Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Kävin tossa koeajelee yhtä 16v A- veccua. Itselläni ei ole tietoa tästä, eli autossa oli melkoisen jäykkä kytkin entiseen 8v veccuuni verrattuna. Mitkä seikat vaikuttavat tähän pahimmillaan ja vähimmillään?
On 2005-01-06 19:54, sirkus wrote:
Kun kytkinlevy kuluu tulee poljin raskaammaksi.
Hmm, kyllä sillä kulumisella on pienivaikutus siihen jäykkyyteen. Voihan siinä olla vaijeri vähän kuiva, tai kytkin on yleensäkkin vähän jäykemmpi kuin 8v...
Mä oon huomannut noissa 16V -malleissa sen, että se vaijeri tekee aika ilkeän mutkan siinä ABS-pumpun kupeessa. Kannattaa käännellä sitä vaijeria (ulkokuorta) vähän parempaan asentoon. Siinä ABS-pumpun läheisyydessä on muistaakseni joku lenkki/tuki mistä sen vaijerin tulisi mennä/olla kiinni. Ylimääräinen rasvauskaan ei ole pahitteeksi. Itse laitoin synteettistä vaselinia vanhaan vaijeriin, joka oli todella jäykkä; se auttoi hetken, ennekuin vaijeri sitten otti ja katkesi. Vaihdoin sitten uuden vaijerin, joka alkuun myös oli jäykkä (rasvasin toki senkin vaselinilla). Kääntelin sitä vaijeria konehuoneessa parempaan asentoon ja loppujen lopuksi kytkin oli taas kevyt painaa.
On 2005-01-06 19:54, sirkus wrote:
Kun kytkinlevy kuluu tulee poljin raskaammaksi.
Hmm, kyllä sillä kulumisella on pienivaikutus siihen jäykkyyteen. Voihan siinä olla vaijeri vähän kuiva, tai kytkin on yleensäkkin vähän jäykemmpi kuin 8v...
Kyllähän se kytkin tulee jäykemmäksi, kun levy kuluu. Asetelman jouset joutuvat painumaan syvemmälle irroittaakseen kytkimen levyn ollessa ohut. Ja tottakai jousien vastus kasvaa niiden painuessa syvempään.