Pyöräkulmien säätämisestä

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Voisiko joku ystävällisesti neuvoa miten pyöräkulmien arvot tulkitaan?
Elikkä autossa on Toe-in säätö oltava 1,75N+-1,25mm, siis oletan että N- tarkoittaa negatiivistä. Mutta miten on sitten käytännössä negatiiviste kulmat, omaan Astraan säädettiin paikallisessa korjaamossa sisäänpäi ohjeen verran. Minulla vain se kuva et etuvedossa pitäis olla ulospäin tai aika nollilla. Auto hakee ainaski voimakkaasti ja vetää aina vähän oikealle.
jarksi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarksi »

Jos ne on ammattilaisen toimesta säädetty oikeiden arvojen perusteella niin väittäisin että ne ovat oikein..
Rouheaa, jämerää, talonpoikais- ja viikinkityyppistä huonekalua ynnä muuta puusepäntuotetta:

www.puustikki.fi
Miro.Simounen
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

On 2004-10-21 16:44, jarksi wrote:
Jos ne on ammattilaisen toimesta säädetty oikeiden arvojen perusteella niin väittäisin että ne ovat oikein..
voi olla, mutta ajettavuuden kannalta ei välttämättä parhaat.??
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
jarksi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarksi »

Niin no siitä en osaa sanoa.. :wink:
Rouheaa, jämerää, talonpoikais- ja viikinkityyppistä huonekalua ynnä muuta puusepäntuotetta:

www.puustikki.fi
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Ei olis ensimmäinen kerta kun pyöränkulmat on korjaamon tai muun toimen käsikirjassa väärällä etumerkillä.

Itse madalluksen jälkeen säädätin kulmat kohilleen korjaamolla. Oikein laitettiin haritusta -1.5 astetta tai jotain, ja rattikin tuli suoraan... Ei vaeltele eikä puolla.

Mutta se, jolla oli maailmankirjat sekasin oli katsastusukko. Se katto opuksestaan, että Astran pyörien pitäis aurata, ja meinas että mun kulmat on nurinpäin. Pistin heti vastaan, että mietippä ukko kaks kertaa, tää on etuvetonen auto. Alkoi sitten sillekki korjaamon printit kelpaamaan. Sano vaan että tarkkaile renkaiden kulumista. On tullut kohta 3 vuotta tarkkailtua ja uusilta ne näyttää vieläkin.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Wesku79 on 2004-10-22 03:10 ]</font>
AussiVectra
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja AussiVectra »

Yleensa etuvetoisen auraus on lahella nollaa tai vahan aurausta eli negatiivista. selitykses oon kuullu etta kun etuvetoisella kiihdyttaa niin pyorat tuuppaa harittaan. omassa Vectrassa laitettiin 0 ja hyvin menee. saataja ei pelkastaan seuraa ohjeita vaan kayttaa kokemusta hyvakseen mika saato on paras ajaa.
Hanski
JS34
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja JS34 »

Mulla on F Astrassa ollu 1mm verran aurauksella ja siilon alkaa olla hyvä ajettavuus,+-0 hakee uraisella tiellä pikkasen.(18" vanne ja uretaani puslat)
Ylä ja ala poikkituella sais korista elämisen pois ja vois onnistuu ajaa pienemmälläkin aurauksella ja muutoinkin poikkituet parantas ajettavuutta.

E Kadetissa oli kumipuslien kans kokoajan ongelmia 17" vanteella(huonot puslat).Olikohan jotain yli 1mm ehkä jopa 1,5mm aurauksella,niin silti kumit kulu sisäreunoista.

Kadetista sitä aurauskulmaa +-0:ssa katottiin kepillä montusta ja toinen lähti käsijarru päällä vedättään,ensin pikkasen käänty auraamaan mutta mitä enenmmän tuli vetoa/vääntöä tukivarsille/renkaille niin sitä enemmän renkaat kääty harittamaan.

<font size=-1>[ This Message was edited by: JS34 on 2004-10-22 16:02 ]</font>
pkh
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja pkh »

Oma käsitykseni asiasta on että etuvetoisessa etpää säädetään harittamaan, näin ainakin ohjearvot kaikissa etuvetoisissa mitä olen säätänyt. Tämä sen takia että etuvetoisessa renkaat pyrkivät kääntymään aurauksen puolelle kun veto on päällä. Eli siis renkaat vetävät autoa eteenpäin ja kun puslat/tukivarret antaa hieman periksi niin säädetty haritus siirtyy aika lähelle nollaa.
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

On 2004-10-22 16:36, pkh wrote:
Oma käsitykseni asiasta on että etuvetoisessa etpää säädetään harittamaan, näin ainakin ohjearvot kaikissa etuvetoisissa mitä olen säätänyt. Tämä sen takia että etuvetoisessa renkaat pyrkivät kääntymään aurauksen puolelle kun veto on päällä. Eli siis renkaat vetävät autoa eteenpäin ja kun puslat/tukivarret antaa hieman periksi niin säädetty haritus siirtyy aika lähelle nollaa.
Juurikin näin. Minä jo luulin olevani ihan pihalla, että säätääkö kaikki tosiaan pyöränsä väärinpäin.
AussiVectra
'Senator'
'Senator'

Vahan alan olla epavarma mista porukka puhuu. toiset sanoo etta harittaminen eli eturenkaan etupaa leveempi kun takapaa on negatiivista mutta negatiivinen auraus tarkoittaa etta renkaan etureuna osoittaa sisaanpain. ehka on parasta sopia etta auraus on kun renkaat on sisaanpain ja haritus on kun renkaat osoittaa ulospain.

No tassa on vahan luettavaa ja selviaa myoskin etta ei se auraus tai haritus olekaan niin yksinkertaista; harittaako vai eiko harita? siina vasta kysymys.

pieni otos web sitesta: http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html
Anteeksi ulkomaankieli, mutta eikohan toi siita selvia, kyllahan suomalaiset englantia ymmartaa.
With four-wheel independent suspension, the toe must also be set at the rear of the car. Toe settings at the rear have essentially the same effect on wear, directional stability and turn-in as they do on the front. However, it is rare to set up a rear-drive race car toed out in the rear, since doing so causes excessive oversteer, particularly when power is applied. Front-wheel-drive race cars, on the other hand, are often set up with a bit of toe-out, as this induces a bit of oversteer to counteract the greater tendency of front-wheel-drive cars to understeer.

Remember also that toe will change slightly from a static situation to a dynamic one. This is is most noticeable on a front-wheel-drive car or independently-suspended rear-drive car. When driving torque is applied to the wheels, they pull themselves forward and try to create toe-in. This is another reason why many front-drivers are set up with toe-out in the front. Likewise, when pushed down the road, a non-driven wheel will tend to toe itself out. This is most noticeable in rear-drive cars.
Hanski
JS34
'Diplomat'
'Diplomat'

Jaa-a

Siitä en tiiä kummin se pitää säätää ohjeiden mukaan.Toi voi pitää hyvinkin paikkansa että se pitää ohjeiden mukaan harittamaan.

Itse olen säätänyt niin että renkaat pikkasen auraa eli etureuna on pikkasen kapeammalla kuin takareuna.
Näin se on ollut kaikkein siedettävin ajaa uraisella tiellä.
Harituksessa se vetelee niin perkeleesti että sillä on epämielyttävä ajaa.
Ja mulla on ollut tossa Astrassa ongelmana että sillanliitoksiin ajettaessa kulmat aina vääntyy pikkasen harittaan niin olen sitä ennakoinut tällätapaa kun ne hetken päästä harittaa taas kuitenkin liikaa niin että rengas kuluu sisäreunasta.
JS34
'Diplomat'
'Diplomat'

Jaa-a

Siitä en tiiä kummin se pitää säätää ohjeiden mukaan.Toi voi pitää hyvinkin paikkansa että se pitää ohjeiden mukaan harittamaan.

Itse olen säätänyt niin että renkaat pikkasen auraa eli etureuna on pikkasen kapeammalla kuin takareuna.
Ja mulla on ollut tossa Astrassa ongelmana että sillanliitoksiin ajettaessa kulmat aina vääntyy pikkasen harittaan niin olen sitä ennakoinut tällätapaa kun ne hetken päästä harittaa taas kuitenkin liikaa niin että rengas kuluu sisäreunasta.
-Petsku-
OCF Member 2016
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Petsku- »

Mulla on Vectras nollas auraus ja ihan hyvä sillä on ainakin ajaa, eikä syöny kesällä pyöriä... Ennen ku kävin tarkistamas niin haritus oli maksimis ja renkaat kulu jonkinverran, mut ajettavuudes ei ollu oikeastaan eroa nykytilanteeseen, mutta renkaan kulumisessa oli :smile:
Kuva
Vectra C -06 (Käyttis)
Kadett C Coupé -75 (Kesäauto)
AussiVectra
'Senator'
'Senator'

Jaa-a

-Petsku-
OCF Contact Person

Mulla on Vectras nollas auraus ja ihan hyvä sillä on ainakin ajaa, eikä syöny kesällä pyöriä

Siihen Hanski kommentoi:
Naa kaks viimesta kommenttia kuulostaa ihan oikeelta ja jarkevalta, itse kasken saatajan laittaan 0 astetta tai 1 aste aurausta. tasta voi sitten jatkaa keskustelua siihen suuntaan etta mika on auraus kun on alla vanteet jotka leventaa raidevalia. niinkun todettiin, auraus ja camber muuttuu kun jousitus painuu syvalle sentakia kun puslat antaa periks. silloin sen vaikutus on viela suurempi kun vakio vanneleveydella. Eli kaikki on autokohtaista ja kuskin mielen mukaan.

Hanski
leinoan
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja leinoan »

etuvetoon haritusta ja takavetoon aurausta
näinhän se on, mutta monet opelit pitää säätää kuormattuna eli 75 kg tavaraa etupenkkien eteen kummalekin puolelle, jollei säädetä
kuormattuna on arvo jotakuinkin +-nolla.
(ylhäällä oleva hammastanko aiheuttaa sen että haritus lisääntyy kun jouset painuvat syvemmälle)kokeiltu on monesti ja vaikutus yllättävän suuri.monesti korjaamoilla eri säätöarvot kuormatulle ja kuormaamattomalle autolle.
Vastaa Viestiin