Vectra tyhjäkäynti pätkii ja tussauttelee

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
teg
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja teg »

Kirjoittelinkin tästä jo aiemmin (http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 30&forum=4 ja http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 61&forum=4) samasta aiheesta. Vika ei ole vielä selvinnyt ja kokeilin lukea vikakoodin. Virta päällä moottori pysähdyksissä koodi on 12 eli normaali? Kun käynnistän moottorin vikavalo vilkkuu jatkuvasti ja epäsäännöllisesti ja tyhjäkäynti menee todella huonoksi. Juuri ja juuri pysyy käynnissä. Kun nostan kierroksia, valo sammuu tai vilkahtaa satunnaisesti. Onko tuosta pääteltävissä mitään vikaa?
VekkuliYxKasi
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja VekkuliYxKasi »

Luin tuon sinun topicin ja huomasin samallaisia ongelmia mitä itelä on eli tuo tussauttelu. Mie en tiä ko tuo minun auto, -91 1.8 vekkuli, tussauttelee tai ehkä paremminki tupsauttelee kans aika pahasti tyhjäkäynnillä. Se on käyny korjaamollaki, mutta ei siitä löydetty mitään vikaa. Tosin se ei ole haitannu menoa sen kummemmin. Minun aikana se on menny yli 100tkm(ml nyt 440tkm) ja se on aina tussautellu ja vieläki tussauttelee. En tiä. Ei se kylläkään meinaa sammua. Ja kulutus on pieni, Ei syö öljyä.
Oli puhetta kans egr:stä. Se muuten saattaa olla aika karstassa se venttiili, itellä oli.
teg
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja teg »

Oli puhetta kans egr:stä. Se muuten saattaa olla aika karstassa se venttiili, itellä oli.
Jostain olen saanut päähäni, että tuossa mallissa ei ole egr:ää, mutta onko se tuo 'ufo' tuossa imusarjan päällä? Siihen tulee yksi kumiletku...
VekkuliYxKasi
'Admiral'
'Admiral'

On mulla ainaki egr. Se on juuri se ufo siinä imusarjan päällä. Se toimii moottorin alipaineella. Mulla oli se venttiili pahoin karstottunu ja kulunu ja taisi vuotaa kokoajan vähän, mutta en kyllä tiä vaikuttiko sen puhdistus ja hiominen. Mutta mulla oli ongelmia ennen pakokaasutestin läpäisyssä niin mie hioin venttiilit(ei ollu pahoin karstassa) ja puhdistin sen egr:n ja aukasin yhden imusarjaan tulevan alipaineletkun joka oli karstottunu umpeen. Niin ja olihan se egr:ään tuleva alipaine letku palanu poikki. Sen remontin jälkeen ei ollu ongelmia.
teg
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja teg »

Onko venttiili vaikea irroittaa? Siellä ilmeisesti jokin kumikalvo sisällä, joka liikuttaa itse venttiiliä? Sehän saattaa olla rikki.

Mullakin oli siihen menevä alipaineletku pahasti perstunut ja vaihdoin sen. Ei auttanut.

Onko imusarjassa kenties jokin kanava pakopuolelle, vai mistä ne pakokaasut pääsevät venttiiliin?
VekkuliYxKasi
'Admiral'
'Admiral'

Joo, siinä on joku kalvo joka liikuttaa itse venttiiliä joka taas avaa kanavan pakokanavaan. Se on kolmella 8mm pultilla kiinni muistaakseni.. ja ilmanputsarin ehkä joutuu irroittamaan pois tieltä..
Se ei ole niiiiin vaarallista jos se venttiili ei toimi mutta jos se vuotaa kokoajan niin se varmaan voi aiheuttaa jonkinlaista häiriötä ja jos mie en väärin muista niin ko sitä venttiiliä avaa tyhjäkäynnillä imemällä siitä alipaineputkesta niin kylläpä se meinaa tukehtua. Olekko käyny kattomassa miten egr karstottaa imukanavia. Tosin se ei karstota yhtä pahoin pensakoneessa.....
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... &forum=4&7
teg
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja teg »

pakokanavaan. Se on kolmella 8mm pultilla
Mun venttiilissä ei kyllä pultteja näy...
kiinni muistaakseni.. ja ilmanputsarin ehkä joutuu irroittamaan pois tieltä..
Ilmanputsari pois?-o Mulla se on lokasuojan päällä!
VekkuliYxKasi
'Admiral'
'Admiral'

Oletkohan varma ettei siinä ole pultteja...? Tai no ei varsinaisesti se ilmanpuhdistaja tai niin no siis sen pitäis löysätä siitä "kaasuttimen" päästä irti niin sieltä ehkä vois nähdä ne pultitki. Eikös siinä "kaasuttimen" tai mikä ruiskurunko se onkaan, päällä ole joku tötsä joka lähtee irti parilla pultilla. Kyllä siellä pitäs olla pultit siinä sen egr venttiilissä jolla se tulee kiinni imukanavaan. Peilillä vois nähä ne paremmin. Ne on 8mm pultit 13mm kannalla muistaakseni.
Vastaa Viestiin