Astra F manuaalilaatikon öljyt / hukassa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
masu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja masu »

Taas on tullu vastaan internetin haitat! Oon nyt tässä pähkäilly, että mitä sinne laatikkoon oikein vaihtas ja löytyy ihan sikana ristiriitaista tietoa. Alkaa kylmänä olla ykkönen ja kakkonen vähän jäykkiä. Ei ole aavistustakaan mitä litkua siellä nyt on, joten oon yrittäny lukea vaikka mistä vaikka mitä laatikkoöljyistä (kun ei niitä viittis joka viikko vaihella). Tätä lukee huoltokirjassa:
- Mobilube 1 SHC 75W90 tai Mobilube GX 80W90

Kysyin edelliseltä omistajalta ja se sanoi että jotain automaattilaatikon öljyä sinne on tungettu, ei tienny tarkemmin. Ajattelin ensin vain lisätä, mutta nyt en enää tiiä että pitäskö sen olla samaa öljyä kun siellä viimeks on ollu...? Voiko sen laatikon tyhjentää pumpulla ja letkulla (ei tarviis sitä pohjaa aukoa)? Mitä ihmettä mä nyt sinne sitten valutan?

Edit: Ai niin, auto on -93 astra C16SE eli laatikko luultavasti F13 jotain...

<font size=-1>[ This Message was edited by: masu on 2004-12-15 09:07 ]</font>
masu
'Senator'
'Senator'

Soitin Opel huoltoon ja siellä vaan joku äijä tosi "virallisen" kuuloisesti katto öljyn jostain listasta ja sano että GL4 luokiteltu 80W90. Ei oikein tullu semmonen fiilis, että tuohonkaan luottaisin...
Antero
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Antero »

ATF on aina hyvä valinta (automaattilaatikkoöljy), taikka sitten pistät sinne noita öljyjä, joita huoltokirja tarjosi. Yksi keino on mennä öljyjä myyvään kauppaan ja ostaa kalleinta vaihteistoöljyä mitä on, pitäis olla hyvää. Itse laittasin ATF.ää.

Asioista ei kannata tehdä vaikeampia, kuin mitä ne on.
Kuva
WeskuR
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja WeskuR »

En kyllä suosittelis mitään automaattiöljyjä ne kun ovat hydrauliikkaöljyjä (eikä voiteluominaisuuksiltaan mitään parhaita), hydrauliikka öljyt on niinku tarkotettu siirtämään voimaa ja kestämään kovia paineita.
Antero
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Antero »

On 2004-12-15 10:26, WeskuR wrote:
En kyllä suosittelis mitään automaattiöljyjä ne kun ovat hydrauliikkaöljyjä (eikä voiteluominaisuuksiltaan mitään parhaita), hydrauliikka öljyt on niinku tarkotettu siirtämään voimaa ja kestämään kovia paineita.
Nyt kun sanot, niin asiaa puhut. Pari manuaalilaatikkoa avannut ja molemmissa ATF:ää sisällä ollut, niin siitä moinen...
Kuva
masu
'Senator'
'Senator'

On 2004-12-15 10:26, WeskuR wrote:
Tämäpä juuri tuli vastaan kuten tuossa ekassa postissa mainitsin... ristiriitaista tietoa. Soitin yhteen tuttuun autokorjaamoon ja siellä sano kaveri että ne laittaa aina opelin manuuaalilaatikoihinkin automaattilaatikkoöljyä, tarkemmin Mobil 1 ATF Synthetic. Ota tästä nyt selvää... taidan tehdä niin että meen kauppaan ja pistän silmät kii öljyhyllyn kohdalla lämpenee, kylmenee, lämpenee, polttaa polttaa! :grin:
tiiikeri
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja tiiikeri »

Laita sinne Opelin omaa vaihdelaatikkoöljyä no: 1940768.Itse olen käyttänyt sitä 1.2 D-kadetista nykyiseen Turbo Vectraan asti.Vaihteet toimii oli sitten kuuma tai kylmä.Edellinen Vectrakin ajettiin 285 000 km:n asti ja laatikko oli täysin hiljainen.Suosittelen.
Luu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Luu »

Tuota ATF:ää käytetään yleisesti manuaalilaatikoissa. Sekä täällä että volvolandiassa porukka suosittelee tuota.
Ja en oikein usko että automaattiöljy ihan hydrauliikkaöljyä olisi. Varmaan liki samanlaisia muttei sinnepäinkään.
raiko
'Agila'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja raiko »

Öljy jota autotehdas ja virallinen maahantuoja suosittelee ei voi olla niin huonoa ettei sitä uskalla käyttää.

1. yleissääntönä voi sanoa että oikea luokitus kohteen mukaan. Esim. jos laatikko vaatii GL4 luokiteltua öljyä synkronrenkaiden takia, sinne ei sovi laittaa "parempaa" GL5 öljyä joka pilaisi synkronoinnin EP-lisäaineellaan.
2. vain laadukasta öljyä

ei se öljynvalinta nyt sen kummempaa ole
markkuk
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja markkuk »

Mäkin suosittelen laittamaan tuota ooppelin omaa öljyä.

oon nyt pariin viimeiseen autoon sitä laittanut, ja hyvin ovat toimineet... maksaa jonku 6-7 euroa litra, että ei oo kallista....
omega20
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja omega20 »

vaihdoin juuri omaan -94 vectraan vaihteisto öljyt ja menin ooppelille auton käsikirjan kans, jossa luki tuotenumero mitä öljyä siihen kuuluu. antoivat kaks purkkia punaista litkua jossa luki GM gear oil, ja samaa punaista sieltä poiskin tuli.
Luu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Luu »

On 2004-12-16 01:48, omega20 wrote:
vaihdoin juuri omaan -94 vectraan vaihteisto öljyt ja menin ooppelille auton käsikirjan kans, jossa luki tuotenumero mitä öljyä siihen kuuluu. antoivat kaks purkkia punaista litkua jossa luki GM gear oil, ja samaa punaista sieltä poiskin tuli.
Eli se on todennäköisesti ollut automaattiöljyä.
Kinzi
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Kinzi »

On 2004-12-16 19:45, Luu wrote:
On 2004-12-16 01:48, omega20 wrote:
Eli se on todennäköisesti ollut automaattiöljyä.
Eipäs olekkaan vaan mineraali öljyä ala opel joka väriltään punaista!

<font size=-1>[ This Message was edited by: Kinzi on 2004-12-17 12:20 ]</font>
Mha
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Mha »

Pitääkö sinne yleensäkään öljyjä vaihtaa?

Mulle ainakin on sanottu ettei niitä kuulu vaihtaa huollossa.
Omalla on ajettu kohta 200 tkm. Kannattaisiko kuitenkin vaihtaa? Onko siellä laatikon pohjassa joku proppu? Edellisessä ei anakaan ollut.
Astra Dti 2.0 Y20DTH -99, MYYTY
HD 1200S -98 juhlamalli, myynnissä 8499;-
Audi A3 AMB 2.0 TDi Quattro -06
masu
'Senator'
'Senator'

On 2004-12-17 12:27, Mha wrote:
Pitääkö sinne yleensäkään öljyjä vaihtaa?

Mulle ainakin on sanottu ettei niitä kuulu vaihtaa huollossa.
Omalla on ajettu kohta 200 tkm. Kannattaisiko kuitenkin vaihtaa? Onko siellä laatikon pohjassa joku proppu? Edellisessä ei anakaan ollut.
Proppua ei ole vaan on avattava semmonen luukku siellä pohjassa. Minun mielestä homma on niin että ei noita autoja ole edes suunniteltu ajettavaksi 200 tkm, joten on helppo sanoa, että niitä vaihteistoöljyjä ei tarvitse vaihtaa (eikä edes tarkistaa 95--) ollenkaan. Kuitenkin olen korjaamon kavereilta kuullu, että melkosta kökköä on 200 tkm ajettu vaihteistoöljy. Eli kannattaa joskus vaihtaa...
Vastaa Viestiin