Laadukkaat renkaat ?

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
AussiVectra
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja AussiVectra »

Alipaineisen renkaiden keskelta kuluminen on kylla uusi asia mullekin, en oikeen ymmarra miten se on mahdollista. Jos niin on, niin miten sitten kuluu jos painetta on liikaa? reunoista vai? Viimeisemmat tiedot kilpakuskeilta taalla on etta maralla kelilla lisaa painetta renkaisiin niin kuvio pysyy auki ja vesi paasee ulos renkaan ja tien valista. pienella paineella kulutuspinta "pullistuu" sisaanpain ja kuvio sulkeutuu joten vesi ei paase tien ja renkaan valista pois ja vesiliirto on herkenpaa. jos kerran kulutuspinnan keskusta painuu pyoran napaa kohti niin kuinka se voi kulua reunoja enemman????? itse maarittelen oiketa paineet mittaamalla kulutuspinnan lampotilaa ajon jalkeen ja saadan paineet niin etta lampotila on tasainen, esim takarenkaassa sisareuna lampoisempi kun ulkoreuna camberin takia ja kulutuspinnan keskiosa sisa- ja ulkoreunan lampotilojen valissa. V6 vectra parhaat paineet on 240-250 edessa ja 210-220 takana hiukan riipuen ulkoilman lammosta. ja kulutuspinta kuluu tasaisesti.
Hanski
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

Mulla kului calibrassa kans renkaat takaa epätasaiseti,eli joka toinen nappula enemmän.Ja sitten ne alkaa ulvoa niin prke******.Nyt vaihdoin ne isot taka puslat uusiin ja renkaat edestä taakse,pitää seurata et auttoko tohon kulumiseen.
AussiVectra
'Senator'
'Senator'

On 2004-10-14 14:56, Tunari-82 wrote:
Mulla kului calibrassa kans renkaat takaa epätasaiseti,eli joka toinen nappula enemmän.Ja sitten ne alkaa ulvoa niin prke******.Nyt vaihdoin ne isot taka puslat uusiin ja renkaat edestä taakse,pitää seurata et auttoko tohon kulumiseen.
Mulla on sellanen kasitys etta se "joka toisen nappulan kuluminen" ei valttamatta ole auton vika vaan renkaan design, joo ja varmasti ulvoo kun siita tulee raktori rengas. Olen nahnyt sellasia kumeja uusissa autoissa. ihan uudet renkaitten design pyrkii pienentamaan renkaan reunan nappulat tai venyttaan niita pitkalle viistottain ettei se nappula iske tiehen ja ulvo. (katso Goodyear F1 D3 design) myoskin reuna-nappuloiden koko vaihtelee niin ettei ne kaikki ole saman levyisia vaan joka nappula on eri levyinen. se estaa ulvomista.
Hanski
Tenox
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Mitäs painetta suosittelisitte B-Vectran 205/40/17 kumeille? Ostaessani auton oli 1.8 joka kulmassa ja se tuntui hiukan pieneltä, joten täräytin 2.0 kaikkiin. Ovat kyllä kuluneet todella tasaisesti.
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

On 2004-10-14 15:06, AussiVectra wrote:
On 2004-10-14 14:56, Tunari-82 wrote:
Mulla on sellanen kasitys etta se "joka toisen nappulan kuluminen" ei valttamatta ole auton vika vaan renkaan design, joo ja varmasti ulvoo kun siita tulee raktori rengas. Olen nahnyt sellasia kumeja uusissa autoissa. ihan uudet renkaitten design pyrkii pienentamaan renkaan reunan nappulat tai venyttaan niita pitkalle viistottain ettei se nappula iske tiehen ja ulvo. (katso Goodyear F1 D3 design) myoskin reuna-nappuloiden koko vaihtelee niin ettei ne kaikki ole saman levyisia vaan joka nappula on eri levyinen. se estaa ulvomista.
Hanski
Mulla on just sisä reunan nappulat kuluneet noin,koska camper on vieläkin hieman liikaa miinuksella vaikka on säädettävät puslat.Kaksissa eri merkkisissä renkaissa on ollut samaa vikaa Toyo 2154017 ja Aurora 2153518.
Zeni
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Zeni »

No mulla on vain toinen puoli kulunut joten kyse ei voi olla designistä ja olisihan se hassu jos vain sisäreunan nappulat kuluisi ja niistäkin vain 2/3. Kuitenkin tuo vinkuminen 90% tulee jarruista ja vasta jonkun matkan jälkeen.
-----Zeni-----
"Aluminum, tastes like fear
Adrenaline, it pulls us near"
AussiVectra
'Senator'
'Senator'

V6 vectran vakiorenkaan paineet pitais olla noin 220 kpa takana ja 240 kpa edessa kun autossa matkustaa 1-2 ihmista. 220 kpa on sama kun 2.2 bar.
mittailin takarenkaan pintalampotiloja kun renkaan kylmapaine ennen ajoa (20 astetta) ja rengaspaine 210 kpa. 10 km ajon jalkeen pintalampotilat oli:
ulkoreuna 42 ast
keskella 44 ast
sisareuna 44 ast
renkaan paineet oli noussu 230 kpa eli noin 10 % mika on normaalia. talla paineella renkaat kuluu tasaisesti, ei ole liian kovat epatasaisella tiella mutta toisaalta on tyydyttavan jaykka kovissa mutkissa.
sitten eturenkaan paineet: tama todistaa etta jos paineet on liian pienet nin rengas kuluu reunoista enemman.
kylmalampo 20 astetta ja kylma paine 230 kpa (eli 10 kpa alle suosituksen). 10 km ajon jalkeen:
ulkoreuna 48 ast
kekella 47 ast
sisareuna 49 ast
tasta nakee etta camberit on aika kohdallaan kun renkaan sisareuna lampenee enemman kun ulkoreuna. (sama todistettu mittauksella 1.3 astetta). keskilampotila on vahemman kun molemmat reunat joten paineet sais olla 10-20 kpa enemman. mainitaan viela etta pintalampotilan maara riippuu kitkasta tiehen, mita enemman painoo kumilla tieta vasten sen enemman lampoa. jos renkaan leveytta lisataan vakiosta niin renkaan pinta-ala tieta vasten kasvaa joten rengaspainetta voidaan vahentaa. silloin pysyy sama paine neliosenttia kohden tieta vasten. kuitenkin parasta tarkistaa oikeet arvot lampomittauksella. talvella sita on vahan vaikee tehda kun renkaat jahtyy nopeesti, joten teidan taytyy odottaa ens kesaan siella. tan asian kanssa on tehty paljon funtsimista ja testeja. jos jollain on samanlaisia kokemuksia tai muita teorioita, kirjoittakaa ihmeessa.
Hanski
Vastaa Viestiin