Tyhjäkäyntiin kikkoja?
Eli ongelma on seuraava: Minulla on vectrassa C20XE kone ja sitä on viritetty. Koska mm. vauhtipyörää on kevennetty, ei tyhjä käyntiventtiili pysy mukana. Eli kun kierrokset alkavat laskea nopeammin kuin vakiona, kone melkein sammuu ja sit kierrokset pomppaavat korkealle jne... Miten tyhjä käyntiä saisi nostettua? Etsin searchilla ja löysin jutun, että eculle olisi mahdollista tehdä kytkentä, jolloin se luulee että siihen on asennettu ilmastointi ja nostaa kierroksia +100rpm. Onko tietoa miten se tapahtuu? Tällähetkellä tyhjäkäynti on vähän aikaa (ennenkuin alkaa taas seilata) n.900rpm.
Mulla oli sama ongelma c20ne:ssä, kun on kireä nokka ja keveä vauhtipyörä. En päässy siitä muuten eroon, kun poraamalla toiseen kaasuläppään reiän, joten nyt kierrokset ei laske niin alas -> ei tule tuota meinaa tukehtua ilmiötä. Karalan mika sääti tyhjäkäyntiä boxin kautta ylemmäs, mutta ei se auttanut tuohon vaivaan.
Joo, minäkin olen miettinyt tuota poraus juttuu, kaasuläpän olen säätänyt jo niin auki, että läpän asentotunnistimesta loppuu säätövara kesken, mutta menee kuitenkin tyhjäkäynti alueelle. Olen vetänyt myös läpän ohi sisähalk. 6mm kumiletkun, joka vähensi moottorin sammumista, mutta ei muuten vaikuttanut hirveesti (liekö liian pieni ja pitkä, että syntyy liikaa virtaus vastustusta). Tai sit läpän ohi pitää vaan saada niin paljon ilmaa että tyhjäkäyntiventtili ei puutu enää tyhjäkäynnin säätämiseen, eikä se enää vaeltele. Niin jos todellakin voit kertoo sen reiän koon, niin ei tarttee ruveta kokeilee.
Kyllä se kannattaa aloittaa pienestä, ja kokeilla välillä.
Mulla on joku 2-3m. mutta tuossa kotelossa on ohivirtauskanava, jossa säätöruuvi, jonka säätövara ei riittänyt. Sitte nuo läppien akselit vuotaa jonku verran eli aikalailla tapauskohtainen se reiän koko on.
Tyhjäkäynti on mulla jotain 1250, mutta tuon viritysastekin korkea.
115hv -> 175hv
Mulla on joku 2-3m. mutta tuossa kotelossa on ohivirtauskanava, jossa säätöruuvi, jonka säätövara ei riittänyt. Sitte nuo läppien akselit vuotaa jonku verran eli aikalailla tapauskohtainen se reiän koko on.
Tyhjäkäynti on mulla jotain 1250, mutta tuon viritysastekin korkea.
115hv -> 175hv