Tyhjäkäyntimoottori (taas)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
MadMax
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja MadMax »

Tervehdys,

autoni (Astra G 2.0 -99) oli juuri 120tkm huollossa. Tulikin aika kalliiksi 970e (jakopää+vesipummpu, takajarrut, toinen iskari poikki (!?)), mutta asiaan :wink:

Samassa yhteydessä pyysin puhdistamaan tyhjäkäyntimoottorin, kun se edellisellä puhdistuksella toimi varmaan 1-2 vuotta.
No kävi kuten varoittelivat - ei välttämättä auta - kun jo seuraavana päivänä ongelmat palasi:
lämpimänä valoissa kone käy about 1600rpm kierroksilla (joskus huopaa 1200-1800 väliä).
Ongelma on käytännössä päivittäistä.

Eli pitäisi varmaan vaihtaa: huollossa ei huvittaisi kun menisi 300e lisää, Osatoimituksessa osa maksaisi kuulemma 150e (uhh).

Mitenkäs onko hankala vaihtaa itse, en _ihan_ tumpelo ole, mutta melkein :smile:
Olisiko joltain kuvaa mistä ao. himmelli löytyy konepellin sisältä? Lueskelin searchillä löytyneitä viestejä (oli nissä puhe EGR-venttiileistä sun muistakin, mutta eiköhän tämäm tyhjäkäyntimoottoriongelma ole)

Kaikenlaisia vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.
Vectr@ B
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Vectr@ B »

Jos tuosta ei löydy foorumilla juttua niin oijoi :smile:

Uudestaan pudistettu meillä kestää n 4-5 kk, mutta sehän suoraan verrnnoillinen paljonko ajaa.(meillä 30-40 tha vuodessa)Eli ainakin 1 vaihto vuodessa ja jos vanha niin ½ vuoden välein puhdistus.

Itse siis helppo vaihtaa.
Myös täällä "myytävänä" osiossa on uutta tavaraa myynniissa n 100 euroon sis postikulut , jos uutta haluat siinä edullinen ja M U I S T A ei noista liikkeistä kannata maksaa sitä sanottua hintaa, helposti tinkaamalla 20-40 euroa hinnasta pois.

Kun olet täältä päin voisin näyttää paikan ja osan jos sopii...

<font size=-1>[ This Message was edited by: Vectr@ B on 2004-10-28 20:45 ]</font>
tto
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja tto »

Kyllä vaihdon pitäis onnistua tumpeloltakin.
4n77i
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja 4n77i »

Mulla oli -95 1.8i Astrassa pikään ongelmia tyhjäkäynnin kanssa. Kylmänä kävi normaalisti mutta kun kone lämpisi oli normaali tyhjäkäynti aika harvinaista. Huollossa (ei merkkihuolto) about vuosi sitten tarkistivat tyhjäkäyntimoottorin ja kuulemma oli ihan puhdas. Ongelmat kuitenkin jatkuivat. Hommasin sitten käytetyn tyhjäkäyntimoottorin, jonka piti olla toimiva. Taisi muutaman viikon jopa toimiakin mutta taas tyhjäkäynti hävisi. Sitkeästi yritin selvittää ongelmaa itse ja lopulta noin kuukausi sitten se tapahtui. Löysin täältä foorumilta ohjeet, kuinka tyhjäkäyntimoottorin sai putsattua tekemällä pienen reiän siihen päähän tyhjäkäyntimoottoria, johon johto tulee. Eli 1,5mm terällä porasin varovasti pari reikää siihen muoviseen osaan. Tämän jälkeen näistä rei'istä valutin tyhjäkäyntimoottorin sisään jarrujen puhdistukseen tarkoitettua ainetta. Ravistelin aineet pihalle ja voi sitä *askan määrää. Tuuttasin ainetta tyhjäkäyntimoottorin sisään uudestaan ja uudestaan niin pitkään, että pihalle tuli vain kirkasta nestettä. Välillä annoin aineen vaikuttaa vähän pitempään. Tyhjäkäyntimoottori takaisin koneeseen kiinni ja ongelmat olivat historiaa. Itse tyhjäkäyntimoottorin asentaminen on ihan simppeli homma vaikken paljoa ole autojen kanssa pelannutkaan.

Siinä mielessä mulla oli hyvä tilanne kun omistin kaksi tyhjäkäyntimoottoria. Kumpikaan ei toiminut normaalisti, joten sain rauhassa kokeille ylimääräiseen em. toimenpiteitä. Ei olis juurikaan haitannut vaikka olis mennyt tyhjäkäyntimoottori lopullisesti päreiksi kun muutenkaan toiminut kunnolla. Mutta toisin kävi!
MadMax
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja MadMax »

Kiitokset kaikille vastanneille, kuulosti siltä että ensin kannattaa itse yrittää puhdistaa. Jos ei auta niin sitten pitää vaihtaa. Näyttää tuonne myynti-puolelle taas tulleen uusia myyntiin, pari päivää sitten kun katsoin niin tuorein taisi olla viime keväältä.

4n77i: ilmeisesti tukit poratut reiät operaation jälkeen (esim. teipillä)?

Vect@ B: jos laitat s-postia mun .iki-osoitteeseen niin näen viestisi vähän aikaisemmin ja treffit voisi onnistuakin :smile:
Kiitokset kuitenkin tästä mahdollisuudesta..
On 2004-10-28 19:58, MadMax wrote:
Olisiko joltain kuvaa mistä ao. himmelli löytyy konepellin sisältä?
Lueskelin searchillä löytyneitä viestejä (oli nissä puhe EGR-venttiileistä sun muistakin, mutta eiköhän tämäm tyhjäkäyntimoottoriongelma ole)
Ups, tulipa kirjoitettua epäselvästi.
Lueskelin siis kaikki käyntihäiriöihin liittyvät artikkelit ja niistä vahvistui käsitys että tyhjäkäyntimoottori kannattaisi yrittää korjata.
4n77i
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja 4n77i »

En ole vielä tukkinut reikiä mitenkään. Pitäs varmaan laittaa vaikka pala teippiä tai muuta vastaavaa, ettei tyhjäkäyntimoottori pääse likaantumaan sitä kautta uudestaan.
Vastaa Viestiin