muovin maalaamisesta ylipäänsä...
Niin tota noin, pitäis jo valmiiksi maalattu muovipinta maalata toiseen väriin.. oon maalaillu koskemattomia muoveja hyvällä menestyksellä, mutta valmiiksi maalattuun en vielä ole koskenu. Siispä neuvoa, kuinka toimia? pitäiskö vanha maali hioa kokonaan pois ja toimia sit niinku maalamattoman pinnan kans vai hioakko vain vähän ja sit sen vanhan päälle maalata? voiko sitä muovinpohja maalia (tartunta) pistää sen vanhan vähän hiotun päälle? jos joku tosta jotain ymmärtää niin ois ihan kiva..
Jos vanhan maalin päälle maalaat niin on aina olemassa riski että maalit reagoivat keskenään. Silloin menee koko roska joka tapauksessa uusiksi. Periaatteessa jos vain on mahdollisuus niin kannattaa ne vanhat hioa kokonaan pois.
Rouheaa, jämerää, talonpoikais- ja viikinkityyppistä huonekalua ynnä muuta puusepäntuotetta:
www.puustikki.fi
www.puustikki.fi
-
Tuninkiukko
- 'Admiral'

Mikäli alkuperäinen maali on ehjä ja hyvin kiinni, ei ole mitään syytä hioa sitä pois. Puhdistat vain ensin huolellisesti vahan ja muut epäpuhtaudet tinnerillä tai pesunesteellä, jonka jälkeen hiot pinnan mataksi. Kannattaa hioa sen verran syvälle, että ns. appelsiinikuvio poistuu samalla jolloin uudesta pinnasta tulee hieman tasaisempi. Sen jälkeen voit halutessasi ruiskuttaa pohjamaalin pintaan, mutta se ei ole välttämättä tarpeellista. Itse maalaisin vain suoraan uudella pintavärillä vanhan maalin päälle. Pintamaaliin/lakkaan kannattaa laittaa joustoainetta mukaan, jolloin maali kestää paremmin taivuttamista ja iskuja. On toki mahdollista, että vanha ja uusi maali reagoivat keskenään, mutta mikäli alkuperäinen maali on oikeaa automaalia, ei ongelmia yleensä tule.
En mä kyl nyt menis tinnerillä putsaamaan,ehkäpä liuotinpesu ja sitte silicon efferillä perää,joka luonnollisesti poistaa silikonin mikä "minusta" on tärkeää,säästää kyyneliä...
Riippuu paljon onkos peilissä kiviniskeymiä tai muita kolhuja,mä kyllä vetäisin pohjavärin sijasta hiomavärin.
Hiomisesta sen verran,miks hioa vanha maali pois jos vanhakin on pysyny,eikä mul ainakaa ikinä oo maali keittäny jos oon eri maalien pääl maalannu.
Riippuu paljon onkos peilissä kiviniskeymiä tai muita kolhuja,mä kyllä vetäisin pohjavärin sijasta hiomavärin.
Hiomisesta sen verran,miks hioa vanha maali pois jos vanhakin on pysyny,eikä mul ainakaa ikinä oo maali keittäny jos oon eri maalien pääl maalannu.
Selluloosatinneri ei kokemukseni mukaan vahingoita automaalia ja sillä lähtee sellainenkin lika irti, joka ei esim. PPG:n pesunesteellä irtoa. Mikäli aikoo tinneriä puhdistamiseen käyttää, niin kannattaa toki ensin testata varovasti ettei se liuota maalia. Kyllä tuo pelkkä pesunestekäsittelykin varmaan riittäisi puhdistukseksi, mutta varma on aina varmaa. Muoviosia ei kyllä kannata mennä pyyhkimään tinnerillä, koska se sulattaa useimmat muovilajit.
Tarkoitin tuon pohjamaalin siihen väliin lähinnä eristäväksi kerrokseksi, mikä estää mahdollisen pintamaalien reagoinnin keskenään. Naarmuiselle tai muuten kolhuiselle pinnalle voi tosiaan tarvittaessa ruiskuttaa hiontavärin.
Minullakaan ei ole ikinä alempi maalikerros reagoinut uuden maalin kanssa, mikäli spray-maaleja ei lasketa.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Markus on 2005-01-26 18:24 ]</font>
Tarkoitin tuon pohjamaalin siihen väliin lähinnä eristäväksi kerrokseksi, mikä estää mahdollisen pintamaalien reagoinnin keskenään. Naarmuiselle tai muuten kolhuiselle pinnalle voi tosiaan tarvittaessa ruiskuttaa hiontavärin.
Minullakaan ei ole ikinä alempi maalikerros reagoinut uuden maalin kanssa, mikäli spray-maaleja ei lasketa.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Markus on 2005-01-26 18:24 ]</font>