Sumuvalojen säätö
- Lurttinen
- OCF Member 2018

- Jäsennumero: 1227
Auttaa ainakin omassa affässä näkemään pitkillä valoilla ajettaessa paremmin penkkaan.On 2004-12-18 01:55, teppo42 wrote:
Niistä kun ei missään tilanteessa koskaan ole mitään hyötyä, mutta monessakin tilanteessa haittaa. Plääh.
Ehkä näkee sen hirven paremmin tai ei, mutta mieluumin ajelen metsäteillä sumarit päällä...
::
Äffässä löytyy sieltä sumarien kyljestä ruuvi, jota säätämällä pystyy muuttamaan korkeutta.
Ööö...mahtaa olla hassusti säädetyt sumarit,jos pitkien kanssa oikeasti saat jotain hyötyä niistä aikaiseksi.On 2004-12-18 01:58, lurttinen wrote:Auttaa ainakin omassa affässä näkemään pitkillä valoilla ajettaessa paremmin penkkaan.On 2004-12-18 01:55, teppo42 wrote:
Niistä kun ei missään tilanteessa koskaan ole mitään hyötyä, mutta monessakin tilanteessa haittaa. Plääh.
Ehkä näkee sen hirven paremmin tai ei, mutta mieluumin ajelen metsäteillä sumarit päällä...
Harvemmat sumarit kuitenkaan oikein säädettynä näyttävät kovinkaan kauas.
Lähinnä valaisevat tien ja penkan juuri auton edestä ja näinollen vievät katseen pois sieltä,missä se pitäisi pitkillä ajaessa olla,elikkä pitkällä edessä,eikä juuri auton edessä.
Jostain 80kmh vauhdista ei paljoa iloa ole,jos hirven satutkin näkemään 10m auton edessä penkalla.
Olet jo mennyt pitkälti ohi,ennenkuin saat edes jalan nostettua kaasulta.
itekki ajelen mielummin valaisemattomalla tiellä sumarit päällä.. vaikka ne ei näytäkkään pitkälle, mutta sumarit valaisee sitä tietä siitä edestä ja penkalta nii tuntuu paljon valoisammalta.. itsensä huijaamista mutta uskon että lurttinen tarkoitti melkeen samaa..
säätöruuvit pitäis kyllä löytyä umpion takaa
säätöruuvit pitäis kyllä löytyä umpion takaa

Hyvissä oloissa se on enemmän kuin itsensä huijaamista. Vähän vastaavaa kuin kusisi pakkasella housuun, kyllä se hetken lämmittää, mutta karu totuus paljastuu ennemmin tai myöhemmin..On 2004-12-18 17:51, ruttu wrote:
itsensä huijaamista
Maantieajossa käy nimittäin niin, että silmä mukautuu siihen auton edessä olevaan kirkkaammin valaistuun alueeseen, jolloin näkeminen kauas heikkenee. Sumuvalojen kanssa siis näkee huonommin kuin ilman.
Kunnon lumipöperökelillä tai hernerokkasumussa niistä voi ollakin iloa kun ei enää meinaa nähdä tietä. Ehkä myös pikkutiellä jossa ei nopeudet pääse kovin suuriksi nousemaan. Hirvien havaitsemiseen maantiellä niistä ei kyllä ole mitään apua, pelkkää haittaa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
-
JussiTheMan
- 'Kapitän'

Vaan jos sumarit on säädetty niin ylös että ne auttaa ja tulee mua vastaan niin nakkaan kivellä ne mustaxi. mua ottaa suunnattomasti pattiin se että niitä käytetään "apulyhkäsinä"
ja se vihertävä jutska siellä nokassa on räkää tai palkokasvi....
ohhoo... tulipas avauduttua...nyt helepottaa... miten niin calibrassa on surkeet lyhkäset
ja se vihertävä jutska siellä nokassa on räkää tai palkokasvi....
ohhoo... tulipas avauduttua...nyt helepottaa... miten niin calibrassa on surkeet lyhkäset
Eipä noista sanottavammin hyötyä ole. Mulla oli toinen sumari halki ja katsastussetä sanoi että toi pitäs korjata. No, otin sitten molemmat pois kun en viitsinyt alkaa ostella uusia.
Ei tosiaan mitään iloa ole jos saa penkkaa hieman valaistua.
Tosin, eipä mua ainakaa muiden sumarit häiritte, ei ne ainakaa häikäse. Olettaen että ovat oikein suunnattu...
Tosin, eipä mua ainakaa muiden sumarit häiritte, ei ne ainakaa häikäse. Olettaen että ovat oikein suunnattu...
Rouheaa, jämerää, talonpoikais- ja viikinkityyppistä huonekalua ynnä muuta puusepäntuotetta:
www.puustikki.fi
www.puustikki.fi
Joo-o ja heijastuu vittumaisesti märästä tienpinnasta, kiitoksia vaan!!!On 2004-12-19 17:38, pero wrote:
On niistä mun mielestä hyötyä esim pimellä ja sateessa kaupungissa ajettaesa, näkee korokkeet , suojatiet ja tien reunat paljon paremmin.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Brutal on 2004-12-20 17:12 ]</font>