Hifi kondensaattori apua
Moro.
Olen tässä hitsaillut autoani (e kadett) ja sain hommat valmiiksi, pistin akun -navan paikalleen akkuun ja rupesin testaamaan että toimiiko kaikki. Noh kondensaattori ei ota enää jännitettä vastaan kuin 5.7V, että voiko se tuosta hitsaamisesta hajota? konkkaan meni hitsauksen aikana auton rungosta konkan - napaan maadoitus johto kuten normaalisti...
Olen tässä hitsaillut autoani (e kadett) ja sain hommat valmiiksi, pistin akun -navan paikalleen akkuun ja rupesin testaamaan että toimiiko kaikki. Noh kondensaattori ei ota enää jännitettä vastaan kuin 5.7V, että voiko se tuosta hitsaamisesta hajota? konkkaan meni hitsauksen aikana auton rungosta konkan - napaan maadoitus johto kuten normaalisti...
Kannattaa lukee postaus kunnolla..On 2004-10-10 23:39, datzka wrote:
tottakai otit akunkengän irti kun aloit hitsaamaan? Jos et ottanut niin tottakai se hajoaa, laturin hajoamis vaara on myös todella suuri.
tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, tässä tapauksessa myös auto.![]()
Siinähä sanotaan : sain hommat valmiiksi, pistin akun -navan paikalleen akkuun ja rupesin testaamaan että toimiiko kaikki
Eli on ollu irti
Projektina on kolaroitu Vectra A GT vm94 (C20XE)

-
AussiVectra
- 'Senator'

Tuottaako sinulle vaikeuksia ymmärtää muuta kuin tekniikan sanastoa. Hyi hyi pojat, ette ole käyttäneet sanaa varautua ja v-kirjainkin on pieniOn 2004-10-11 10:33, AussiVectra wrote:
Mita helvattia tarkoittaa etta "kondensaattori ei ota jannitetta kun 5.7v" ? Te kundit puhutte kielta jota en ymmarra. oon Electroniikan teknikko ja opettaja, enka siltikaan tsennaa.
Olihan auto käynnissä kun luit/mittasit jännitteen?
Konkka by ASTM
Keli ku keli, niin sutenööri se v*tut välittää
On se kumma jos on "teknikko" eikä ymmärrä mistä puhutaan
Kannattaa tosiaan tarkistaa tuo konkka linkki niin saat vähän lisäinfoa. Ja tosiaan mulla on ainakin jännitenäytöllinen konkka ettei tartte yleismittarilla alkaa leikkimään, teknikolle siis tiedoksi. Ja mulla on n. 12.5Vse jännite konkalle auton ollessa sammuksissa ja 13.7-14.5V tyhjäkäynnillä popituksen määrästä riippuen...voiko se muka hitsauksesta hajota?
Juu on konkassa jännite näyttö mutta se ei näytä mitään. ja sen takia mittasin sen yleismittarilla eli toi 5.7V... sitä minäkin olen tässä ihmetellyt että voiko se muka hitsauksessa hajota. ilmeisesti voi.On 2004-10-11 12:54, tuomas20 wrote:
On se kumma jos on "teknikko" eikä ymmärrä mistä puhutaanKannattaa tosiaan tarkistaa tuo konkka linkki niin saat vähän lisäinfoa. Ja tosiaan mulla on ainakin jännitenäytöllinen konkka ettei tartte yleismittarilla alkaa leikkimään, teknikolle siis tiedoksi. Ja mulla on n. 12.5Vse jännite konkalle auton ollessa sammuksissa ja 13.7-14.5V tyhjäkäynnillä popituksen määrästä riippuen...voiko se muka hitsauksesta hajota?
Et vielä vastannut kysymykseen oliko auto käynnissä/ oliko se ollut käynnissä kun mittasit jännitteen.
Jos auto on seissyt kauan ja konkkan varaus on purkautunut, niin ei se pelkän huonon akun ja konkan potentiaalierolla sitä jaksa täyteen varata, vaan laturi tarvitaan kaveriksi
Jos auto on seissyt kauan ja konkkan varaus on purkautunut, niin ei se pelkän huonon akun ja konkan potentiaalierolla sitä jaksa täyteen varata, vaan laturi tarvitaan kaveriksi
Keli ku keli, niin sutenööri se v*tut välittää
Ensin auto ei ollut auto käynnissä ja sitten mittasin auto käynnissä. Herätettä ei tarvi tuohon konkkaan kytkeä että jännite näyttö toimisi. Mutta vika löytyikin. Oli hitsatessa/akun kengän paikalleen panon aikana hifi järjestelmän maadoitus johto "hitsaantunut" runkoon niin järjestelmä ei ottanut kunnollla maihin. Kaikki toimii nyt ok. Aika hullulta toi konkan hajoaminen kuulostikin... Kiitokset vastanneille.
-
Miro.Simounen
- OCF Member 2017
-
AussiVectra
- 'Senator'

No niin tulihan siihen konkan alivarautumiseen selitys, elikka ei mitaan tekemista etta "konkka ei ota voltteja vastaan" kylla ma tiedan mika konkka on, eiks se ole sellanen lafka joka menee turpeeseen? no joo vitsit sikseen. jos konkka viottuu se yleensa alkaa vuotaan eli sisainen vastus pienenee, vahan samalla lailla mita tapahtuu vanhalle akulle, sen voi ladata tayteen ja kahden paivan paasta siella ei ole ketaan himassa. sen voi mitata jaittamalla siihen jannitteen, V (huomaa iso V) ja digitaalivolttimittarilla seuraa sen jannitteen purkautumista kun virtalahde on irroitettu. joskus niita jouduttiin "virkistelemaan" ennenkun laittettiin Finskin DC9 ja DC10 saatutkiin. Mutta kylla konkat voi viottuakin, niissa on vain nimellinen eristys anodin ja katodin valilla joka ei kesta suuria jannitepiikkeja, sillon ne alkaa "vuotaan" virtaa.
Ei tartte viela englanniks alkaa skrivaan kylla tassa viela vahan härmää snajutaan.
Hyvia konkkailuja,
Hanski
Ei tartte viela englanniks alkaa skrivaan kylla tassa viela vahan härmää snajutaan.
Hyvia konkkailuja,
Hanski