Vanteista ja muutoskatsastuksesta sekä Astra G vannekoot

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Alpha
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Alpha »

Lueskelin jonkin verran noita vanhoja topikkeja vanteiden takia muutoskatsastuksesta. En kuitenkaaan saanut selvyyttä omalle kohdalleni asiaan, joten voisko joku viisaampi valaista noobieta.

Mulla lukee rekisteriotteessa kohdassa renkaat ks. huom. ja huomautukset kohdassa merkitty Renkaat: 195/65R15 tai 205/50R16

Olin aikeissa hankkia kesiksille 17 tuumaiset alut alle. Onko tuo 205/50R16 jo ns. muutoskatsastettu isompi koko - vaatiiko siis muutoskatsastuksen 17tuumaisille?

Omituiseksi asian tekee se, että autossa olevat opelin orkkis alut ovat 15" sekä peltivanteet kitkoille myös 15". Edellisen omistajan tietäen, hänellä ei ole ollut mitään erillisiä 16" vanteita + siihen muutoskatsastusta joten en tiedä mistä tuo merkintä on tullut ellei Astran alkuperäinen rekisteröinti ole sellaista sisältänyt.

Jos kyseessä on alkuperäinen merkintä, olettaisin että voi tuupata 17 tuumaiset alle ilman katsastusta?

Vielä toinen asia: jostain topikista sattui silmään että Astra G:hen menee vielä 17*7 Et 40 alle muitta mutkitta, onko muita mielipiteitä? Entä meneekö vielä ET 35 samankokoisissa vanteissa? Auto on Astra G caravan.

<font size=-1>[ This Message was edited by: exitusletalis on 2004-10-29 09:19 ]</font>
Energetic
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Energetic »

Ei tarvii muutoskatsastaa. 7*17 et 35 pitäs mennä 215/40 kumeilla ihan heittämällä.
Zeniitti
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zeniitti »

Siis ei tarvi muutoskatsastaa?
Mulla -98 Astra 1.6 16V, kesä 195/60/16 ja talvi 185/60/15. Kesävanteet 6Jx15 ET49, Opelin alkuperäiset. Talvella peltivanteet. Rekisteriotteessa on myös tuo 205/50/16, muistaakseni. Alusta on vakio.

Oon ajatellut laittaa seuraavaa:
Vanteet: 17x7 ET37
Renkaat: 205/45/17

1) Mahtuuko alle ongelmitta?
2) Tarviiko muutoskatsastaa?
Zeniitti
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zeniitti »

Huomaa, että auto on muutoskatsastettava, jos uuden vanteen nimellishalkaisija poikkeaa tuuman rekisteriotteeseen merkitystä tai renkaan leveys poikkeaa yli 30 mm. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm. Huomaa myös, että vanteiden vaihdon myötä auton raideväli ei saa muuttua yli 30 mm.
Eli siis ei ole muutoskatsatettava, jos vanne halkaisia poikkeaa 0.9 tuumaa. On muutoskatsastettava, jos halkaisia poikkeaa 1.1 tuumaa.
Entä, jos halkaisia poikkeaa 1 tuuman?
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

Vannekoko saa poiketa tuuman alkuperäisestä ilman muutoskatsastusta.

Ei tämä asia nyt niin kovin hankala ole, koska esim AKEn nettisivuilta (ja monesta muustakin paikasta löytyy hyvät..ja ihme kyllä..myös ymmärrettävät ohjeet)

Siinä on sitten kuulopuheiden mukaan ollut epäselvyyttä/ erilaisia tulkintoja mikä on rek.otteeseen merkitty "alkuperäinen koko" jos sieltä löytyy useampia kokoja, kuten nykyisin usein on.
Eli rek.otteesta löytyy esim 205/55/16" ja 235/45/17"..tällöin on kuulemma tullut erilaisia tulkintoja siitä tarvitseeko 18":n vanteelle muutoskatsastaa vaiko ei. Itse olen ko tilanteessa saanut vastauksen että "ei tarvitse, koska 17" on alkuperäinen koko..", mutta toistakin tulkintaa siis on esitetty.

Toisaalta renkaiden/vanteiden yhteydessä muutoskatsastus on useimmiten niin läpihuutojuttu että ei siinä mitään menetä jos vaikka varmuuden vuoksi konttorilla käykin uudet kiekot näyttämässä..ei sitten tarivtse turhaan maksella sakkoja tien päällä..

<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2005-01-31 13:03 ]</font>
Vastaa Viestiin