Olen tässä mietiskellyt erästä kolaroitua 2.0 16v G-astraa. En ole koskaan kolarikorjattua autoa ostanut ja mietiskelen et mitäs kaikkee siinä kantsii ottaa huomioon kun ostaa? Auto on vakuutusyhtiöltä ostettu ,nokkaan kolaroitu, mutta kuulemma runko on säilynyt suorana (-> ei ole ollut robotissa) airbagit on korjattu samoin ilmastoinnin + auton syyläri ja muut hilkkeet. Auto on myös nelipyörä suuntauksessa ollut ja katsastuspaperit ok.
Kertokaapas fiksummat että uskaltaako tuollaisen ostaa, ja mihin kantsii ostaessa kiinnittää huomiota? Millä pystyy parhaiten näkemään, onko runko tosiaan suora?
Ja milläköhän perusteella? tai siis jos mietitään asiaa siltäkantilta että kolariautoksi lasketaan vain sellainen, johon on kolaroinnin vuoksi vaihdettu osia, tai oiottu peltiä. Ainakaan minunmielestä kolariauto ei ole sellainen missä on pieni lommo kyljeesä. mutta tämä on tietysti vain minun mieleipiteeni...
Mieli tekisi tuo ostaa, mutta toisaalta ei viitsisi ostaa romua... vaik toisaalta se voi olla aivan (lähes...) kolaroimattoman veroinen. :S
Tollasen kolarikorjatun & uudelleenkilvitetyn jälleenmyyntiarvo on käytännössä aika olematon. Jos hankit käyttöpeliksi ja pidät pitkään niin OK, kunhan hyväksyy ettei siitä saa myydessä juuri mitään. Ja ota selvää miten on korjattu. Näitä nykyrakenteita ei juuri oikomalla saa entisen veroisiksi, vaan kaikki pitäisi vaihtaa jos kunnolla tehdään.
Mulla oli just juttua automyyjien kanssa paikallisessa Opel-liikkeessä noista kolariautoista. Ainakin niillä ja monella muullakin liikkeellä on periaate, että noita kolarikorjattuja ei huolita liikkeeseen ollenkaan. Tai jos satutaan ottamaan niin hyvitetään pilkkahinta. Sama muuten koskee tuontiautoja, ei oteta vaihdossa. Paitsi jossain vaiheessa niitäkin on pakko ottaa kun rupeavat yleistymään kovaa vauhtia.
<font size=-1>[ This Message was edited by: -astra- on 2005-01-13 14:46 ]</font>
Ainostaan rungon voi todeta kun käyttää rungon mittauksessa korjaamolla. Se maksaa about 100-150 egee. Ellei tiety ole vehkeitä/taitoa itse todentaa. Valokuvat on aina kova sana kun haluaa nähdä millasessa kunnossa on auto ollut. Siitä voi jo päätellä miten paljon on etupään aisat saaneet moukkkua. Mut jos on vaan mennyt aisan päästä pelkkä ns. haitari ruttuun ei voi sanoa että koko auto ois kiero. Myös kuitit vaihdetuista osista on hyvä nähdä että onko sinne vaihdettu tosiaan vai pelkästään korjattu/oiottu. Hintahan on toki halvempi mutta et sinä huomaa eroa hyvin tehdyn kolaroidun ja kolaroimattoman auton välillä. On hyvä ottaa selvää miten hyvin on korjattu jottei myöhemmin tule kylään rupi ruoste. Jos on hyvin tehty ja ruoste suojattu, en näkis miks ei kannattas ostaa. Kannattaa toki ottaa huomioon että jos sinulla ei ole esim vaurion vakavuudessa esittää mitään faktaa/valokuvia jatkossa kun haluat päästä eroon autosta, olet aika heikoilla sillon. Tuossa tapauksessa varmaan suurin lunastuksen syy on ollut airbagit, koska ne maksaa korjauksessa hunajaa. Joskus airbagit voi paukahtaa pienemmästäkin töyssystä. Kolariautot pitää ottaa tapauskohtasesti eikä sanoa että kaikki poletaan suohon jos on kolarissa ollut
Minä olen jo useita, jopa kymmeniä autoja oikonut/avustanut oikomista. Myös autorobotissa olen autoja oikonut. Ja sanon sen verran että ne ei autoa kummempia ole jos ne on kerran kunnolla laitettu. Tiedän myös korjaajia jotka ostaa auton ja laittaa sen äkkiä kuntoon ja myy heti pois. Ja sen kyllä näkee että auto on tehty vain myyntiin.
Mutta minunkin signassa näkyvän vectran olen oikonut. Kuskin ovi on ollut n.20 cm sisällä.
Sitten se että autoa ei saa rekisteriin ellei nelipyöräsuuntauksessa ole autoa käytetty hyväksytyin tuloksin. Kriteerit on niin tiukat ettei aivan millähyvänsä oikomisella papereita saa. Korjaajalta pitäisi sellaiset löytyä. Eli voithan pyytää saada nähdä ne.
Riittävän pahasti mällätty auto on ns. ehdollinen korjaus. Tämä tarkoittaa että tietyt ehdot pitää täyttää ennenkuin auton saa rekisteriin. Ja ehdollinen korjaus tulee aina kun turvavarusteet on lauenneet. Ehdollisen korjauksen kanssa ollaan yleensä aika tarkkoja.
Joten omista kokemuksista voin sanoa että osta vain!
Insignia B -19 1.6t
----------
Vectra C -04 1.8
Vectra B -98 2.5
Kadett E -89 1.6
Vectra A -94 1.8
ohops, väärässä kohtaa painoin entteriä, nii tuli tyhjä viesti...
Tästä autosta vielä. mitään peltiosia ei kuulemma ole oiottu, kaikki jotka on vääntyny, on vaihdettu uusiin (joista kuitit) auto on nelipyöräsuunnattu ja senjälkeen omistaja on vielä ajanut 50 000km. Täytynee viikonloppuna käydä koeajamassa ja katsoa että kulkeeko kuin ajokoira vai totteleeko kuin kultainen noutaja
PS: onkohan vanhan rekisteritunnuksen avulla mahdollista selvittää vakuutusyhtiön kautta auton historiaa?
Selvitä myyjää edeltävä omistaja ja kysy siltä lisää mällistä. Rekisterinumeron (ennen mälliä) perusteella saa aiemmat omistajat tietoon sekä vakuutusyhtiön. Numeroa mistä tiedot saa ei ole tässä nyt, mutta soita AVK:lle ja kysy sieltä yhteystietoja.
Itselläni oli ennen calibraa rellun megane, joka oli takaata kolaroitu ja ollut pois kilvistä. Autosta ei muuten huomannu että oli ollu robootissa ja pois kilvistä, kuin aloin vaihtamaan sitä . Tosin disel rellut (tai citikat) ei muutenkaan ole helppoja hukattavia. Eli ennemmin vanha opel kuin uusi ranskalainen...
On 2005-01-14 10:43, TurboKurko wrote:
Mitä kaikkea tuo nelipyöräsuuntaus muuten pitää sisällään? auraukset mitataan ainakin, mutta mitataanko myös camber ja caster? entä muuta?
Mitataan Etupyörien auraus, camber, caster.
Taka akselin suoruus etuakseliin nähden (eli ohjaako taka-akseli)
saattoi olla myös taka-akselin auraus ja camber. Sitte kaikki jotka autosta on säädettävissä, säädetään kohdalleen.
...ja loppujen on oltava kohdallaan...
Insignia B -19 1.6t
----------
Vectra C -04 1.8
Vectra B -98 2.5
Kadett E -89 1.6
Vectra A -94 1.8