Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
On 2005-01-07 17:24, astraGcaravan wrote:
onkos samanlainen tuo venttiili -98 diesel astrassa? 2.0 td(60kw)
Ei ole samanlainen. Dieselin EGR on koneen etupuolella keskellä imusarjaa, siis ahtoputken kohdalla puolittain sen ecotec-muovin alla. Selkiskö?
jeps.mitenkäs se pitäisi tukkia dieselissä?laittamalla umpinainen lätkä sinne väliin vai?
Itse disabloin EGR:än dieselissä tukkimalla sen paineletkun joka menee EGR-venttiilille, kun venttiili ei saa ohjausta niin se pysyy koko ajan kiinni. Huomattavasti parempi tapa on tehda joku laippa pakosarjan ja EGR-venttiilin väliin. joka siis estää fyysisesti pakokaasua pääsemästä venttiillille.
elikkäs onkos se semmoinen vajaa 10 senttiä halkaisialtaan oleva alipainekello,johon menee pieni musta letku?
<font size=-1>[ This Message was edited by: astraGcaravan on 2005-01-09 19:35 ]</font>
On 2005-01-09 17:35, astraGcaravan wrote:
elikkäs onkos se semmoinen vajaa 10 senttiä halkaisialtaan oleva alipainekello,johon menee pieni musta letku?
Kyllä on. Opelin DTI:ssä EGR:n tukkimisesta seuraa valitettavasti vikavalo, samantekevää tukkiiko alipaineletkun vai laitaa sokean tiivisteen. Kyllä sillä tuolleenkin ajaa voi, mutta esim. katsastuksen pakokaasutestiä ei saa normaalisti suoritettua, kun vehje ei ota täysiä kierroksia vikavalon palaessa. Vikavalo ei tosin syty kovalla pakkasella, mikä antaa mahdollisuuden säätötoimiin...
Testerillä voi jonkunverran muuttaa EGR:n avautumista, mutta täyteen nollaukseen ei ole esivalintoja. Taitaa jäädä kotitehtäväksi debugata testerin ohjelmaan halutut arvot, myös Boschin testeri kelpaa...mutta vikavalon saa pois perinteisinkin keinoin. Lukaseppas tuo: http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 57&forum=4
ja sieltä edelleen minun viestissä linkattu ketju. Mulla tuo toimii, mutta omalla vastuulla tietysti. Ennen tuohon ryhtymistä suosittelen putsaamaan imukotelon ja siellä olevan läppäsysteemin.
joo,meni aika hepreaksi.ymmärsin että tuota egr:n avautumista ja syötön lisäystä saisi muutettua gm:huollossa.onkohan joku teettänyt kyseistä toimenpidettä pki:seudulla?ja tuntuu tuossa minunkin vehkeessä ilmenevän vähän nykimistä täyskaasulla kiihdytettäessä.pitäiskös porailla reikä?kertookas nyt tarkkaan minne,vai onko ilmamäärämittari sökö?
<font size=-1>[ This Message was edited by: astraGcaravan on 2005-01-11 22:21 ]</font>
Niin tuossahan nyt tuli esille monta erillistä asiaa, jotka ovat kuitenkin kytköksissä jotenkin. Minulla nuo on toiminut tuolleen, mutta sielähän oli maininta, että massamittarin poraus ei toisessa autossa toiminut ollenkaan ja minullakin lopetti toiminnan puolenvuoden kuluttua. Sinänsä tuo porattu massamittari oli toimiessaan tehokkaimman tuntuinen ja p-a:n kulutuskin oli pienempi. EGR:n käyttöjakson pienennys ja huippusyötön suurennus on tehty mulle jo aiemmin. Ei voi sanoa, että niiden vaikutus olisi kovin järisyttävä ollut.
G T S kirjoitti:Mulla tehtiin kampanjana Opelilla toi EGR disablointi takuuna Kotkan Autotuonnissa.
Moottorina Z22SE ja siinä tiivisteen paikalle laitettiin sokea tiiviste sekä laippa ja EGR:lle menevään johtoon eräänlainen vastuspaketti (muovinen musta pieni laatikko)mikä on tehty Opelilla juuri kyseistä tapausta varten. Tosin koko EGR venttiiliä ei enää koneeseen jäänyt, vaan se meni sinne hyllyyn mistä se seuraavaksi laitetaan johonkin huoltoon tulleeseen autoon.
Asennuksen jälkeen päivitettiin ohjelmaversio uusimpaan ja nykimiset loppui kokonaan. EGR oli täsmälleen saman näköinen kuin noisssa laittamissasi kuvissa.
Asentajat yrittivät tehdä ton saman homman mulle aikaisemmin kaksi kertaa, joista kumpikaan ei onnistunut, koska uusinta ohjelmaversiota ja vastuspakettia ei ollut, joten moottorivalo olisi jäänyt palamaan. Kolmannella siis onnistui, kun olivat kysyneet saksasta apuja. Ja nyt siis tekevät sen kampanjana kaikkiin takuun alaisiin Z22SE koneisiin ketkä nykimisestä valittavat.
Jälleen kerran haku toi mielenkiintoisen seikan esille... Itsellä ruvennu nykiin matalilla kierroksilla tasakaasulla ja liikkelle lähdöt nykiviä. Onko tätä EGR:n disablointia tehty muillekkin tuolla vastuspaketilla ja sokealla tiivisteellä? Mitä kyselin Opelilta noista softapäivityksistä sanoivat ettei tuohon koneeseen ole mitään päivitystä.
Vectrassa, X20XEV, ei muuta kuin sopivasta kuulalaakerista kuula sinne alipaineletkun mutkaan joka johtaa siihen muoviseen kansiosaan niin loppuu liike. Ei tartte mitään ruuveja väännellä ja saa venttiilin toimintaan parissa minuutissa, jos ny jostain kumman syystä niin haluais. Eikä ole poltellut mitään vikavaloa sen takia.
Koskien kylmänä nykimistä niin pariin otteeseen tehny sitä jonkin aikaa, ja ei kauaa niin antanu kampiakselianturinvikakoodia. En tiedä voiko kylmänä nykiminen olla oire siitä että juuri tämän anturin toiminta saattaa olla heikonlainen, vaan käyny niin että nykiny ennen hajoamista. Ainakin molemmilla kerroilla loppunut se kylmänä nykiminen kun anturit vaihtanu, aina kumminkin odottanut siihen asti että syttynyt vikavalo ja saanu ajel kotiin hampaita purren ettei tien varteen vain jäis....