Vectra -96 18XE mylly leikkasi kiinni
Perjantaina kesken kotimatkan syttyi öljypainevalo ja ennekuin ehdin itse sammuttaa moottorin ja ohjata autoni tien sivuun sammui moottori itsekseen,eikä lähtenyt enään käyntiin.Hinasin auton kotipihalle ja totesin että kone on leikannut kiinni(nokkahihna ehjä).Kysynkin nyt asiantuntijoiden arviota mitä kyseiselle moottorille voi tehdä.Kannattaako moottori korjata vai vaihtaa vaihtomoottori tilalle,osaako kukaan sanoa millaisissa kustannuksissa liikutaan?Onko vaihtomoottori edullisempi vaihtoehto kuin vanhan peruskorjaaminen?
Hmmm, omien kokemuksien mukaan kun öljyvalo syttyy, niin ei se ihan laakista leikkaakiinni vaan alkaa joku paikka kalkattaa, ellei sitten heti laakista tule joku kiertokanki lohkosta läpi
Pyöriikö kone kuitenkin?
Mitä tuohon remonttiin tulee niin sehän vähän riippuu mitä sieltä menee, mutta jos vähän isompaa olisi tiedossa, niin itse ainakin vaihta koko myllyn...
Mitä tuohon remonttiin tulee niin sehän vähän riippuu mitä sieltä menee, mutta jos vähän isompaa olisi tiedossa, niin itse ainakin vaihta koko myllyn...
-
hauvavauva
- 'Admiral'

Jos itse teet korjauksen ja olet kokenut korjaushommissa niin eiköhän sitä saa edullisemmin koneen peruskorjattua kuin hankittua ties millaisessa kunnossa olevan vaihtomoottorin. Itse tehdessä tietää mitä saa mutta jos korjaamossa teettää niin äkkiä tulee remontille hintaa jos ne pitää tuntitaksana 50-70 euroa. Tai no, tulee sitä peruskorjauksellekin joka tapauksessa hintaa, teki sen itse tai teetti jossain. Itse tutkailisin varmaan ensin kuitenkin löytyisikö jostain vähän ajettua vastaavaa moottoria kohtuuhinnalla.
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Kiitoksia tiedoista Keltanokalle!Itsellä ei ole aikaa eikä taitoja alkaa moottoria laittelemaan eli pajalle se on vietävä.Onko kellään tiedossa edullista/luotettavaa korjaamoa pk-seudulla, joka tekisi ko. homman eli nostaisi koneen pois nokalta ja laittaisi sen korjattuna takaisin, ns.avaimet kateen periaatteella?
Minulle tapahtui lauantaina ihan sama asia. Eli maantiellä rupesi öljylamppu palamaan hetkeä myöhemmin alkoi veto hävitä. Pysähdyin huoltoaseman pihaan ja sammutin mottorin. Hetken päästä yritin käynnistää sen uudelleen mutta ei pyörinyt milliäkään. Kiinni oli leikannut. Auto on Vectra B 1,8 -96 kilometrejä 200 000.
Tuo on purkamoiden ja merkkiliikkeen mukaan melko yleinen vaiva pakkasilla, syynä kuulemma se että jos autolla tehdään paljon lyhyitä ajoa ja mennään pitkilläöljynvaihtoväleillä, kondensoituu moottoriin kosteutta ja sitä kautta vettä. Vesi laskee pohjaan ja kun sitä tarpeeksi tulee jäätyy öljypumpun sihti. Mielenkiintoinen teoria, en ole itse vastaavaan törmännyt ja kuullostaa aika utopistiselta mutta olen tyon saman väitteen kuullut usealta taholta niin kai se uskottava on. Tuo A-Vectran kone ei alakerrastaan B-malliin sovi (erilainen öljypohjan kiinnitys) Alakertahan on kyllä korjattavissa mutta jos yläpääkin on leikannut, on se ikävämpi tehdä (Nokka-akselin laakeripinnat koneistettu kanteen) Jos kokonaista alakertaa tarvitset,mulla on nurkissa lähes ajamattomasta B-vectrasta alakerta, joka joutaa kyllä myytäväksikin, täytyisi vaan tarkastaa että siinä ei ole mitään vastaavaa vaivaa kun konetta en ole itse käyttänyt.
Uhtuan mainitsema jäätymisteoria pitänee paikkansa. Omat kokemukset B vectran x20xev moottorista tukevat ainakin teoriaa. Eli öljynpaineen merkkivalo syttyi ja kone leikkasi kiinni. Autosta otettiin öljypohja irti kylmässä tallissa pikkupakkasella ja yllättäen öljypohjan pohjalta löytyi pieni jäälevy (n. kämmenen kokoinen 5 mm paksuinen), joka ilmeisesti oli tukkinut imusiivilän.
Vahingot olivat onneksi kohtuullisen pienet, eli kampiakselin laakerikaulat jouduttiin koneistamaan seuraavaan alikokoon. Kansi ja männät/sylinterit eivät vaurioituneet. Ja kun kone kerran oli levällään, niin samalla oli järkevää kunnostaa kansi ja vaihtaa männän renkaat sekä tietysti kaikki tiivisteet. Kokonaiskustannukset olivat n. 1000 € itse tehtynä (kansi ja kampiakseli käytettiin koneistamolla).
Vahingot olivat onneksi kohtuullisen pienet, eli kampiakselin laakerikaulat jouduttiin koneistamaan seuraavaan alikokoon. Kansi ja männät/sylinterit eivät vaurioituneet. Ja kun kone kerran oli levällään, niin samalla oli järkevää kunnostaa kansi ja vaihtaa männän renkaat sekä tietysti kaikki tiivisteet. Kokonaiskustannukset olivat n. 1000 € itse tehtynä (kansi ja kampiakseli käytettiin koneistamolla).