Eli auto(kadett 1.4i), jos tuota nyt semmoiseksi haluaa sanoa, käy huonosti tyhjäkäyntiä(humppaa ja kierrokset on matalat), ja hieman nykii pintakaasulla. Olen tuota lambdaa yrittänyt mitata, ja ensin se antoi tyhjäkäynnillä koko ajan noin 0.02 volttia(yleismittarilla), ja alkaa sakkaamaan normaalisti vasta kun nostaa kierroksia. Eli ei kai se noin laihalla voi käydä? Myöhemmin mittasin, niin antoi koko ajan noin 0.7-0.85 tyhjäkäynnillä, mutta aika tasaisesti. Voiko lambdavika aiheuttaa nuo edellämainitut viat? Ja onko se todennäköistä?
Toinen asia koskee siis tuota TPS:sää. Kuinka se mitataan? Siihen tulee 3 johtoa. Mittasin vastuksia siitä anturista. Ruskeaan johtoon taitaa tulla maa, musta-valkoiseen 5V, ja sinisestä kai lähtee joku signaali. Mittasin sinisen ja +, läppä kiinni, vastus 9.46Kohmia. Sininen ja maa, 3.01. Sitten kaasu nurin. Sininen ja + antoi 3kohmia, ja sininen ja maa 9.5 Kohmia. Onko arvot ok? Yritin mitata myös sen jännitettä, mutta miten se tapahtuu?, auto ilmeisesti käyntiin ja sitten ryöstetään jostakin välistä. Tietääkö joku jännitearvot tuollaiseen 1-pisteruiskuun, ja mistä ne mitataan?
Kiitos vastauksista.
lambdasta ja kaasuläpän asentotunnistimesta
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Tere!
Elikkä TP:n mittaat niin että kun katot sitä TP runkoa/sähköliitintä niin ylhäällä kaks pinniä ja alhaalle jää yksi pinni.
Vasemmanpuoleinen ylhäällä A musta/valk.
Oikeanpuoleinen ylhäällä B ruskea
Pinni alhaalla C sininen
A & B - 4000-9000 ohm
B & C Kaasu kiinni 1000-3000 ohm
B & C Kaasu täsin auki 5000-10000ohm
-Virta pois päältä
-TP multiplugi irti
-Resistanssi pinnien väliltä
-Muuta ilmaläpän asentoa kun mittaat B&C välillä, pitäis muuttua tasaisesti tuo resistanssiarvo.
Maadoituksen itse liittimestä tsekkaat pinni B ja maan välillä, virta pois! (Ei pitäis olla resistanssia)
Seuraavaks tsekkaat jännitteen itse liittimestä pinnien A&B välillä, pitäis olla luokkaa 5V
Koskee C14NZ
<font size=-1>[ This Message was edited by: keltanokka on 2004-11-03 11:00 ]</font>
Elikkä TP:n mittaat niin että kun katot sitä TP runkoa/sähköliitintä niin ylhäällä kaks pinniä ja alhaalle jää yksi pinni.
Vasemmanpuoleinen ylhäällä A musta/valk.
Oikeanpuoleinen ylhäällä B ruskea
Pinni alhaalla C sininen
A & B - 4000-9000 ohm
B & C Kaasu kiinni 1000-3000 ohm
B & C Kaasu täsin auki 5000-10000ohm
-Virta pois päältä
-TP multiplugi irti
-Resistanssi pinnien väliltä
-Muuta ilmaläpän asentoa kun mittaat B&C välillä, pitäis muuttua tasaisesti tuo resistanssiarvo.
Maadoituksen itse liittimestä tsekkaat pinni B ja maan välillä, virta pois! (Ei pitäis olla resistanssia)
Seuraavaks tsekkaat jännitteen itse liittimestä pinnien A&B välillä, pitäis olla luokkaa 5V
Koskee C14NZ
<font size=-1>[ This Message was edited by: keltanokka on 2004-11-03 11:00 ]</font>
Kävin pakokaasutestissä
Pyörintänop 2870 830
CO 0.008 0.040
HC 2 25
CO2 15.8 15.9
O2 0.01 0.00
lambda 1.000 1.000
Eli arvot kai ihan ok.
Mittasin TPS jännitteen tyhjäkäynti 0.6V
Mutta MAPIN jännite keskeltä ja siitä mihin tulee jännite oli 3.9V tyhjäkäynnillä
Olen ymmärtänyt että pitäisi olla jotakin alle 1V.
Onko tuo MAP arvo mielestänne oikein ja voiko tuo aiheuttaa nykimistä. Päästöarvot oli kuitenkin hyvät. Kenkää kun antoi, niin se yleismittarin mukaan ehkä hieman nousi, mutta heilahteli myös alemmmaksi välillä.
Tulpanjohdotkin on van 2kk vanhat high volt merkkiset, mutta pimeässä jo säihkivät läpi. Kannattaakohan noita yrittää palauttaa. 10 kohmia on pisimmän vastus, ja siihen tulpan 6kohmia ja puolanjohdon ja virranjakajan ja pyörijän vastus, niin hyvin toimii.
<font size=-1>[ This Message was edited by: tero76 on 2004-11-03 19:00 ]</font>
Pyörintänop 2870 830
CO 0.008 0.040
HC 2 25
CO2 15.8 15.9
O2 0.01 0.00
lambda 1.000 1.000
Eli arvot kai ihan ok.
Mittasin TPS jännitteen tyhjäkäynti 0.6V
Mutta MAPIN jännite keskeltä ja siitä mihin tulee jännite oli 3.9V tyhjäkäynnillä
Olen ymmärtänyt että pitäisi olla jotakin alle 1V.
Onko tuo MAP arvo mielestänne oikein ja voiko tuo aiheuttaa nykimistä. Päästöarvot oli kuitenkin hyvät. Kenkää kun antoi, niin se yleismittarin mukaan ehkä hieman nousi, mutta heilahteli myös alemmmaksi välillä.
Tulpanjohdotkin on van 2kk vanhat high volt merkkiset, mutta pimeässä jo säihkivät läpi. Kannattaakohan noita yrittää palauttaa. 10 kohmia on pisimmän vastus, ja siihen tulpan 6kohmia ja puolanjohdon ja virranjakajan ja pyörijän vastus, niin hyvin toimii.
<font size=-1>[ This Message was edited by: tero76 on 2004-11-03 19:00 ]</font>
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Taulukot näyttää MAP:in arvoiks 0.7-1.7V, mitattuna keski pinnistä, B-vihreä, ja maan välistä Auto tyhjäkäynnillä.
Mittaappa vielä oikeanpuoleisesta C pinnistä,(musta/valk), ja maan välistä. Pitäs olla luokkaa 5V virta päällä.
Ensimmäisen mittauksen kohalla pitäis auton olla käyttölämpötilassaan. Kato sit vielä että sulla ei ole alipaineletkussa mitään vuotoja.
<font size=-1>[ This Message was edited by: keltanokka on 2004-11-03 19:56 ]</font>
Mittaappa vielä oikeanpuoleisesta C pinnistä,(musta/valk), ja maan välistä. Pitäs olla luokkaa 5V virta päällä.
Ensimmäisen mittauksen kohalla pitäis auton olla käyttölämpötilassaan. Kato sit vielä että sulla ei ole alipaineletkussa mitään vuotoja.
<font size=-1>[ This Message was edited by: keltanokka on 2004-11-03 19:56 ]</font>
No niin eli, mitattuna keskeltä ja auton maista jännite tyhjäkäynnillä 1.1V. Sitten kun kaasuttaa, niin nousee parhaillaan jonnekkin 4.8V, mutta tasakaasulla jännite oli pienempi kuin tyhjäkäynnillä.On 2004-11-03 19:53, keltanokka wrote:
Taulukot näyttää MAP:in arvoiks 0.7-1.7V, mitattuna keski pinnistä, B-vihreä, ja maan välistä Auto tyhjäkäynnillä.
Reunoista mitattuna antaa 5V, mutta mustavalkoinen, johon jännite(5V) tulee on minulla edestäkatsottuna vasemmanpuoleinen, ja ilmeisesti A.
Eli ei taida nykiminen johtua tuostakaan.
Mistä autodatasta nuo arvot saa?