Calibra 16V vs. 4x4 turbo

Keskustelua Opeleista
Carver
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Carver »

Kertokaa joku mulle, että kannattaako ostaa 4x4 turbo Calibraa käyttö autoksi? Onko huolto/varaosat paljon kalliimpia? Vai pitääkö tyytyä perus 16-tappiseen...
Teettääkö se neliveto paljon ylimääräisiä huoltohommia ja kuinka usein?
Calikkaa tekis mieli mutta en ole vielä päättänyt kumman puoleen kääntyä...
Corsa 1.2 -85 (ex)
Astra 1.8 CD -94 (ex)
Omega 2.4i GLS -90 (ex)
Omega 2.5TD GL -95 (ex)
Omega 2.5TD CD -99 (ex)
Vivaro 1.9 CDTI -02
BMW 320ia Touring -95
blueranger
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja blueranger »

No itsellä on ollut 4WD turbo about 1,5 vuotta. Huollon ja osien hintahan riipuu aivan vertailukohdasta.
Lähinnä pitää muistaa säännölliset öljynvaihdot koneeseen ja jakovaihteistoon. Turbokoneessa suositus 5000 - 10.000 km välein ja jakovaihteiston öljyt joka toisella moottorinöljynvaihdon yhteydessä.

Kuten varmaan olet searchillakin katsellut tuo jakovaihteisto on heikon lenkin maineessa, mutta eihän sillä tarvitsekaan "repiä" ajossa... Turbon vääntö ajossa ja ohituksissa on ainakin pelkkää plussaa. Autokuumeessa muuta lääkettä ei ole kun mieleisen hankinta :smile:

Itse kannatan siis nelivetoista mallia...

Ja olin unohtaa, katso foorumin FAQ aiheesta ja paljon asiaa myös http://www.tunex.fi sivuilla.

<font size=-1>[ This Message was edited by: blueranger on 2004-12-17 15:09 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: blueranger on 2004-12-17 15:11 ]</font>
Tumppi82
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Tumppi82 »

Itse vaihdan jakolaatikkoon öljyt joka kerta kun vaihdan moottoriöljytkin. Nelivedon öljy maksaa 8.2€ ja vaihto on aikas helppo homma joten se ei tuota suurta kustannusta/työtä.

Itselläni oli piristetty Vectra 2000 4x4 eli c20xe ja n.180-190hummaa ja toinen autoni on vieläkin turbo Calikka tosin vähän piristettynä sekin. Vaikka Vectra liikkui hienosti. Niin silti Turbo kulkee merkittävästi "paremmin". Rekan ohitus on silkkaa nautintoa.
Golf 1.9pwrDiesel 4x4 & Calibra Cabriolet turbo 4x4
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Tee niinkuin minä,osta 16v turboton 4x4 calicca :razz:
Mun mielestä ihan hyvä kompromissi.
JaneZki
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JaneZki »

Osta ihmeessä turbo calsu sen minkä menetät osien kalliudessa voitat bensan säästössä, ei tarvi polkee sillai ku turbotonta nuhapyssyä! :lol:
"Elämä opettaa, kuolema lopettaa"
"kalikan raato ja 1.5bar"
Veccu-c20xe
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Veccu-c20xe »

On 2004-12-17 17:05, JaneZki wrote:
Osta ihmeessä turbo calsu sen minkä menetät osien kalliudessa voitat bensan säästössä, ei tarvi polkee sillai ku turbotonta nuhapyssyä! :lol:
Johan vitsin murjasit!
JaneZki
'Senator'
'Senator'

On 2004-12-17 18:12, Veccu-c20xe wrote:
On 2004-12-17 17:05, JaneZki wrote:
Johan vitsin murjasit!
:razz: :razz:
Carver
'Kadett'
'Kadett'

Kyllä mä vähän olisin turbon puoleen menossa. Tai oikeastaan enemmän mua kiinnostaa se neliveto siinä kuin tehot. Turbottomia 4x4 Calibroita ei vaan tunnu kovin paljoo olevan myynnissä. Onhan se 54hv:n ero silti plussaa turbolle...

Bensan kulutus ei mikään kynnyskysymys ole ja tuskin niissä kovin merkittävää eroa on puoleen tai toiseen. Oon vaan kyllästynyt maksamaan Omegasta 580€ dieselveroa vuodessa kun ajot on tippunut 60tkm:sta n. 25tkm:iin!
Corsa 1.2 -85 (ex)
Astra 1.8 CD -94 (ex)
Omega 2.4i GLS -90 (ex)
Omega 2.5TD GL -95 (ex)
Omega 2.5TD CD -99 (ex)
Vivaro 1.9 CDTI -02
BMW 320ia Touring -95
Veccu-c20xe
'Senator'
'Senator'

No aletaan sitte väitteleen.

Jos turbolla ajetaan vaparin kanssa siten että mennään vaparin ehdoilla niin turbo kuluttaa vähemmän. Eli kun vaparilla on kaasu pohjassa ja turbolla kaasua sen verran että pysyy mukana, niin turbo menee paremmalla hyötysuhteella.

Kun taas puhutaan normaaliajosta liikenteessä... kaupunki-/maantieajo, niin silloin saat laittaa siihen turbon kulutukseen litran lisää verrattuna mitä vapari vie.
JaneZki
'Senator'
'Senator'

No mulla oli kulutus kesällä matka-ajo (etuveto) 5-6l/100km (neliveto) 6-7l/100km mut kyllähän toi rupee syömään jos rupee polkeen et sillo kyl vapari voittaa taloudellisuudessa, mut jos verrataan samantehosia autoja mun vanha kadetti (204hp/241Nm) en tainnu koskaan saada ees matka-ajossa menee alle 10l/100km no kyllähän se sen verran liikahti et calibran hakumatkalla koitettiin ni rampista lähtee ni motarille päästyä kadetti poistu takaa... :roll:
Veccu-c20xe
'Senator'
'Senator'

No olikohan se kadetti aivan yhtä suurella ammattitaidolla rakennettu sen tehoiseksi kun se calibra on. Veikkaisimpa että siinä pikkusen syytä siihen että bensaa kului ja siinäkin että fysiikan lait tulevat vastaan kun verrataan ahdettua ja vapaastihengittävää.

No, tosiasia kuitenkin on että tuo c20xe kone on todella taloudellinen kone 150hp kakslitraseksi vapaastihengittäväksi. Kun noita kulutuksia oon seuraillut niin nykyään taitaa teho/tilavuus suhteella audin FSI koneet mennä pikkusen ohi ja ehkä jotkut muutkin. Mutta tuo c20xe kone on niin taloudellinen että se on aikansa parhaita siinä lajissa.

No turbohan on sama kone, mutta turbolla. Mikseipä sekin siis olisi hyvä, mutta vaparille se ei pärjää taloudellisuudessa... kaikessa muussa kylläkin.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Veccu-c20xe on 2004-12-17 22:41 ]</font>
JaneZki
'Senator'
'Senator'

Rohkenen väittää et montaa niin hyvin rakennettua autoo ei täältä voorumista löydy, auto majailee edelleen yhdellä klubia lukevalla joka voi sit kommentoida lisää jos haluaa....
puuhapete81
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja puuhapete81 »

mulla on ollu molemmat koneet joista edellä on puhuttu/väitelty. Oma kokemus on että vapari (20XE) etuveto vie sekalaisessa ajossa noin 1-2 litraa enemmän sataselle, mutta kyllä tuosta huvista voi muutaman ylimääräisen litran maksaa... on se ahdettu niiiiin mukava matkapirssi...
Carver
'Kadett'
'Kadett'

Oon tässä koko päivän hillunut koneella ja surffaillu ja tutkiskellu asiaa.... Jos vaikka ens viikolla sais rahotusta kuntoon niin vois alkaa kattelemaan mistä sellasen löytäis...
Ja sitten vaan Omega myyntiin....
Corsa 1.2 -85 (ex)
Astra 1.8 CD -94 (ex)
Omega 2.4i GLS -90 (ex)
Omega 2.5TD GL -95 (ex)
Omega 2.5TD CD -99 (ex)
Vivaro 1.9 CDTI -02
BMW 320ia Touring -95
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

Minulla kun on sekä C20XE etuveto (Vectran kopassa) että C20LET nelikko (Calibran kopassa) ja kyllä tuo C20XE sellaisella bensanhajulla kulkee tuohon turboon verrattuna, että kyllä sen taloudellisuuspalkinnon saa se vapari. Turbossa kun pikkuisenkin hipaisee kaasua niin johan soppa maistuu. Pitkän linjan keskiarvoissa turbo on vienyt pari litraa enemmän sadalla kuin vapari. Onhan siinä tehoa ja vääntöäkin tietysti tuplasti... :grin: Ainakin omassa tapauksessa vapari on myös ylläpitokuluiltaan edullinen kun taas turboon uppoaa rahaa kottikärrykaupalla.

Liukkaalla kelillä, mm. märällä neliveto kyllä on täysin ylivoimainen.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Vastaa Viestiin