Eberi - kerran vielä!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
veku
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja veku »

[
Jatketaan harjoituksia. Taidanpa kokeilla miten tämä yksilö reagoi tuohon pkh:n arvelemaan sulakkeen irrotukseen. Sulake 28 - eikö niin?

[/quote]

Jep sulake 28 se oli ainakin toissa päivänä :wink:
Jouni128
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Jouni128 »

On 2004-12-11 18:55, veku wrote:
[
Jatketaan harjoituksia. Taidanpa kokeilla miten tämä yksilö reagoi tuohon pkh:n arvelemaan sulakkeen irrotukseen. Sulake 28 - eikö niin?

Jep sulake 28 se oli ainakin toissa päivänä :wink:
[/quote]

Ei onnistunut - jatketaan harjoituksia.
Sitä aniittia?
Jouni
Mauno
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Mauno »

Mun PC:ni (tai siis firman) taitaa myös olla GM:n tekosia, kun se hyytyy jatkuvasti. Ainakin 3 viestiä oon yrittänyt lähettää tähän topiciin ja aina jää jumiin.

Itse asiaan:
Mun eberi laukesi viime talvena 2 kertaa: ensin meni hehku ja pari viikkoa korjauksen jälkeen puhaltimen laakerit alkoivat soittamaan pirunviulua ja jäivät sitten jumiin. JA eikun taas huoltoon. Mikko Perkoilan sanoin: Arvaa harmittiko! Olisi opelilla huollon pitänyt tsekata koko systeemi, eikä vain tyytyä hehkun vaihtoon. Ihan varmaan se jo ekalla kerralla olisi ollut nähtävissä, että laakerit ovat menossa.

No, joka tapauksessa on hieno vehje, kun se toimii.
Jouni128
'Kapitän'
'Kapitän'

Muistini mukaan erinomainen lisävaruste.
Voihan se tietty olla, että aika kuultaa muistot :wink:
Zeppie
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Zeppie »

Yksi pika kyssäri, mistä löytyy lämpötila tunnistimet eberille ?

- Pasi
Jouni128
'Kapitän'
'Kapitän'

Vectrassa on ulkolämpötila-anturi välittömästi raitisilmasuodattimen vieressä kuskin puolella. Semmoinen lantin kokoinen ja näköinen ja klipsulla kiinni.

Tietty eberin sisällä on vielä kaksi anturia; veden lämpötila-anturi ja ylikuumenemisanturi.

Vai meinaatko, että mistä löytyy uudet tilalle : )
Jouni
Litrahaju
'Kapitän'
'Kapitän'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Litrahaju »

Oma lusikkani soppaan. Eberi ei käynnistynyt kunnolla tai ei ollenkaan => huoltoon viime perjantaina. Hehkutulpan vaihto ja taas pelaa. Jo eberin vikamuisti kertoi syyn.

Ajattelin vielä kiskaista tuon eberin ulkolämpötilan-anturin kokonaan pois ja laittaa kabiiniin manuaalikytkimen, jolla saa anturin liittimen joko auki tai oikkariin, jolloin ne tarpeettomat käynnistymiset saa pois ja toisaalta kesäaikanakin voi käynnistellä eberiä ettei se jumittuisi. Joskus myös talvella on tilanteita, jolloin eberi ei käynnisty vaikka haluaisi, viimeksi pyhänä kun oltiin retkellä. Kun tultiin autolle, ikkunat oli huurussa ja käynnistin auton etukäteen jotta eberi olisi pukannut lämmintä. Mutta eberipä ei käynnistynyt, koska keli oli muutaman asteen plussan puolella!

Kysymys teille jotka olette laittaneet moisen kytkimen: mistä kohtaa veditte lpt-anturilta tulevat johdot läpi kabiinin puolelle?

Ajattelin käyttää Opelin alkuperäisiä namiskoita (paikat keskikonsolissa) kytkimeksi, vaikka hintaahan niillä on tavan kytkimiin verrattuna, joita saa jokaisesta autsähkoliikkeestä.

Sitten kysymys mistä johtuu jos paloilmapuhallin jää auton sammutuksen jälkeen huutamaan pitemmäksi aikaa kuin se vakioaika (n. 2min)? Maanantaina huusi 20 minsaa!

Eberin vikaherkkyydestä yleensä. En käsitä miksi jossakin Metroautossa on sanottu lisäsarjan aiheuttavan ongelmia. Mitä olen jututtanut merkkihuoltoani ja Zakattoa, harhakäsitys johtuu monesti siitä, että kun lisäsarja asennetaan, huomataan että eberi ei toimi oikein. Syynä ei ole kuitenkaan ollut lisäsarja vaan eberi ei ole silloin toiminut oikein alunperinkään. Nyrkkisääntönä: mitä enemmän eberiä käyttää, sitä paremmassa kunnossa se pysyy (vrt. nokeentuminen, pitkä seisokki kesällä)!
*** Vectra 3.0 CDTi V6 Sport Wagon 2007 ***
Jouni128
'Kapitän'
'Kapitän'

Varovainen arvioni - Pelkäänpä, että sullakaan ei pelkkä tulpan vaihto riittänyt. Sorry jos olen pahan ilman lintu.
Jouni128
'Kapitän'
'Kapitän'

Oikeasti "Litrahaju" - olen kiinnostunut. Miten homma etenee?

Jos sinulla on viikkokello niin kytkin on helppo asentaa kytkimen voi asentaa napojen 3 ja 5 -väliin. Tuolloin ei tarvitse mennä konehuoneeseen. Muutoin pääset sisään vaikkapa pyyhkimen vieressä olevan ison kumisen läpiviennin kautta (pelkääjän puolella). Tiivistä läpivienti teollisuusliimalla.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jouni128 on 2004-12-16 20:06 ]</font>
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Meillä edellinen reiska oli valinnut sisääntulopaikaksi äärimmäisenä kuskinpuolella siellä filtterikaukalossa olevan läpiviennin. Olen jatkanut samasta kohtaa, jollain jäykähköllä rassilla saa langan tyrkättyä läpi ilman suurempia purkutöitä. Siitä taitaa tulla konepellin vaijeri läpi alunperin.
Jari
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Jari »

Kommentti toisesta äärilaidasta mitä täällä tuntuu olevan:
98 DTI, 300 tkm, ei ikinä ongelmia eberin kanssa ja toimii yhä.

Pari mahdollista syytä: Autolla ajetaan harvoin alle 30 km, moottorin termostaatti kanattaa vaihtaa heti kun lämpömittarin neula ei kivutta nouse reilustu yli 80 asteen. Kokemuksesta todettu että Eber käy koko ajan, jos lämpömittarin neula ei nouse yli noin 82 - 84 asteen (vaikka näin täällä muutama viikko sitten väitteitä reilun 70 asteen pysäytys rajoista).
Jouni128
'Kapitän'
'Kapitän'

Kiitos osanotosta Jari.

Minun vectrassani ei veden lämpötila ole koskaan noussut mittarin mukaan yli 84C - ajossa se pysähtyy tuossa 82C kohdalla.

Kilometrejä kertyy vuosittain n40tkm.
40km moottoritietä aamuin ja 40km takaisin illoin.

Tämä ei nyt ihan istu "Jarin" diagnoosiin mutta hyvä arvaus kuitenkin. Sinulla, Jari on hyvä yksilö. Ole ilonen siitä :smile:

Olen edelleenkin vilpittömästi kiinnostunut kuinka "Litrahaju" ja "Zeppie" selvittävät omat ongelmansa.

"Litrahajulle" tiedoksi: (olen aistivinani kärhämää tässä - korjaa jos olen väärässä) En ole tällä foorumilla ylvästelemässä tiedoistani tai niiden niiden oikeellisuudesta - ne ovat vain huomioita. Yritän vain yksinkertaisesti ratkaista tämän ongelman.
Turhan monta kertaa olen törmännyt väitteeseen, että "vaihda uuteen" - niin tässä kuin monessa muussakin asiassa. Moni asia on ennenkin selvinnyt pähkäilemällä - tuhannen euron ongelma on ennenkin selvinnyt eurolla.
Tämä on minulle "ristisanatehtävä" jonka haluan selvittää. En ole varsinaisesti ylpeä ooppelistani - se on vain kulkuväline minulle - yksi monien jatkoksi - mutta minusta olisi mukavaa että käyttäni kapineet toimisivat kunnolla. Minun oppelissani on mielestäni paljon hyvää ja jotain huonoa ja ne huonot asiat haluaisin mielelläni kuntoon.
Toivon paljon ongelmattomia kilometrejä teille kaikille.

Nimim. Ajettu jo kuuhun ja takaisin.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jouni128 on 2004-12-18 00:28 ]</font>
Jouni128
'Kapitän'
'Kapitän'

Luin tässä edellisiä vastauksia ajatuksella ja tein seuraavia huomioita ( so.arvauksia).

---------------------------------------------

Santtu: Vituttaa appiukkosi puolesta - terveisiä.

RGS: vain rahalla selviää.

Manaaze: So sorry. Harmi, ettei sc malli ei mahdu vectraan

veku: Harmillisen tuttu juttu.

aSa: Paljon terveitä - oikeita - huomoita. Oletko pro?

Zeppie: Kuukostaa kovin tutulta - otan osaa.

Pine: Kiva niin kauan kun muut maksaa :smile:

ascona_c: Olen ilonen puolestasi.

Mauno: Kafka oli optimisti :smile:

Litrahaju: Paljon onnea sinulle.

Jari: Pidän peukkuja sinullekin.

-----------------------------------------

Toivotaan lämmintä talvea :smile:

------------------------------------------

Lisää osanottoja!
Tietoa tänne ammattilaiset - kyllä teitäkin siellä on - älkää pitäkö hullua jännityksessä :smile:

-Jouni

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jouni128 on 2004-12-18 08:03 ]</font>
aSa
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja aSa »

Kaikenlaisia pyörillä liikkuvia laitteita on tullut laiteltua kohta 20 vuotta,tiekarhusta perävaunuihin,kilpurit f-ryhmäläisestä WRC:hen.Siltikään en pidä itseäni täysin oppineena,sillä aina löytyy jotain uutta asiaa joka pitää sisäistää.
Lisälämmittimien kursseja on käyty ja välillä näiden kanssa joutuu vähän painimaankin.Pointti tähän kirjoitteluun on ollut se että haluan auttaa tiedon murusillani ja samalla yritän ylläpitää omaa tietopankkiani ettei se käytön puutteesta ruostuisi.
If It Ain't Broke,Don't Fix It
Jari
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Jari »

Pieni kommentti vielä lämpöihin.

Lämpömittarit ei autoissa ole maaiman tarkimpia, minulla kuitenkin mainitut 82 - 84 astetta on 2 kertaa ollut varma merkki termarin hajoamisesta. Kun vaihtaa uuden, mittari nousee viisarin leveyden alle 90 astetta. Vakio termarin arvo on 92 astetta.
Auto siis 98 DTI (DTH).

Vaihdoin termostaatin viikko sitten sen jälkeen kun lämmöt tippui hetkessä normaalista tuon vajaa 10 astetta matkalla Turusta Tampereelle.
Lienee tuuria, että molemmat termarit kesti hyvin tarkkaan saman, noin 150 tkm.
Vastaa Viestiin