Jakohihnan tiukkuus?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
RacingOPEL
'Kadett'
'Kadett'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RacingOPEL »

Auto on Astra F -92 2.0 GT, eli kasitappinen moottori kyseessä.
Mistäs sen tietää että kuinka tiukalle jakopäänhihna pitää laittaa?? Autosta kun napsahti hihna poikki (jättikin mukavasti moottoritielle), niin vaihdettiin uusi (+ tietysti vesipumppu)... Koneet kasaan ja kokeilu => kuuluu urinaa => johtopäätös että hihna liian tiukalla => hihnan löysääminen ei auttanut => löysätään hieman lisää => ei taaskaan auttanut ja ajattelin etten uskalla enempää löysäta ja ajoon....

Myöhemmin selvisi ettei em. urina kuulukkaan hihnasta vaan ohjaustehostimen pumpusta, joka olisi kohta vaihdon tarpeessa... Eli onko jakohihnalle jotakin tiukkuuden tarkistamisvinkkiä?? Kun ei ole taas kovin pitkäikäinen jos on liian löysällä...
Kiitoksia!

<font size=-1>[ This Message was edited by: RacingOPEL on 2005-03-07 11:45 ]</font>
zoomer
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja zoomer »

muistaakseni tuo tiukkuus on sitten kohdallaan kun saat käännettyä nokkahihnaa 90 astetta sormivoimin siltä puolelta missä ei ole vesipumppua tuliko tarpeeksi epäselvästi :smile:
--One should always live a life like a dog.... If you cant eat it or play with it... Piss on it and walk away....--
Vectra B 2.6 V6 Sport -2001
Saab 9-3 2.0T -99
RacingOPEL
'Kadett'
'Kadett'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RacingOPEL »

Ihan kiitettävän epäselvästi... No täytyy tarkistaa tiukkuus, jos tuosta nyt ymmärsin että miten se tapahtuu :grin:
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

onkos tuolle hihnan kireyden tarkistamiselle annettu mitään lämpötilaa missä se pitäis tehdä? eli pitääkö koneen olla käynti lämmin vai kylmä? koska itse tein tässä semmoisen havainnon, kone 89 vm 20ne. vaihdoin hihnan tos joku aika sitten ja kone oli lämmin tein homman lämpimässä tallissa, ja aikaa meni jotain 20 min. kiristin hihnan niin kuin aina eli pitemmältä sivulta kun väänti hihnaa se ei ihan kääntynyt 90 astetta. no sit rupesin muutama viikko takaperin ajoittamaan nokkaa noin 20 asteen pakkasessa ja hihna tuntui olevan aivan löysällä! se liikkui niin paljon että melkein otti kiinni muovi suojuksiin. taivuttaa en kehdannut siinä pakkasessa. no sain siinä nokan ajoiteltua ja päätin kuitenkin ajaa lämpimään talliin auton ja tarkoitus oli kiristää se hihna, kun oletin et se oli löystynyt, tai jotenkin epähuomiossa jääny löysälle. noo sitte kun olin ajellu siinä kaverin tallille ja oli tarkoitus ruveta kiristelee sitä hihnaa, niin se olikin ihan kireä, niinkun sen pitääkin! eli kun kone oli normi lämmössä hihna tuntui jopa liian kireältä!? kait se lämpö laajeneminen on sit aikas suurta.. onko kukaan muu huomannu samaa ilmiötä?
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Minun käsittääkseni hihnan kireys säädetään ja tarkistetaan juurikin kylmänä.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
hopeahuoli
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja hopeahuoli »

On 2005-03-07 22:17, TJT wrote:
Minun käsittääkseni hihnan kireys säädetään ja tarkistetaan juurikin kylmänä.
voiko joku vahvistaa tämän?
niin no tuskin ne on tehtaallakaan koneita kasatessa käyttölämpimiä olleet, mut niillä on ollu se mittari millä on saatu oikee kireys.
paikallisessa huollossa mitä aikoinaan käytin ei kyseistä laitetta ole ollu ja kuitenkin suoraan ajosta auto aina huoltoon meni, joten kylmä motti ei ainakaan kerinny olla.
no eihän tuo ole hihna vielä mulla ainakaan poikki menny 8 eikä 16v koneista, vaikka itse olen nykyään vaihdellut. kyl automaatti kiristin ois kuitenkin huolettomampi näköjään..
zoomer
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja zoomer »

no ei kireyttä kannata ainakaan ruveta 20 asteen pakkasessa säätämään ja tuskinpa ihan kuumanakaan... itse olen säätänyt kun kone on ehtinyt jäähtyä sen verran että kärsii kättä pitää venttiilikopan kannen päällä! ja tallissa normaali sisä lämpötilassa noin 20 astetta..ei ole koskaan ollut ongelmia...
--One should always live a life like a dog.... If you cant eat it or play with it... Piss on it and walk away....--
Vectra B 2.6 V6 Sport -2001
Saab 9-3 2.0T -99
Vastaa Viestiin