löytyy.On 2004-09-22 15:22, Vectr@ B wrote:
Ei sen kovempaa kulje
0-100 km/ h?
"...kuka tahansa pystyy järkeilemään, ettei moottoriin virtaavan polttoaineseoksen sekaan johdettava pakokaasu voi mitenkään olla edullista sen enempää moottoritehon kuin polttoainetaloudenkaan kannalta. Pakokaasuhan koostuu jo 'käytetyistä' aineista, ja on näin ollen palamiskelvotonta hukkakaasua, joka vie vain tilaa tuoreelta palamiskykyiseltä polttoaineseokselta ja kaiken lisäksi vielä hidastaa sylinteriin mahtuvan seoksen palamista. Pakokaasu on tietysti myös kuumaa ja lämmittää omalla lämmöllään uuttakin polttoaineseosta, ja senkin takia täytös jää huomattavasti normaalia heikommaksi"
Itse uskon täysin autofriikki Bellin käsialaa ja tuo jopa kuulostaa viisaalta.
0-100 km/ h?
En löytänyt tuosta vastauksia...NOIHIN!
Ps. olen kuullut joku uskoo jeesukseen ja jopa allahiinkin.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Vectr@ B on 2004-09-22 21:29 ]</font>
Sitä ei tiedä että kuinkapaljon karstaa/tehoa on, paitsi koneen avaamalla ja penkittämällä tehon.
Mutta se on varma että karstaa on enemmän ja tehoa vähemmän kuin Vectrassa ilman EGR:rää. Olettaen että molemmilla on ajettu samallatavalla. Ei kukaan tarkkaa määrää tiedä.
Mutta se on varma että karstaa on enemmän ja tehoa vähemmän kuin Vectrassa ilman EGR:rää. Olettaen että molemmilla on ajettu samallatavalla. Ei kukaan tarkkaa määrää tiedä.
Mistäs sen tietää kuinka paljon karstaa on esim meidän Vectrassa?
Ota imusarjan imuputki irti ja katso kuinka paljon.
Sen voit testata käyttämällä autoa dynossa ennen ja jälkeen poisoton. Uskonpa hyvinkin, että kyllä tulee tehoa ainakin vähän enemmän ja tämän jo järkikin sanoo, jos katsot tuota yllä olevaa autofriikki Bellin teoriaa ja mietit sitä ihan järjellä...
Tuskin se huippuihin vaikuttaa vai meinaatko samalla, että kone kiertää enemmän tai samalla vaihteiston välitykset muuttuu?!? Kannattaa ehkä miettiä asiaa ennen kysymistä!!!
Katso vastaus tuosta ylhäältä vai etkö muista mitä kysyit jo aikaisemmin?!?
0-100 km/ h?
Ei taida juuri vaikutusta olla, kun tuo 0-100 km/h kiihdytys tehdään yleensä täysikaasulla ja silloin tuo EGR-venttiili on kiinni, jotta todellakin saadaan maksimitehot irti...
No jos nyt helpottaa sinun tuskaa!!!
Ja lisäksi vielä, että todellakin jos meinaat autolla pitempään ajella on syytä harkita tuon EGR-venttiilin toiminnan estämistä. Vaikutukset tulevat koneen likaantumisen myötä suuremmiksi kokoajan. Toiseksi, ainakin itselläni huomasin, että kulutukseen sillä on todellakin vaikutusta, ainakin isommissa koneissa ja ehkäpä jopa tehoissa (+150kW)...
Taidat olla kuullut ihan oikein ja minä voisin vielä joskus uskoa siihen, että täällä foorumilla voisi ensin käyttää hiukan järkeä ja miettiä asioita pienessä mielessään, ennen kuin kirjoittelee asiansa kaikkien iloksi/suruksi... Voisin vielä uskoa siihen, että kaikki oppisivat joskus ensin käyttämään search:ä ennen kysymyksen jättöä, jos vaikka kysymys olisi joskus jo esitetty ja vastauksia annettu! Voisi muuten vastauksenkin saada nopeammin...
Tulipahan avauduttua tähän kohtaan vaikka kaikki ei välttämättä koske tätä viestiä...
Pahoittelen aiheutunutta mielipahaa!
<font size=-1>[ This Message was edited by: wille on 2004-09-23 11:52 ]</font>
Ota imusarjan imuputki irti ja katso kuinka paljon.
Sen voit testata käyttämällä autoa dynossa ennen ja jälkeen poisoton. Uskonpa hyvinkin, että kyllä tulee tehoa ainakin vähän enemmän ja tämän jo järkikin sanoo, jos katsot tuota yllä olevaa autofriikki Bellin teoriaa ja mietit sitä ihan järjellä...
Tuskin se huippuihin vaikuttaa vai meinaatko samalla, että kone kiertää enemmän tai samalla vaihteiston välitykset muuttuu?!? Kannattaa ehkä miettiä asiaa ennen kysymistä!!!
Katso vastaus tuosta ylhäältä vai etkö muista mitä kysyit jo aikaisemmin?!?
0-100 km/ h?
Ei taida juuri vaikutusta olla, kun tuo 0-100 km/h kiihdytys tehdään yleensä täysikaasulla ja silloin tuo EGR-venttiili on kiinni, jotta todellakin saadaan maksimitehot irti...
No jos nyt helpottaa sinun tuskaa!!!
Ja lisäksi vielä, että todellakin jos meinaat autolla pitempään ajella on syytä harkita tuon EGR-venttiilin toiminnan estämistä. Vaikutukset tulevat koneen likaantumisen myötä suuremmiksi kokoajan. Toiseksi, ainakin itselläni huomasin, että kulutukseen sillä on todellakin vaikutusta, ainakin isommissa koneissa ja ehkäpä jopa tehoissa (+150kW)...
Taidat olla kuullut ihan oikein ja minä voisin vielä joskus uskoa siihen, että täällä foorumilla voisi ensin käyttää hiukan järkeä ja miettiä asioita pienessä mielessään, ennen kuin kirjoittelee asiansa kaikkien iloksi/suruksi... Voisin vielä uskoa siihen, että kaikki oppisivat joskus ensin käyttämään search:ä ennen kysymyksen jättöä, jos vaikka kysymys olisi joskus jo esitetty ja vastauksia annettu! Voisi muuten vastauksenkin saada nopeammin...
Tulipahan avauduttua tähän kohtaan vaikka kaikki ei välttämättä koske tätä viestiä...
Pahoittelen aiheutunutta mielipahaa!
<font size=-1>[ This Message was edited by: wille on 2004-09-23 11:52 ]</font>
Aivan kannatta käyttää sitä searchia!!
Sillä sieltä löydät etten omaa järkeä.
Autoa todella aion pitää kauan, ajettu yli 270 km ja ajetaan ilman egr ottamistakin.
Imusarja on otettu pois ja katsottu, eipä ihmeellistä karstaa.En tosin joka viikko sitä auki revi kuten eräät..
Sinä taidat kuulua tähän "vanha" "käytä search" kastiin..??
Mutta kuten aiemmin on /ollaan kirjoiteltu, täällä kun kysyy ei saa vastausta vaan vittuilua/piikittelyä-On paljon uusia tulokkaita jne.Itse aikoinaan myös kehoitin käyttämään sea..mutta se on huono, ja mistäs täällä puhutaan/kysellään jos kukaan ei kysele-se kai tämän tarkoitus on keskustella ja kysyä neuvoa tietoa
Tuosta egr on sen verran tietoa Opel huoltojen puolelta(negatiivista) että kiinnostaisi tietää miten koneet jne toimivat,hyötysuhde pidemmän päälle.
Mielipahaa et toki aiheuttanut ainakaan minulle, netistä/kirjoittelusta tuskin.
Olet sen fiksu niin seuraillaan kirjoituksia tästä edes ja kuunnellaan ja opitaan.Niin ja muistakaa käyttää sitä search
turhat kyselyt pois HAHAHAHHEEHEHH.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Vectr@ B on 2004-09-23 13:54 ]</font>
Autoa todella aion pitää kauan, ajettu yli 270 km ja ajetaan ilman egr ottamistakin.
Imusarja on otettu pois ja katsottu, eipä ihmeellistä karstaa.En tosin joka viikko sitä auki revi kuten eräät..
Mutta kuten aiemmin on /ollaan kirjoiteltu, täällä kun kysyy ei saa vastausta vaan vittuilua/piikittelyä-On paljon uusia tulokkaita jne.Itse aikoinaan myös kehoitin käyttämään sea..mutta se on huono, ja mistäs täällä puhutaan/kysellään jos kukaan ei kysele-se kai tämän tarkoitus on keskustella ja kysyä neuvoa tietoa
Tuosta egr on sen verran tietoa Opel huoltojen puolelta(negatiivista) että kiinnostaisi tietää miten koneet jne toimivat,hyötysuhde pidemmän päälle.
Olet sen fiksu niin seuraillaan kirjoituksia tästä edes ja kuunnellaan ja opitaan.Niin ja muistakaa käyttää sitä search

<font size=-1>[ This Message was edited by: Vectr@ B on 2004-09-23 13:54 ]</font>
Ei herneitä nenään näistä kirjoituksista kenellekään! Ei edes Vectr@ B:lle...On 2004-09-23 13:46, Vectr@ B wrote:
Aivan kannatta käyttää sitä searchia!!
Minulle on ihan sama otatko pois vai et.
Toiseksi en ole ketään haukkunut tyhmäksi vaan kehotin käyttämään järkeä...
Kolmannekseen en käskenyt ottamaan imusarjaa pois, vaan imuputken ja vilkaisemaan sisään, niin sen likaisuuden kyllä näkee sieltä...
En kuulu samaan kastiin, kiitos vain, enkä ole kirjoittanut tästä asiasta useammin.
En tarkoittanut myöskään sitä ettei saisi kysellä mistään eikä mitään, vaan sitä, että jos ensiksi kokeilisi vaikka searchillä etsiä vastausta ja sitten laittelisi kysymyksen, jos ei löydy tietoa. Jos tarvitsee tiedon nopeasti, niin se voi näin joskus jopa löytyä heti, eikä vasta huomenna.
Olet sen fiksu niin seuraillaan kirjoituksia tästä edes ja kuunnellaan ja opitaan.Niin ja muistakaa käyttää sitä search![]()
![]()
turhat kyselyt pois HAHAHAHHEEHEHH.
Seurailla saat ihan vapaasti ja kuinka haluat ja toivottavasti kerrot myös vastauksia, kuten yritin myös sinulle tehdä... En myöskään ole väittänyt olevani viisaista viisain vaikka ehkä osaankin käyttää searchiä. Joku voisi muuten joutessaan kirjoittaa ohjeet searchin käyttämisestä...![]()
ps. Ei tästä asiasta sen enempää eli piste minun kohdalla.
<font size=-1>[ This Message was edited by: wille on 2004-09-23 14:26 ]</font>
Itte oon ton systeemin tukkinu ja mitään eroa en ole huomannut tehoissa,lämmöissä tai nakutuksessa.
Mä oon ainakin siinä uskossa ,että egr pidemmän päälle likaa imusarjan ja joskus nähnyt kuviakin imusarjasta jolla on ajettu pidempään egr käytössä.Mutta jos vectraB on ajanut egr toiminnassa jo n.250tkm niin ihmettelen todellakin jos imusarja on täysin puhdas koska egr:n letkutkin sisältävät sellasta mömmöä ,että oli sormet likasina jo pelkän tukkimisen yhteydessä.
Mutta jokainen tehköön ton laitteen kanssa mitä tykkää.
Seat clubilta joskus luin ,että joku oli penkittänyt diesel seattinsa ilman egr ja tehoa oli tullut pikkasen yli 10hp mutta penkityslappuja ei siellä ollut näkyvillä.
Mä oon ainakin siinä uskossa ,että egr pidemmän päälle likaa imusarjan ja joskus nähnyt kuviakin imusarjasta jolla on ajettu pidempään egr käytössä.Mutta jos vectraB on ajanut egr toiminnassa jo n.250tkm niin ihmettelen todellakin jos imusarja on täysin puhdas koska egr:n letkutkin sisältävät sellasta mömmöä ,että oli sormet likasina jo pelkän tukkimisen yhteydessä.
Seat clubilta joskus luin ,että joku oli penkittänyt diesel seattinsa ilman egr ja tehoa oli tullut pikkasen yli 10hp mutta penkityslappuja ei siellä ollut näkyvillä.
Leon FR 20vt
Eihän se täysin puhdas voi ollaOn 2004-09-23 16:18, Aatsi wrote:
Itte oon ton systeemin tukkinu ja mitään eroa en ole huomannut tehoissa,lämmöissä tai nakutuksessa.