alustasarjan muutoskatsastus
Eli tällähetkellä on vecussa alla -40mm alusta ja se on asianmukaisesti muutoskatsastettu ja etäisyydet pyörännavasta kaareen on merkattu otteeseen. Auto kuitenkin on liian korkea omasta mielestä ja lisämadallus ois mielessä. Mutta meneekö tuo enää leimasta läpi jos sitä yritän muutoskatsastaa? -60mm on mielessä ja lain mukaan maksimi on 51mm.. Jääkö ainoksi vaihtoehdoksi laittaa korkeussäädettävä alusta ja aina katsastukseen ruuvata se oikeelle korkeudelle jotta saa leiman paperiin?
Mikäli mallisarjasta löytyy tehtaan jäljiltä vakioita matalampi malli ja et omista moista matalinta tehtaan tekelettä, niin silloin onnistuu.
Esimerkki:
Oletetaan, että autosta X on kaksi mallia: X ja X GT. X GT on X:n sporttimalli, jossa on 20mm matalampi alusta kuin X:ssä. Tällöin X GT:tä saa madaltaa jälkeenpäin 51mm ja X:ää 71mm. Maksimi madallus katsotaan mallisarjan matalimman maavaran mukaan.
Tietysti voit aina jättää uuden madallussarjan muutoskatsastamatta. Harva inssi/poliisi jaksaa ruveta mittailemaan jos otteessa jo mainitaan madallus. Itse olen katsastanut oman autoni jo kaksi kertaa peräkkäin madallusjousilla, eikä inssi ole sanonut mitään.
Esimerkki:
Oletetaan, että autosta X on kaksi mallia: X ja X GT. X GT on X:n sporttimalli, jossa on 20mm matalampi alusta kuin X:ssä. Tällöin X GT:tä saa madaltaa jälkeenpäin 51mm ja X:ää 71mm. Maksimi madallus katsotaan mallisarjan matalimman maavaran mukaan.
Tietysti voit aina jättää uuden madallussarjan muutoskatsastamatta. Harva inssi/poliisi jaksaa ruveta mittailemaan jos otteessa jo mainitaan madallus. Itse olen katsastanut oman autoni jo kaksi kertaa peräkkäin madallusjousilla, eikä inssi ole sanonut mitään.

Itse sain -60mm alustasrjan katsastettua, kun todistin merkkiliikkeen kautta, ettei auto ollut tippunut kuin 51mm. Eli käytännössä mitattiin (mahdollisimman väsyneestä) samanlaisesta autosta mitat lokasuojan kaareen ja joku automyyjä löi nimen alle.
Helpommalla pääset, kun ostat säädettävän alustasarjan.
Astra GSi -96, RS2000 -96