Vectra -96 18XE mylly leikkasi kiinni

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
NikkeH
'Agila'

Viesti Kirjoittaja NikkeH »

Kyllä, kampiakselin yksi laakeri oli mennyt. Asentaja sanoi että öljyssä oli yllättävän paljon kondenssivettä.
jazari75
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jazari75 »

Tunnustan. Löysät meinas tulla kalsariin, kun mietin noita kommentteja...öljyillä ajettu 15tkm (ja pääasiassa lyhyttä työmatka-ajoa, varsinkin talvella).
Mutta onneksi kiltti öljyhuollon setä paukkas uudet Mobilit myllyyn (incl.suodin) pikapikaa, ja olo helpotti ainakin tuon suhteen.
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
vecculi96
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja vecculi96 »

Itselläni oli myös ongelmia kondessiveden kanssa. Vaihdan öljyt 10tkm välein ja ajan pitkää matkaa.
Ongelma tuli kun olin reissussa 2vko:a ja tänä aikana oli pakastanut ja lauhtunut useita kertoja. Öljyillä oli silloin ajettu 8tkm ja työmatka-ajoa(sivu 47km). Auto siis seisoi tämän ajan.
Reissusta tultuani pakkanen lauhtui nollaan. Käytin kuitenkin lohkista noin tunnin, kun oli yö ollut kylmä. Starttasi normaalisti ja hetken kuluttua alkoi öljynpainevalo ensin vilkkumaan ja sitten jäi palamaan. Nokille ei tullut tarkasteltuani ollenkaan öljyä.
No lirautin venttiilikoppaan hieman öljyä ja ajoin varovasti kilsan päähän lämpöiseen talliin. Parin tunnin päästä, kun starttasin, kaikki toimi normaalisti, mitä nyt painimet alkuun hieman nakutteli ennen säätymistään.

Vaihdoin öljyt ja suodattimen välittömasti ajettuani koneen lämpimäksi. Tämän jälkeen ei ole ongelmia ollut.

Luulen, että kondensoitunut "hyyhmä" kasautui käynnistyksen jälkeen jonnekin ja tukki öljyn kulun.
Uhtua
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Uhtua »

Miten muuten on, olen kuullut väittämän asiaan liittyen että vikaa ilmenisi lähinnä jos autoon on huohotusputkeen asennettu Opelin myymä jälkiasennus "suodatin" (Se musta neliskulmainen laatikko moottorin etupuolella huohotinputkessa) Tämähän on vain 1.8-ja 2.0-koneisissa, mutta miten on, löytyykö näistä em. vammautuneista koneista tuo suodatin vai ei? Ainakaan paikallinen merkkiliike ei niitä käsittääkseni enää asentele. Täytyisiköhän ottaa tuo omasta pois...?

<font size=-1>[ This Message was edited by: uhtua on 2005-02-07 14:43 ]</font>
NikkeH
'Agila'

Viesti Kirjoittaja NikkeH »

Mulle asennettin tuo laatikko putkeen viime keväänä tyhjäkäynti ongelmien takia samalla kun putsattiin askelmoottori ja egr...
TTL
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja TTL »

Omassa oli tuo huohotusputken suodatin kun kone leikkasi kiinni. Rempan yhteydessä huomasin, että purkin sisällä oli vettä. Epäilen, että tämä jälkiasennus suodatin estää kondenssiveden poistumista. Voihan olla niin, että vesihöyry tiivistyy siinä purkissa ja valuu vetenä takaisin öljypohjaan.

Suodatinta ei laitettu konerempan jälkeen takaisin (epäilytti sen verran se vesi sen suodattimen sisällä), mutta eipä noita tyhjäkäyntiongelmia tai öljynpaineen merkkivalon syttymisiä ole sen jälkeen ollut. Koneella oli muuten ajettu 230000 kun se leikkasi kiinni.
vecculi96
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja vecculi96 »

Jäi mainitsematta tarkemmat tiedot autostani, sorry! Vectra B, farkku -96, x20xev, ajettu 170tkm. Löytyy suodatin huohotinputkesta! Laitoin parivuottta sitten, kun putsasin tyhjäkäyntisäätimen. Pitänee tarkastaa sen kunto ja joutanee vissiin pois. (lisätieto aiempan viestiini)
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enochian »

On 2005-02-03 12:36, NikkeH wrote:
Mulle asennettin tuo laatikko putkeen viime keväänä tyhjäkäynti ongelmien takia samalla kun putsattiin askelmoottori ja egr...
Jos tämä tapahtui merkkiliikkeessä niin voisit hieman hiostaa heitä tapahtuneen johdosta. Varsinkin jos kerran muualla jätetään koko suodatin asentamatta mahdollisen jäätymisen vuoksi.
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Aatsi »

Tutuilta metroauton työntekijöiltä kyselin tuosta "mustasta laatikosta" (aktiivihiilisuodatin?)
ainakaan he eivät olleet näistä laatikkoon liittyvistä kondesiovesi ongelmista kuulleet.
Meinasin ittelleni tuollaista pötikkää, mutta taidampa jättää väliin.Mulla ei siis tuota ole ja "tyhjäkäyntimoottorikin" on tietääkseni orkkis.
x20xev 164tkm.

E:pointti ei tyhjäkäynti ongelmia.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Aatsi on 2005-02-07 09:18 ]</font>
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Ecotekki pelas 220tkm alkuperäisellä tyhjäkäyntimoottorilla, uusi moottori toimi vähän yli 10kk minkä jälkeen lakkas toimimasta. Syy oli karan jousen jumiutuminen, paskaa oli sen verran että jousi pysyi kasassa! Ei muuta kun CRC:tä peliin ja pumpulipuikolla tökkimään sitä karaa niin johan lähti pelaamaan.
Kannattaa varsinkin 1.8- ecojen omistajat pitää silmällä sitä ohuempaa huohotinletkua että on auki. Juuri tämä letku vetää ohipuhalluskaasut ilmaläpän ohi tyhjäkäynnin aikana. Voi olla aika tiukkaan tukossa tuo nippelin reikä, itse luulin että tökkii metallia vasten kun naulalla yritin avata!
Ja toi jäätymisonkelma osui minulle kohdalle jo B-Asconan kanssa, mitään leikkaamista ei tapahtunu sen seurauksena. Satttui vaan kerran öljynvaihdon yhteydessä kuulemaan kolinaa öljypohjasta. Jostain putos tuollanen jäälevy sinne peltipohjalle. :lol:
Mfau6
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Mfau6 »

Erittäin mielenkiintoista!Sain oman auton hinautettua Porvooseen yhden kaverin tutun pajalle.Kaveri oli ottanut öljypohjan irti ja sanoi että sieltä löytyi myös jäätä...? Miten tää voi olla mahdollista kun auto on ollut 165tkm huollossa Metro-autossa ja öljyt on vaihdetu, samoin suodatin?ZM-MIC1 Käytetäänkö huollossa paskoja öljyjä... Todennäköisesti selviän hommasta kaulojen hionnalla,laakereiden ja öljypumpun vaihdolla...
Mfau6
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Mfau6 »

Piti vielä lisätä että ajoni koostuu myös lyhyistä matkoista eli lähinnä työmatkat 30km/päivä ja kauppareissut n.6km muutaman kerran viikossa... Autosta löytyy myös kyseinen aktiivihiilisuodin ja alkuperäinen tyhjäkäyntimoottori, joka vaihdettiin takuuna viime keväänä kun edellinen kesti n. 9kk...
Vastaa Viestiin