Opel Omega B 2.5 v6 twinturbo
Olen tässä haaveilemassa uuden projektin alkua kunhan auton saan maalaamoista pihalle. eli onko kenelläkään kokemusta tollaisen 2.5 litraisen 24 venttiilisen koneen turbotuksesta. Sutiillahan tollaiseen samantyyliseen moottoriin ,mutta vectraan käsittääkseni asennettiin yksi mutka.
Millaiset purstussuhteet tossa moottorissa on?
Itse olen suunnitellut kahdella audin 1.8T moottorin turbolla lähteä tuota rakentamaan. pakosarjat ja cooleri tehtäisiin tuossa mikkelissä.
Tarviaako ruiskulle tehdä mitään, paineistaa, tai mihinkä hevosvoimiin asti tuo riittää, tarkoituksena kuitenkaan ei ole käyttää kuin max. 0.5bar ahtoja.
MItä muuta olisi hyvä ottaa huomioon?
Tomi Miettinen
http://www.bwtdesign.com
Millaiset purstussuhteet tossa moottorissa on?
Itse olen suunnitellut kahdella audin 1.8T moottorin turbolla lähteä tuota rakentamaan. pakosarjat ja cooleri tehtäisiin tuossa mikkelissä.
Tarviaako ruiskulle tehdä mitään, paineistaa, tai mihinkä hevosvoimiin asti tuo riittää, tarkoituksena kuitenkaan ei ole käyttää kuin max. 0.5bar ahtoja.
MItä muuta olisi hyvä ottaa huomioon?
Tomi Miettinen
http://www.bwtdesign.com
No sehän tässä hauskas onkin, kun miksi rueta jotain vanhaa pommia rankaisemaan hirveillä hevosvoimilla, millä ei ole sitten edes hyvä ajaa. Itse olen tykästynyt "kerrankin" johonkin autoon, ja siksi himottaisi ajo-ominaisuuksien ja ulkokuoren viilauksien jälkeen rueta viilaamaan hieman sitten myös tuota moottoria. Toinen ajatus oli vaihtaa 4.0l senatorin moottori, mutta jotenkin innostuin sitten tuohon turbojen laittamiseen. Katsotaan nyt mitä tulee.
Autosi kun sattuu olemaan -92 vuoden jälkeen käyttöön otettuja autoja, niin turbon asentaminen jälkeenpäin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen, joiden hinnat alkavat n. 1000 eurosta + alv. Jos saat laitettua sinne yhden ahtimen, niin silloin ei ole ongelma saada toistakin, jos tehot on korkeintaan 204hv. Mutta jos hankit poikkeusluvan, niin silloin saat laittaa enemmän tehoja laillisesti.
Puristussuhde on 10,5.
KKK K03 on hyvä ahdin, siinä on vakiona ahtopaine 0,5 bar ja suurin suositeltu 1bar. Kannattaa harkita mekaanista ahdinta, joiden hinnat alkavat n. 2000 eurosta. Mekaaninen ahdin alkaa puhaltamaan heti, kun koneelle annetaan kierroksia, eikä ole mitään viiveitä. Mekaaninen ahdin on huomattavasti helpompi myös asentaa, koska ei tarvitse koskea pakosarjaan. Mekaaninen ahdin tarvitsee huomattavasti vähemmän energiaa, minkä johdosta myös ahtoilman kuumeneminen on vähäisempää ja välijäähdytin ei ole tarpeellinen. Esimerkiksi Kuopiosta Professional Motorsilta löytyy Rotrexin mekaanisia ahtimia. Katso http://www.professionalmotor.fi
Puristussuhde on 10,5.
KKK K03 on hyvä ahdin, siinä on vakiona ahtopaine 0,5 bar ja suurin suositeltu 1bar. Kannattaa harkita mekaanista ahdinta, joiden hinnat alkavat n. 2000 eurosta. Mekaaninen ahdin alkaa puhaltamaan heti, kun koneelle annetaan kierroksia, eikä ole mitään viiveitä. Mekaaninen ahdin on huomattavasti helpompi myös asentaa, koska ei tarvitse koskea pakosarjaan. Mekaaninen ahdin tarvitsee huomattavasti vähemmän energiaa, minkä johdosta myös ahtoilman kuumeneminen on vähäisempää ja välijäähdytin ei ole tarpeellinen. Esimerkiksi Kuopiosta Professional Motorsilta löytyy Rotrexin mekaanisia ahtimia. Katso http://www.professionalmotor.fi
Saa sitä tehoa olla enemmänkin kuin 204 hv, Omegan suurin kone taitaa olla tuo 3,2 litrainen 211 hv, ja siitä saa vielä nostaa 20 %, eli 253,2 heppaa saa olla.
Poikkeusluvallakkan ei saa kovempia, koska poikkeuslupia ei ole mahdollista saada.
Poikkeusluvallakkan ei saa kovempia, koska poikkeuslupia ei ole mahdollista saada.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Taitaa olla MV6:ssa pari heppa enemmän kun 170...?Jos saat laitettua sinne yhden ahtimen, niin silloin ei ole ongelma saada toistakin, jos tehot on korkeintaan 204hv.
Mutta tuskin silti onnistunee Suomessa ikinä.
Jeps,Tuomas kerkes eka...

JARNO
<font size=-1>[ This Message was edited by: Jarno on 2002-11-13 14:56 ]</font>
missähän päin maailmaa tuo 4.0l remmiahtimella oleva omega oikein pyörii nykyään. Entä millainenhan tuo saksasta tuotu 4.0l b omega oikein mahtaa olla. millähän moottorilla ja mitenkä se on sen rekisteröinyt suomeen?!? Tuo neljälitrainen moottori on toinen vaihtoehto mitä olen harkinnut, mutta tollasessa 4.0l suorassa kutosessakinhan on jo se vajaa 300hp:tä, et miten sen leimaamisen kanssa?
Toi 10.5:n puristussuhde on kyllä liian tiukka avaamattomana noille turboille, et aika hankala projekti kyllä tuntus toisaalta tulevan. mut jotain pitäs keksiä että pääsisi tuonne 300 hevosvoiman nurkille!
Toi 10.5:n puristussuhde on kyllä liian tiukka avaamattomana noille turboille, et aika hankala projekti kyllä tuntus toisaalta tulevan. mut jotain pitäs keksiä että pääsisi tuonne 300 hevosvoiman nurkille!
No olen kyllä rakentanut ja virittänytkin mm. Ford Sierra Cosworth:n ja Mazda RX-7 Turbo-II:en. toinen oli talven, toinen kolme kesää, mutta nyt tuntuu että pitää rakentaa tuota. Että se siitä. Ehdottomasti niin makee auto lipua tollanen omega, että kunhan pellin alle saisi hieman lisää, niin tuolla passais kruisailla taas monta vuotta eteenpäin.. mutta jos ei muuta, niin mv6:en motti, kireemmät nokat, mantzelin power-resonaattori, peltisarjat, zippi yms. pientä sellaista, niin irtoaa tollaiset 280hp.
Kuitenkin 1994-1995 Calibra V6 4x4 DTM-kilpa-auton moottori oli juuri tuohon Opelin 2.5 V6-lohkoon tehty.On 2002-11-13 10:55, ast wrote:
Ja tuo 2.5 v6 pata ei ole hääppöinen viriviri-kohde muutenkaan..
Tähän täytyy kuitenkin lisätä, että moottorin kanssa oli paljon ongelmia ja keskeytyksiä moottorivikoihin ja vuodelle 1996 moottorin lohko vaihdettiin Isuzulta peräisin olevaan lohkoon ja heti Opel olikin sen jälkeen ITC:ssä ylivoimainen, kun moottoririkot vähenivät.
Mutta on siis C25XE/X25XE-lohkosta tehty oikein kilpamoottoreitakin.