Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Eli tarkotus olis vaihtaa jakohihna 13S koneeseen. Ja se kampiakselin hihnapyörä tarttee saada irti...pistin 4:n silmään ja
yritin vääntää 17mm hylsyllä, mutta hihnapyörä vaan pyörii.
ostin bilhelvetistä sellasen hihnapyörän lukitsin hässäkän joka makso jotain 10 ekua. Perusperiaate sellanen et siin on hammastettu hihna kahvalla josta kaveri voi sit pitää vastaan kun otat hihnapyörää irti. mut se vehje kestää vaan ottaa sen hihnapyörän siitä alarattaasta irti,se ei kestä ottaa alaratasta hihnapyörineen irti kampiakselin päästä, luistaa muuten. kokeiltu on.
Kiitos vastauksesta...mut mitä eikö ole muuta vaihtoehtoa saada sitä irti? Mun pitää saada vaan se hihnapyörä irti siitä sisärattaasta et pääsee luikauttaa uuden hihnan siihen..
Isolla meisselillä vauhtipyörän hammaskehästä ja lohkon alareunasta pitää niin lähtee. Jos siinä peitepellissä on rakoa, muuten joutuu sen pellin irroittaan.
Tosimiehen konsti liittyy starttiin...
mä ainakin avasin startin avul, ja sillai ainakin mul aukes hienosti.. kunhan vaa ottaa esim. pyörijän tms. pois että ei auto lähe käyntiin.. Siis vapaa silmään ja hylsyavain siihen kiinni ja starttaa.. sillai pikkusen vaa pyöräyttää starttia.. ja kattoo et avain on tukevasti kiinni jotain vasten.. mut onhan niit "viisaampiakin keinoja"!! jep jep..
Opel Vectra 2.0 GLS-i 1989 300 000km, OHC. - ei vähäpäästöinen
otin renkaan irti, laitoin hylsyavaimen kiinni pulttiin ja sit pikkusen pyöräytin starttia. ja tosiaankin pikkusen, sillai et nopeasti ja hellästi
ja mul oli kans kansi ja pyörijä irti. Sillai mulla ainakin lähti. Mut en tod. tiedä kui turvallinen keino on.. mut tuskin sielt voi kauheesti ainakaan mitää hajota
ja luonnollisesti vapaa päällä ..
<font size=-1>[ This Message was edited by: Marko-85 on 2004-12-11 16:14 ]</font>
Ouukei...no toi kuulostaa hyvältä. Mutta mites sitten kun siellä on ne merkit? Että löysää vaan hieman, kattoo et merkit on kohakkain ja sitten hihnapyörä irti?
Ei siinä purku vaiheessa tarvi merkejä katellla sitten kun on uudet hilpeet käsillä niin pyörittelee merkit kohilleen remmi ja veseipumppu kiinni ja avot. Vielä tuosta irroituksesta niin olen huomannu jos ei meinaa lähteä niin jättää avaimen pään sellaset 10cm irti maasta niin kerkeää saada vauhtia ja aukeaa paremmin . Nämä pikkulohkoiset koneet on hyviä ihan harjoitus mielessäkin, kun ei mikään paikka hajoa vaikkei jakoremmi satuiskaan ekakerralla kohilleen.
Hmm...jos nyt otan sen hihnapyörän irti. Ja sitten laitan uuden hihnan sinne väliin ja alan kiinnittää hihnapyörää takasin, niin ruuvaanko mä sen vaan pyörän merkit vastakkain kiinni?
Pulttipyssy on kova sana tohon kampiakselin hihnapyörän pultin irrotukseen,ei tarvi pitää millään vastaan.Itekkin on joskus tullut pidettyä vastaan isolla mensselillä sieltä vauhtipyörän hammaskehältä,kun ei ollut pulttipysyyä käsillä.
Ja kannattaa pitää se jakopään hihna siellä paikoillaan enne kuin alkaa startilla, tai muutenkaan tuota pulttia aukaisemaan. Varsinkaan jos moottori ei ole vapaasti pyörivää mallia