Pyöritä sitä mutteria auki mutta elä ota mutteria kokonaan kierteesta pois, sitten vaan alat nykimään rattia kovalla voimalla niin se kyllä lähtee, muista ei mutteri pois ettei tule ratti kahta sataa ottaan
Löysäät ratin mutteria ja kiskot täysiä rattia irti ja pyydät jonkun toisen lyömään vasaralla siihen rattiakselin päähän,mutteri kandee jättää siihen sen takia ettei jenka mee linttaan.
tyäkaveri teki mulle ulosvetäjän muutamassa minuutissa. eikä mennyt ratin irrotukseen aikaa eikä hermot. suosittelen ulosvetäjää, niin ei hajoo mitään.
Usein lyömälläkään ei lähde. Löysäät mutteria vähän ja sitten ajamaan takapihan pellolle tai paikalliselle tietyömaalle. On vain ajan kysymys milloin ratti irtoaa, mutta lähtee takuuvarmasti. On varmaan kivuttomampi menetelmä kun alkaa takomaan akselia ja mutteria.
en saa itekkään rattia irti!! mun vakio ratin keskiössä on neljä reikää ja kahdessa on muovilipsut (3 muovi väkästä/reikä) toisesta tulee (+) johto läpi.. kanittaako se niistäki? vittumainen puristaa niitä, hakata akselinpäätä ja vetää..
Jos ei ulosvetäjää ole nurkissa nii on vielä yks konsti millä ratti lähtee varmasti irti:
-mutteri auki melkein kokonaan (ettei tuu ruori leukaan)
-kuumailmapuhallin käteen mutta ei täysille!
-puhaltimella lämmittämään ratin runkoa rattiakselin ympäriltä
-ja sitte terävä nykäisy ratista ja irti on
Rattia ei tarvi kuumentaa mössöksi asti, se lähtee kyllä irti miedollakin lämmöllä.
Ratti irtoo kivuttomasti, jos omistaa pienen ulosvetäjän ja tekee siihen ite vetotapit. Materiaaliksi käy 2kpl 8mm pultteja ja niihin sopivasti viilatut mutterit, jotka saa niihin ratin keskiön pohjalla oleviin soikionmallisiin reikiin. Kannattaa nähdä sen verran vaivaa että duunailee tollaset, säästyy hermot, ratti ja paljon tupakkaa.
Itelläki olis vissii ens viikol ratti menos vaihtoo. et jos jollai on viel jotai lisä vinkkei a veccuun ni antaa tul vaa.mut kyllähän näilläkin jo pitkälle pääsee.
Itteeki alko vähän jänskättämään kun satuin kattomaan ratin kiinnitystä keskiön alta. Siellä ei oo ollenkaan mutteria!! Ilmeisesti keskiö ei oo "ihan" sopiva rattiakselille... Taitaa olla joku DIY-mies ihan itte hakannu ratin kiinni ja lopullisesti. En oo vielä uskaltanu alkaa irrotuspuuhiin kun ei tiedä tuleeko uus keskiö pysymään/menemään rihloille. Jos ei mee niin sit on hauskat rattiakselin vaihtotalkoot tiedossa. Eikä se ratti kuiteikaan siitä vahingossa irtoo tallin pihassa vaan jossain jumalanselän takana tiukkenevassa mutkassa, keskiyöllä pakkasessa...
On 2005-01-04 08:16, Pinohiiri wrote:
Itelläki olis vissii ens viikol ratti menos vaihtoo. et jos jollai on viel jotai lisä vinkkei a veccuun ni antaa tul vaa.mut kyllähän näilläkin jo pitkälle pääsee.
Mä olen nimenomaan a-vekun rattiin soveltanu tota kuumailmapuhallin meininkiä. Toimii hienosti. Kyllä se siitä...
Itsekin piti d kadetista ja c asconasta irrottaa. Aluksi kumpaaki revin lujasti mutta ei irronnu. Mutta kyllä ne siitä irtos nätisti kun REPII TÄYSIÄ joka kulmasta vuorotellen jalat tukevasti lattiassa.