turbo calibrojen varttimaili aikoja
No niin, tätä tästä näköjään tulee kun joku asioista täysin tietämätön vetelee omia johtopäätöksiään asioista joista ei tiedä.
Voin kertoa esim. sellaisen tosiasia, että sekunti varttimaililla on VALTAVA ero, eikä mikään "lähes sama aika"... itsekin olen ajanut omalla moottoriltaan täysin vakiolla etuvetoisella vapari-Vectrallani 16.003 s varttimaililla (siinäkin täysikokoinen vararengas paikoillaan ym.), joka on TODELLA paljon huonompi aika kuin esimerkiksi 15 s ja TODELLA paljon parempi aika kuin esim. 17 s. Sekunnin ero varttimailin ajassa on siis merkittävä. Parin sekunnin nipistys varttimailin ajasta vaatiin lähes tehon kaksinkertaistamisen ja mitä kovempiin aikoihin mennään, niin sitä enemmän sitä tehoa tarvitaan. Myös paino vaikuttaa todella huimasti varttimailin aikaan, samaten kuin alustan säädöt, renkaat tms. seikat. Tämän takiakin kiihdytykseen erikoistuneet autot ajavat aivan eri luokan aikoja kuin normaalit katuautot (tehokkaatkin) joita ei ole optimoitu kiihdytystä varten. Myöskin yhden sekunnin merkitys 0-100 km/h kiihdytyksessä ja 1/4 mailin tai 400 m kiihdytyksessä (molempia käytetään) on aivan eri luokkaa, 0-100 km/h ajasta on itse asiassa melkein helpompi nipistää sekunteja pois kuin varttimailin ajasta, koska siinä tarvitaan aivan erilailla voimaa, 0-100 pyrähdyksessä vaikuttaa välitykset esimerkiksi enemmän, esimerkiksi se, että saavutetaanko 100 km/h nopeus kakkos- vai kolmosvaihteella. Tällaiset erot eivät vaikuta pidemmällä kiihdytyksellä enää niin paljoa.
Kaikki on niin yksinkertaista jos sitä pelataan niinkuin "autokorttipeliä" siellä hiekkalaatikon nurkalla, mutta todellisuus on muuta.
Ja jos voitaisin pysyä aiheessa, itseänikin kiinnostaa topicin alkuperäinen aihe.
Sellaista sääntöä voisivat kaikki foorumin käyttäjät noudattaa, kuin että jos sinulla ei ole mitään asiallista kirjoitettavaa aiheeseen, jätä kirjoittamatta, varsinkin täällä foorumin "asiapuolella". "vitsipuolella" linja voi olla löysempi, muttei täällä.
Voin kertoa esim. sellaisen tosiasia, että sekunti varttimaililla on VALTAVA ero, eikä mikään "lähes sama aika"... itsekin olen ajanut omalla moottoriltaan täysin vakiolla etuvetoisella vapari-Vectrallani 16.003 s varttimaililla (siinäkin täysikokoinen vararengas paikoillaan ym.), joka on TODELLA paljon huonompi aika kuin esimerkiksi 15 s ja TODELLA paljon parempi aika kuin esim. 17 s. Sekunnin ero varttimailin ajassa on siis merkittävä. Parin sekunnin nipistys varttimailin ajasta vaatiin lähes tehon kaksinkertaistamisen ja mitä kovempiin aikoihin mennään, niin sitä enemmän sitä tehoa tarvitaan. Myös paino vaikuttaa todella huimasti varttimailin aikaan, samaten kuin alustan säädöt, renkaat tms. seikat. Tämän takiakin kiihdytykseen erikoistuneet autot ajavat aivan eri luokan aikoja kuin normaalit katuautot (tehokkaatkin) joita ei ole optimoitu kiihdytystä varten. Myöskin yhden sekunnin merkitys 0-100 km/h kiihdytyksessä ja 1/4 mailin tai 400 m kiihdytyksessä (molempia käytetään) on aivan eri luokkaa, 0-100 km/h ajasta on itse asiassa melkein helpompi nipistää sekunteja pois kuin varttimailin ajasta, koska siinä tarvitaan aivan erilailla voimaa, 0-100 pyrähdyksessä vaikuttaa välitykset esimerkiksi enemmän, esimerkiksi se, että saavutetaanko 100 km/h nopeus kakkos- vai kolmosvaihteella. Tällaiset erot eivät vaikuta pidemmällä kiihdytyksellä enää niin paljoa.
Kaikki on niin yksinkertaista jos sitä pelataan niinkuin "autokorttipeliä" siellä hiekkalaatikon nurkalla, mutta todellisuus on muuta.
Ja jos voitaisin pysyä aiheessa, itseänikin kiinnostaa topicin alkuperäinen aihe.
Sellaista sääntöä voisivat kaikki foorumin käyttäjät noudattaa, kuin että jos sinulla ei ole mitään asiallista kirjoitettavaa aiheeseen, jätä kirjoittamatta, varsinkin täällä foorumin "asiapuolella". "vitsipuolella" linja voi olla löysempi, muttei täällä.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
-
Black Diamond
- 'Diplomat'

En ole väittänytkään,että tietäisin asioista jotain.Mutta kuten sanoin,totesin vain 150hv Audin pääsevän 0.7 sekunnin päähän 204hv Calibraa verratessa.On 2004-10-25 12:51, ata wrote:
No niin, tätä tästä näköjään tulee kun joku asioista täysin tietämätön vetelee omia johtopäätöksiään asioista joista ei tiedä.
Onhan sentään toisessa 54 hv + vääntöä enemmän.Sitä tosiaan "ihmettelin" että eikö se tosiaan tuolla matkalla enempää auta.
Enempää ei tarvi tietääkkään,kun huomaa sen,että Calibra onkin aika nuhapyssy vakiona.
<font size=-1>[ This Message was edited by: crystal on 2004-10-25 13:27 ]</font>
-
Black Diamond
- 'Diplomat'

ja sitten tulee Beemerikuski joka ajaa vartilla Audeilta (lue vakio insinöörivolkkarilintta paljon kalliimmalla hinnalla) ja Opeleilta ovet... so fucking what..
tämä on pakko olla trolli, kristallikaveri vaan haluaa inttää ja ärsyttää mahdollisimman montaa ihmistä.
tämä on pakko olla trolli, kristallikaveri vaan haluaa inttää ja ärsyttää mahdollisimman montaa ihmistä.
ja katu-uskottavuutta pönkitetään tänään näillä: HX40 & Autorotor 3150
Kyllähän tämä aika lailla trollaukselta vaikuttaa jo. Vastaan nyt kuitenkin.On 2004-10-25 13:24, crystal wrote:
En ole väittänytkään,että tietäisin asioista jotain.Mutta kuten sanoin,totesin vain 150hv Audin pääsevän 0.7 sekunnin päähän 204hv Calibraa verratessa.
Onhan sentään toisessa 54 hv + vääntöä enemmän.Sitä tosiaan "ihmettelin" että eikö se tosiaan tuolla matkalla enempää auta.
Enempää ei tarvi tietääkkään,kun huomaa sen,että Calibra onkin aika nuhapyssy vakiona.
Vertaat siis JaneZkin Calibralla pelkkä etuveto päällä ajamaa aikaa, josta hän itsekin sanoi ettei onnistunut hyvin johonkin lehden tai tehtaan ilmoittamaan Audin aikaan? Calibra Turbo pystyy täysin vakiona n. 14.7 s / 150 km/h varttimailin tuloksiin osaavan kuskin käsissä. Tuosta sekunnin nipistäminen vaatiin n. 100 hv lisää tehoa. Joku 16.4 s on todella surkea aika tuohon verrattuna, jopa oma yli 200 tkm ajettu vapari etuveto-Vectranikin on tuota em. Audia nopeampi varttimaililla. Ja ko. Vectran kiihtyvyyden vertaaminen vakionkin Turbo-Calibran/Vectran tuloksiin on lähinnä huono vitsi, niin eri luokkaa tuollaiset erot ovat. 0,7 s:kin olisi valtava ero, jos molemmat olisivat saman kokeneen kuljettajan ajamia eli pelkän auton erona. Calibra 16V vaparikoneella menee samoihin 16s aikoihin vakiona kuin tuo oma Vectranikin, eli on sekin ko. Audia nopeampi, vaikka siinä ei tehoa ole kuin se 150 hv.
Menepäs itse sinne kiihdytysradalle joskus ja kokeile, minkälaiseen aikaan sillä Audillasi itse pystyt. Muuten kehotan jatkamaan "autokorttipeli"-tekniikalla, eli vertaa ammattilaisten tai kokeneiden kuskien mittaamia vastaavia aikoja.
Esim Audi TT 1.8T pääsee varttimaililla n. 15.5 s/145 km/h ja tuossa on aika hyvä aerodynamiikka ja n. 180 hv tehoakin. Silti se jää todella kauas (0.8 s) tuosta Calibra Turbon vastaavasta 14.7 s/150 km/h tuloksesta. Joku A3 150 hv 1.8T:llä tuollaisella 16.4 s tuloksella on vielä huimasti (0.9 s) tuota Audi TT:tä hitaampi. Calibra Turbo kiihtyy jo tehtaan ilmoituksen mukaan vakiona 0-100 km/h 6.8 sekunnissa joka on linjassa tuon 14.7 s varttimailin ajan kanssa (optimaalinen lähtö ilman kuskin mokia, käytännössä voi olla vaikea saavuttaa). Joku 15.0-15.3 voisi olla helposti saavutettavissa rikkomatta autoa tavallisella kuskilla vakiolla Calibralla.
Autokorttipeliä varten voi perustaa oman ketjun tuonne yleiselle puolelle tai juttualueelle. Tällä alueella eivät Audit ja niiden suorituskyky kuulu aihealueisiin.
Erittäin hyvin sanottu siellä takana!!!On 2004-10-25 13:44, sauli wrote:
Crystal ja mä vois painua niitten Audiensa kanssa tonne:
http://www.audiclub.fi/audifinns/
![]()
<font size=-1>[ This Message was edited by: SAP on 2004-10-25 15:20 ]</font>
Lisätään hieman vettä myllyyn...2004-10-25 15:07, ata wrote:
Joku 15.0-15.3 voisi olla helposti saavutettavissa rikkomatta autoa tavallisella kuskilla vakiolla Calibralla.
Kesällä kävin testaamassa täysin vakiolla turbo calibralla varttimailin niin 14.9s aikaan pääsin. Loppunopeutta en muista, löytynee clubilaisten osiosta jos kiinnostaa
Voi hellanlettas teitä ooppeli-ihmisiä..
Onko käväissyt mielessä että auto on vain auto..
No..siitäkin huolimatta että uusinkin Calibra on nykypäivänä lähinnä vanha paska niin minä kumarran syvään ja kauniisti Calibran suuntaan
....saanko nyt luvan elää..kumarsin sentään ooppelia..??
<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2004-10-25 15:52 ]</font>
Onko käväissyt mielessä että auto on vain auto..
No..siitäkin huolimatta että uusinkin Calibra on nykypäivänä lähinnä vanha paska niin minä kumarran syvään ja kauniisti Calibran suuntaan
....saanko nyt luvan elää..kumarsin sentään ooppelia..??
<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2004-10-25 15:52 ]</font>
-
Miro.Simounen
- OCF Member 2017
-
calibra-92
- 'Senator'

juu juu
sanotaan nyt vaikka näin että audit EI kulje mulla semmonen olis jos sen sais kulkemaan johonkin näin kohtuu hinnoilla 3000-5000e
ja nyt faktaa kaverilla on celica gt-94 179hv muistaakseni ja ilmotetaan kait 7,9 sekkaa 0-100km/h
vieressä kaverin audi a4 1,8t atb-lastu,remus putkisto noin 200hv ja audi JÄI!!!
et kyllä turbo calibrat menee vaikka katollaan audin ohi. s ja rs mallit on asia erikseen mutta niin on hinnatkin:)
ja se mun aikasempi celica juttu oli lehdessä 13/95
sanotaan nyt vaikka näin että audit EI kulje mulla semmonen olis jos sen sais kulkemaan johonkin näin kohtuu hinnoilla 3000-5000e
ja nyt faktaa kaverilla on celica gt-94 179hv muistaakseni ja ilmotetaan kait 7,9 sekkaa 0-100km/h
vieressä kaverin audi a4 1,8t atb-lastu,remus putkisto noin 200hv ja audi JÄI!!!
et kyllä turbo calibrat menee vaikka katollaan audin ohi. s ja rs mallit on asia erikseen mutta niin on hinnatkin:)
ja se mun aikasempi celica juttu oli lehdessä 13/95
-
calibra-92
- 'Senator'

Keskimääräisesti hyviä keskusteluita ja sitä kautta kelvollista ajanvietettä aina välillä.On 2004-10-25 16:00, Miro.Simounen wrote:
Sitä mä vaan ihmettelen että mitä sä täällä Mä pyörit, kun et edes oleihmisiä
![]()
Ja mitä ooppeleihin tulee niin luulenpa että mulla on ollu ajokkina opeleita enemmän kuin usealla muulla kirjoittajalla..
Eli jos nyt vielä muistan kumartaa opel-ihmisten pikkujumalan (calibran) lisäksi varsinaiselle ylijumalalle..eli lotus omegalle (vai mikä se toinen vanha paska nyt olikaan jota kuuluu jumaloida ollakseen "oikea" opel-ihminen..) niin olen varmaan sitten lunastanut oikeuden elää edelleen..
MB CLK320 -04 + BMW335Cia (tulossa)