Opelit Automaatilla

Keskustelua Opeleista
pero
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja pero »

omega A 2.0, Aisin Warner automaatti, ajettu 466tkm, muutaman kerran vaihdettu öljyt (siis se pari litraa mikä 6:sta tulee ulos)ja kerran suodatin (vanha oli ihan puhdas eli turhaan vaihdoin!) Keskikulutus viimeisen 380tkm ajalta 8.5/100. Maantiellä vie vähemmän kuin manuaali harvemman välityksen takia, mutta kaupungissa taas enemmän. Aivan ehdoton peli ruuhkassa, peräkärryn kanssa vekslatessa, venettä ylös vedettäessä ja liikennevaloissa. Käytännön suorituskyky kun ei mihinkään kisoihin lähdetä on parempi kuin tavallisen pulliaisen hämmentämä manuaali. Kiihtyvyys ei myöskään kärsi, vaikka samalla pitäisi kännykkää korvalla... Pykäliä saisi olla yksi lisää nykyisen 3:n ja 4:n välissä, niin olisi sopiva vaihde peräkärryn vetoon rikesakkorajalla. Nyt kierrokset jää alle 2000.
ossi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja ossi »

A-Omega 3.0i ja AW aski oli viime kevään ajossa.

Yhdistelmä oli todella leppoisa ja aski vaihtoi nätisti, ei ääntänyt. tms. Mittarilukema oli muistaakseni 450tkm.

Isoon autoon automaatti ehdottomasti. Ruuhkassa ei kytkinjalka väsy ja tupakkaa on mukavempi poltella. Tottumiseen meni itsellä pari ajopäivää.
Jokke79

Viesti Kirjoittaja Jokke79 »

Itellä -03 1,8i 16 V Elegance Astra G automaatilla. Vaihtaa musta ihan mukavasti vaihteet ja kyllä liikennevaloissakin ihan näppärästi kiihtyy. Kulutuksia en oo laskenu ku ei niillä oo mulle niin merkitystä. Ja parasta musta tuossa on kyllä se Sport-nappi. Kesälläkin ku lähtee esim. rekkaa ohittamaan ja on se nappi pohjassa niin kyllä antaa mukavasti kierroksia ku painaa tallaa pohjaan :smile:! Ja talvellakin ihan hyvä ajaa ku pistää sen lumihiutaleen kuvalla olevan sutimiseneston napin päälle. Ja kyllä se näin on että mitä isompi kone, niin sitä mukavammin automaattikin vaihtaa vaihteita. Tämä Astra on oikein mukava matka-ajossa kun mulla on siinä tuo vakionopeudensäädinkin. Tartte muuta ku välillä vähä jarruttelee ku oon reissunkin päällä :smile:. Edellisessä autossa (Vw Polo 1,4i aut. -99) huomas kyllä koneen tehottomuuden automaatille. Oli se semmonen nuhapumppu ettei toista!

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jokke79 on 2004-12-28 16:24 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jokke79 on 2004-12-28 16:25 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jokke79 on 2004-12-28 16:26 ]</font>
Aika
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Aika »

Moottorin koko on tosiaan tärkeä osa automaatin mukavuutta. Suurempi pyörivä massa tekee tomaatin toiminnasta pehmeämpää.

Kolmelitraisella alkaa tulla jo toimeen mutta kunnolliseen toimintaan tarvitaan vähintään 300 kuutiotuumaa :wink:
Omega MV6 Sedan aut '98
PTT-56
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja PTT-56 »

Kyllä automaatti on kaupungissa ja ruuhkissa
yli vertainen,mutta ei välttämättä maantiellä.Mulla on uudempi AT-5 ja se on oppiva malli ja onhan siinä käsin valinta myös.Ainoa harmi minusta on,että se ajaa niin isoilla vaihtella ,että tuntuu laiskalta.Aina kun painaa kaasua vähänkin enemmän,se vaihtaa pienempää.Mutkasella ja mäkisellä tiellä ajo on hermostuttavaa.
bevece
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja bevece »

Yhdyn edelliseen mielipiteeseen.

Jos olis yksi pykälä lisää nelosen ja kolmosen välissä, niin meno voisi olla mukavampaa, kun ajelee 60-90km/h nopeuksia.

Mutta enpä heti manulaariin vaihtaisi. Kulutus pääkaupunkiseutu pyörityksessä vois olla tietty pienempikin...

Onkos muuten muilla sellainen ominaisuus, että heti kylmiltään kun lähtee liikkeelle, niin tomaatti haluaa kerran kierrosten nousta ykkösellä 3000rpm asti ja sitten vaihtaa kuin rasvattu. Se vaihtaa kyllä matalammillakin kierroksilla, jos nostaa kaasun nopeasti pois. Ja jos kone on käynyt pidempään tyhjäkäynnillä, niin tuota "ominaisuutta" ei ole.

Laatikon öljyt on kyllä juuri menossa vaihtoon muutenkin. Varmuuden vuoksi.

Niin kärry on siis B Veccu 2.0i 16v A vm.96
PTT-56
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja PTT-56 »

Kylmänä tekee mulla saman,vaihtaa vasta jossain 3000.ssa tonnissa.
tto
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja tto »

Tekee samaa. Jos haluaa talviaamuna lähteä kylmiltään laatikkoa lämmittämättä ja naapureita herättämättä, heti liikkelle lähettäessä talviasento päälle. Vaihtaa alhaalla.
Woody
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Woody »

Kylmänä laatikko ei anna vaihtaa ennenkö öljy kiertää kunolla :smile:
Aika
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Aika »

Kässäri ja pykälä päälle lasien raaputuksen ajaksi, ehtii öljyt notkistua :wink:
Altti450
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja Altti450 »

Astra G 1.6 -00 HB tomaatilla ja itse pidän kyllä tuosta. Tuntuu että on paljon rivakampi kuin oma -99 1.8 G farkku (manuaali).
Omenalimu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Omenalimu »

Mulla tulis äitiä ikävä jos mun 1.6 astrassa ois tomaatti. Siskon T4:sta tomaatti liikuttaa tosi nätisti, mutta en kyllä uskalla ajatella tomaattia 1.6 padalla.
Irmscher DTM Edition Coupe -03
Ooppelimies
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Ooppelimies »

Automaatti ei tosiaankaan sovi pieneen moottoriin.
Itse kokeilin about 15 vuotta sitten datsun violet(?) 1.5(?) automaattia. Meno oli ihan karseaa... :grin:
Hasa
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Hasa »

Automaatin kestävyys:

Vaatii aika-ajoin huoltoa, mutta muuten Opel-automaatit ovat olleet erittäin kestäviä(TH-180/3v). Eihän manuaalikaan huoltovapaa ole..

Kulutus:

Vie hieman enemmän kuin vastaava manuaali, mutta kuskista se on enemmän kiinni.

Kiihtyvyys:

Talla pohjaan, ei tarvi miettiä, vaihtohetkiä, tai missaako vaihteen. Numeroissa automaatti häviää vastaavalle manuaalille hieman, mutta monille tottumattomille se TUNTUU paljon hitaammalta johtuen "kuminauhamaisesta" vedosta.

Yleisesti:

Koneessa on oltava piisalle potkua, laatikon on oltava sopiva, kone/laatikko-paketti on oltava sopiva liikuttamaansa koppaan.

Minun vaatimaton, joskin oikea mielipiteeni:

Oon aika montaa eri merkin automaattia ajanu, ja kokemuksina on, että Opel-automaatti on ainoa amerikan-tuotteiden veroinen laitos. Ei pärjää toimivuudessa mersut, ei volvot, ei saabit, ei hondat, eikä nissanit.
Peveko
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Peveko »

Jättääkö valoissa muita autoja?
- En ole varsinaisesti kokeillut, mutta valoista lähtiessä yleensä huomaa, että sivuilla olevat autot kiihtyvät "nytkymällä", kut itse voi automaatilla kiihdyttää nytkymättä :smile:

Polttoaineen Kulutus? Auto Omega 2,5 DT (ajettu 300tkm) farmari ja keskikulutus kesällä sekalaisessa ajossa noin 7,5 ja talvella 8,5 - 9.00 l/100km. Ajosta noin 10 % kaupunkia ja pätkää, muu maantieajoa. Kesällä paras suoritus mihin olen päässyt on 5.8 litraa tasaisessa maantieajossa. Se kyllä edellytti erityisen ennakoivaa ajoa ja lähes pysähtymätöntä matkantekoa :smile:

Vai ovatko suoritusarvot automaattikäyttäjille toisarvoinen seikka?
Ainakin minulle em. koneen tehot riittää vallan mainiosti automaatin kanssa.

Mites ajo ja vaihteen toiminta talvella ?
Aivan kuten kesälläkin, tottakai liikkeellelähtö ja kaupunkiajo on vaivattomampaa kuin kytkimen kanssa. Luistonestoa tarvitsen käyttää erittäin harvoin.
Vastaa Viestiin