Elikkä löytyykö tietoa mikä paikka yleensä pettää ECOTEC-moottoreissa kun rikkaalle lähtee käymään? Kyse olis C18XEL- moottorista, mutta varmasti pätee yleisesti ecojen kohalla. ihme kun komessa viikossa muuttunu arvot näin. Joskus ollu HC- arvo hyvinkin korkea, siis silloin kun ollu alipainevuoto ennen ilmamäärämittaria. CO- arvo on aina ennen ollu luokkaa 0 tyhjäkäynnillä ja 0.02 kierroksolla.
Tänään tehdyssä testissä HC- arvot olivat välillä yli 110 ja CO- arvot välillä yli 0,6. Elikkä joku palikka temppuilee, mutta kun ei polta vikavaloa ja vikakoodia ei näy.
Joutokäynti 2000rpm
CO 0,11 0,26
HC 58 66
Lamb. - 1,01
CO2 15,11 15,01
O2 0,37 0,48
Kiitollinen olisin jos joku suinkin voisi jakaa omia kokemuksia koskien kyseistä asiaa.
Saa kait varautua ilmaläpänsäätimen tai ilmamassamittarin vaihtoon? Mikäli joku tietää niin onko C18XE ja C18XEL- moottoreissa samat osat näitten osalla?
<font size=-1>[ This Message was edited by: keltanokka on 2005-01-07 21:34 ]</font>
F-Astran pakokaasutesti
Lambda-anturi se yleensä tuossa ongelmana on, jos on pielessä.On 2005-01-07 21:06, keltanokka wrote:
Joutokäynti 2000rpm
CO 0,11 0,26
HC 58 66
Lamb. - 1,01
CO2 15,11 15,01
O2 0,37 0,48
Lambda 1.O1 sen perusteella seos laihalla.
Ennen kattia CO on noin 0,3...0,5% ja katin jälkeen vähempi.
Näin talvella kyseenalaistaisin ensimmäiseksi mittausta.
- Miten moottori on ajettu lämpimäksi?, talvella katalysaattori on helposti kylmä, varsinkin jos moottoria ei ole ajamalla lämmitetty (taikka ollut pitkään nurkka-ajossa).
- CO 0,1% heitto tulee helposti mittarissa
Kerta HC ovat noinkin korkeat, niin tuntuisi ettei katti ole täysin mukana.
Jos pakokaasut vaivaavat mieltäsi, niin aja 20 km lenkki ja mene suoraan pakokaasumittaukseen, niin voit saada kaipaamasi hyvät arvot.
En olisi huolestunut...
j.h
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Kyllä ne arvot on huomattavasti huonontuneet. Ajoin vajaat 10km ennen katsastusta, no tulihan siinä jonotettua muutaman auton verran. Kelinä oli hemmetinmoinen loskakeli joten kyllähän tämäkin varmaan jäähdyttää kattia aika tehokkaasti, jäi kuiteski vaivaamaan nuo arvot.
Ennen ajanu suoraan asemalle, alle 2km, ja silloin näyttäny heti kunnon arvoja. Lambda arvo ollu samaa luokkaa koko ajan, tosiaan CO- arvo ollu tyhjäkäynnillä 0 ja kierroksilla luokkaa 0.02 CO2 ollu luokkaa 14%
Niin tyhmältä kun kuulostaa: tuli eilen illalla mieleen että olen juuri vaihtanu pa-suodattimen ja en minä sen enempää viittiny niitä letkuja puhdistaa. Tungin vain uuden vanhan tilalle ja katoin ettei vuoda. Eli voisko olla sellanen mahis että jotain paskaa menny jojonkin suuttimeen ja se ei sitte sulkeudu kunnolla?
Auton kulusta huomaa sen että se normaalisti tuleva "herääminen" siinä 3000rpm jälkeen puuttuu ja auto vaan jatkaa verkkaista kiihtymistä. Nykimistä ei esiinny eikä muutenkaan epätasaista käyntiä.
Näyttäis olevan purkuosanakin erittäin kallis tuo ilmamassamittari, ihmetyttää vain kyseisen osan hintahaitari 85-250 euroa. Ja tämä siis samalle osalle, elikkä ei näitä osia lähde paljoa vaihtelemaan periaatteella "katotaan jos toimii"

Suuret kiitokset annetusta avusta!
<font size=-1>[ This Message was edited by: keltanokka on 2005-01-08 10:50 ]</font>
Ennen ajanu suoraan asemalle, alle 2km, ja silloin näyttäny heti kunnon arvoja. Lambda arvo ollu samaa luokkaa koko ajan, tosiaan CO- arvo ollu tyhjäkäynnillä 0 ja kierroksilla luokkaa 0.02 CO2 ollu luokkaa 14%
Niin tyhmältä kun kuulostaa: tuli eilen illalla mieleen että olen juuri vaihtanu pa-suodattimen ja en minä sen enempää viittiny niitä letkuja puhdistaa. Tungin vain uuden vanhan tilalle ja katoin ettei vuoda. Eli voisko olla sellanen mahis että jotain paskaa menny jojonkin suuttimeen ja se ei sitte sulkeudu kunnolla?
Auton kulusta huomaa sen että se normaalisti tuleva "herääminen" siinä 3000rpm jälkeen puuttuu ja auto vaan jatkaa verkkaista kiihtymistä. Nykimistä ei esiinny eikä muutenkaan epätasaista käyntiä.
Näyttäis olevan purkuosanakin erittäin kallis tuo ilmamassamittari, ihmetyttää vain kyseisen osan hintahaitari 85-250 euroa. Ja tämä siis samalle osalle, elikkä ei näitä osia lähde paljoa vaihtelemaan periaatteella "katotaan jos toimii"
Suuret kiitokset annetusta avusta!
<font size=-1>[ This Message was edited by: keltanokka on 2005-01-08 10:50 ]</font>
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Mittasin tänään ne anturit. Ihme oli se että juuri mainitsemasi kaasuläppäpotikka heitti ihan ihme jännitteen kun lähti avaamaan sitä, tai tarkemmin sanotaan että juuri ennen puoltaväliä katos jännite ja sit peilas edestakas.
Elikkä taidan kait vaihtaa kyseisen osan niin saa nähdä mitä tekee. Sen auto tehny pidemmän aikaa että tyhjäkäyni vaeltelee, vaihdoin uuden lisäilmaluistin noin vuosi sitten ninn siinä ei vikaa voi olla. Olen myös irroittanut nykyisen osan ilmaläppäkotelosta ja tarkistanu ettei mitään paskaa menny palikkaan. Putsasin aseöljyllä ja ei nyt kummemmin auttanu satunnaiseen tyhjäkäyntivaelteluu.
Kiinnostavaa on se että viime pakokaasutestissä, jossa oli hyvät arvot, auto pätki taas oikein reippaasti. Kuitenkin arvot oli erittäin hyvät.
Ekös muuten siinä ilmaläpänsäätimessä ollu tyhjäkäyntikärkiä? Meinaan että tyhjäkäynnillä ei kait itse potikan virhe pitäis vaikuttaa?
?!: Mitäs muuten maksoi tuo uusi säädin?
<font size=-1>[ This Message was edited by: keltanokka on 2005-01-09 15:02 ]</font>
Elikkä taidan kait vaihtaa kyseisen osan niin saa nähdä mitä tekee. Sen auto tehny pidemmän aikaa että tyhjäkäyni vaeltelee, vaihdoin uuden lisäilmaluistin noin vuosi sitten ninn siinä ei vikaa voi olla. Olen myös irroittanut nykyisen osan ilmaläppäkotelosta ja tarkistanu ettei mitään paskaa menny palikkaan. Putsasin aseöljyllä ja ei nyt kummemmin auttanu satunnaiseen tyhjäkäyntivaelteluu.
Kiinnostavaa on se että viime pakokaasutestissä, jossa oli hyvät arvot, auto pätki taas oikein reippaasti. Kuitenkin arvot oli erittäin hyvät.
Ekös muuten siinä ilmaläpänsäätimessä ollu tyhjäkäyntikärkiä? Meinaan että tyhjäkäynnillä ei kait itse potikan virhe pitäis vaikuttaa?
?!: Mitäs muuten maksoi tuo uusi säädin?
<font size=-1>[ This Message was edited by: keltanokka on 2005-01-09 15:02 ]</font>
oisko maksanu n.60e. osatoimituksesta ostin, tais olla länsi autossa parikymppiä kalliimpi.itse potikan toiminnasta en niin ymmärrä,mutta vaihdon jälkeen kulki huonommin varsinki ylhäältä ja bensan kulutus nousi 0.5l/100km.eli aikasemmin auto kulki selvästi herkemmin ja veti rajoittajalle helposti nyt veto loppuu selvästi ennen 6000 rundii.