F16 vaihdelaatikon merkinnät

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Aceman
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Aceman »

Otsikon mukainen asia on askarruttanut jo jonkun aikaa allekirjoittanutta(ja varmaan monia muitakin).
Eli:Onko F16-laatikoissa todellakin merkinnät joista kansa niin kovasti puhuu?(F16CR/F16W)
Itselläni on GSi-Kadett(8V),josta _pitäisi_
löytyä ns. tiheämpivälitteinen laatikko.Tosin toissa kesänä,kun loota oli tallin lattialla,en löytänyt siitä päälle päin mitään muuta merkintää,kuin tän "perinteisen" F16-merkinnän.Auto on alkuperäinen GSi ja laatikkokin on melko todennäköisesti alkuperäinen.Aikoinaan maahantuojan teknisestä neuvonnasta asiaa kysyessäni mulle sanottiin,ettei laatikkotyyppiä näe "päälle päin" vaan pitäisi tietää,että mistä autosta se on(kinuttiin alustanumeroita jne.)
Mulla on myös varaosana toinen F16 laatikko,joka oli ostettaessa 20SEH-koneen jatkeena,ja siitäkään en ole päällepäin löytänyt muuta mainintaa,kuin "F16" ja muutaman GM-tyyppisen koodinumerosarjan...
meto
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja meto »

Ostin F16cr laatikon ja en löytänyt cr merkintää mistään.Erona tavalliseen F16:seen on ainakin se että cr:ssä oli tulppa päätykopassa kytkinakselin kohdalla ja normaalissa ei ole mitään tulppaa.
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

CR:ssä ja pitkässä ei liene mitään eroa ulkopuolella. Perävälitys on huhun mukaan stanssattu siihen kuoreen johonkin kohtaan, mutta muuta helposti tunnistettavaa eroa ei liene. Päädyn tulpalla tuskin on mitään tekemistä välitysten kanssa. Ainakin pikkuaskeissa vanhemmissa on tulppa ja uudemmista se puuttuu, sitä veikkaisin tässäkin tapauksessa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
ast
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja ast »

Juu,tätäkin tosiaan kiinnostaisi tietää, että kumpi välitys on kyseessä, kun tuli aikaisemmin hommattua F16 jonka piti olla pitkävälitteinen. Meinasin että laitampa sen F20:sen tilalle niin ei tuu rajottaja heti vastaan, mutta muutaman tunnin ähellyksen, ja koeajolenkin jälkeen tuli huomattua että prkl, lyhyt mikä lyhyt. Ei muuta mutta meni hyvät GM:n öljyt taas harakoille :wink:

Onkohan kukaan muu kuullut tästä Tuomaksen huhusta että perävälitys lukisi jossain siinä kopassa? Mahtaiskohan (jos nyt siis ylipäätään missään on) F20:ssäkin se olla kun sitä on huomattavasti helpompi pyöritellä kuin tuota F16 joka on koneenjatkona :smile:
Tarmo_L
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Tarmo_L »

Minä varmaankin olen tämän "mutu" tiedon Tuomakselle kertonut, että siitä kuoresta jostain koodista se perävälitys selviää, ja muistelisin että jostakin siitä se selviää. Katson asian tänään iltaan menessä, ja kerron sitten missä se siinä lukee(jos lukee :wink: )
*TAKAPIHAN STAGE 2,2*
"Jokainen tekee virheitä, mutta minä tiedän niistä eniten"
"Eilen oli sillai, tänään on tällai, huominen on tulevaisuutta"
Saku_Tiainen
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Saku_Tiainen »

Välitys löytyy laatikon päätyosasta, usein niin paskainen että täytyy jynssätä kunnolla ennenkuin näkyy. Joissain laatikoissa se on päätykopan alaosan "läpykässä".
Tarmo_L
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Tarmo_L »

Juu eli tuossa kysäsin vielä eräästä purkamosta vahvistuksen tiedolleni, ja kyllähän se perävälitys löytyy laatikon kuorista kaikista "F-sarjan" laatikoista.

Stanssaus löytyy laatikon päädyn alumiinikopasta suunnilleen vasemman etupyörän takana, ja stanssaus yleensä näkyy TODELLA heikosti, mikäli tämä alumiini koppa on hapettunut niin sillehän voi antaa vähän teräsharjaa. Etumerkintä 'C' tarkoittaa Close Ratio (CR) eli tiheävälitteistä, ja etumerkki W tarkoittaa Wide Ratio (WR) eli pitkävälitteistä.

Elikkä jos sieltä löytyy esim stanssaus C355 niin se tarkoittanee että Close Ratio ja perävälitys on tuolloin 3,55. Toivottavasti kaikki tajusivat :smile:

<font size=-1>[ This Message was edited by: Tarmo_L on 2002-11-21 09:53 ]</font>
ast
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja ast »

Täng juu,ja tajusin jopa :grin:
Pitänee mennä skrabaileen laatikoita jos se vaikka löytyis sieltä jostain :smile:
Aceman
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Aceman »

Noonih.Siitä päätylevystähän se merkintä löytyi,kun tarpeeksi skrabaili kökköjä pois :wink:.
Pari jatkokysymystä "alan miehille" merkintään liittyen:Kun puhutaan W- tai CR-merkinnästä,niin tarkoittaako se perävälitystä vai vaihteiden välitystä?
Tarkastelin tallilla kahta F16 laatikkoa,toisessa oli merkintä C355 ja toisessa W374.Jos tuo merkintä tarkoittaa kokonaisuudessaan pelkkää perävälitystä,niin eikös tuossa C-laatikossa pitäisi olla isompi lukema->tiheämpi välitys kuin W-laatikossa?
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Se alkukirjain tarkoittaa vaihteiden välitystä ja numero perävälitystä. C355 meinaa siis tiheävälitteistä askia jossa on 3,55:1 perävälitys, W374 taas pitkävälitteistä askia jossa on 3,74:1 perä.

Miksi muuten olet vaihtamassa sitä laatikkoa pitkävälitteiseen? Itse en ainakaan haluaisi tuota ylipitkää aavikkolaatikkoa autooni jos olisi lyhyt valmiiksi...
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
ast
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja ast »

"Se alkukirjain tarkoittaa vaihteiden välitystä ja numero perävälitystä. C355 meinaa siis tiheävälitteistä askia jossa on 3,55:1 perävälitys, W374 taas pitkävälitteistä askia jossa on 3,74:1 perä."

Eli siis jos laittais W-askiin C-askin perävälityksen niin siitähän sais entistä pidemmän?right? ja toisinpäin. :smile:

Ja ainakin mulla tulee käyttöautolla niin paljon moottoritie jne -ajoa että ei jaksais enää huudattaa,ja kun tuntuu väännön puolesta olevan joka toinen vaihde muutenkin turha.
Saku_Tiainen
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Saku_Tiainen »

Minulla on jotenkin sellainen muistikuva, että minulla olleessa F16-5C laatikossa (peräisin 1.8 GSi:stä) oli nimenomaan "tiheät" vaihteistonvälitykset, sekä myös 3,74 perävälitys.
Vastaa Viestiin