ASTRA 2,0 DT CARAVAN

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Lakas
'Agila'

ASTRA 2,0 DT CARAVAN

Viesti Kirjoittaja Lakas »

Olen ostattelemassa moista vehjettä. Mitä tyyppivikoja voi olla ja mitä kohtia kannattaa tarkastaa? Entäs millainen varustelu-taso tuo CDX on?
Auto on vuosimallia 1999 ja ajettu reilu 150tkm. Paljonko kannattaa maksaa???
Siikström
'Kapitän'
'Kapitän'

Re: ASTRA 2,0 DT CARAVAN

Viesti Kirjoittaja Siikström »

Lakas kirjoitti:Olen ostattelemassa moista vehjettä. Mitä tyyppivikoja voi olla ja mitä kohtia kannattaa tarkastaa? Entäs millainen varustelu-taso tuo CDX on?
Auto on vuosimallia 1999 ja ajettu reilu 150tkm. Paljonko kannattaa maksaa???
Itselläni on ollut marraskuusta 04 asti 2,0 DTH hatchback -00 (käyttöönotto 11/99) CDX varusteilla. Olen ajellu sillä nyt noin 14 tkm (mittarissa 115 tkm) ja mitään pahempaa ei ole vielä ilmennyt. Hehkut vaihdoin ja akku pimeni talvella. Myöskin ajovaloautomatiikka pimeni, mutta se korjaantui juotoksen korjauksella. Edellisen omistajan aikana oli vaihdettu takuuseen ilmamassamittari ja taakse kaikki jarruosat. Boschin satulat on aika vikaherkät (omassani sellaiset, käsijarru jumiutui muutaman kerran talvella), uudemmissa (6/01->) on Lucaksen satulat ja ne kuulema ovat paremmat. Kone syö oljyä, mutta se ei ole vika vaan ominaisuus. Pitäisi kuulema vähentyä kilometrien kertyessä, mutta omani syö vielä sen 1-2 litraa vaihtovälillä.

Et maininnut onko astra DTH (100 hv) vai DTL (80 hv). DTH vie ainakin HB koria ihan mukavasti eteenpäin ja kulutuskin on pysynyt 5,5 litraa/100km nurkilla. CDX varustelu oli aikanaan "huippu". Käy katsomassa http://www.ajovalo.net/Mallit/Opel_Astra_98.pdf sieltä löytyy tietoja varusteista.

Hintaan en osaa ottaa kantaa, koska vaihdoin itse päikseen 1.8 bensa astran tähän dieseliin, eikä ainakaan vielä ole kaduttanut.
timoan
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja timoan »

Minulla on -99 Caravan Di CDX, 153 000 km, joka on ollut meillä reilun vuoden ikäisestä. Hyvä auto, vaikka vikojakin on ollut. Lähes kaikki viat ovat olleet sellaisia, ettei niitä huomaa ennen vian ilmenemistä. Edellä mainitut takajarrut ja ajovaloautomatiikan releen tinaus ja lisäksi jäähdytyksen ohjausyksikkö, MAF-anturi, ruiskupumpun ohjausyksikkö, ruiskujen paluuletkut, startti, hehku ja kallistuksenvakaajan osat. Osa takuuseen, osa omasta pussista. Olen pitänyt osienvaihtokynnystä alhaalla ja vaihtanut/vaihdattanut/korjannut aina, kun viasta on ensioireita. Jos auto ei kopise, kulkee suoraan ja mikään vikavalo ei pala ajossa, niin uskaltaa kyllä ostaa.

Jos noita elektroniikkavikoja ei olisi ollut, sanoisin parhaaksi autokseni, mutta nyt ei ihan voi. Erittäin hyvä auto kuitenkin.

Harmillisia ominaisuuksia autossa on lähinnä heikkokestoiset H7-ajovalot ja hieman puhditon moottori. Viimeisimmät polttimot ovat tosin kestäneet pitkään, joten näinköhän nyt H7:t osataan tehdä kestäviksi. Moottori on puhditon nimenomaan kiihdytyksissä. Kun vauhdin saa päälle, on meno vaivatonta ja 140 km/h matkanopeus pysyy hyvin vaivattomasti.

Varustuksesta sen verran, että parempi kangasmateriaali ja keskikonsolin puupinta tekevät autosta sisältä huomattavasti standardia paremman näköisen. Itselläni on CDX-paketin lisäksi vakionopeussäädin (pelkkä viiksen vaihto), joka toimii hienosti.

Hinnasta on vaikea sanoa mitään. Astrat ovat yllättävän halpoja kilpailijoihin, esim. VAG, verrattuna. Volkkarin eduksi voi mielestäni lukea vain paremmin vääntävän moottorin ja aavistuksen pienemmän kulutuksen. Oikeastaan kaikki muu on mielestäni Opelissa parempaa tai samanveroista. Autoliike hyvittää listahintaiseen uuteen/vaihtoautoon tuosta tällaisesta Astrasta 8.000,- - 11.000. Tämä siis listahintoihin, joten todellinen, käteistä rahaa vastaava hyvityshinta on jotakin muuta. Suhteuta tarjouksesi sen mukaan. Hinta-haarukka on saatu tammi-helmikuussa 23.000,- - 30.000,- hintaisiin uusiin ja käytettyihin autoihin vaihdatettaessa. Parhaan hyvityksen antanut liike myi yllättäen reiluimmin ylihinnoiteltua vaihtoautoa, johon tarjous...
Lakas
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Lakas »

Entäs Vectra 2.0DTi vm.98, ajettu reilu 160 tkm, onko tämän nokka-akseli ketjulla vai hihnalla?
Mites yleensä Opelin dieselit kestää, tarkoitan lähinnä kilometrejä? Eli paljonko pystyy ajamaan koneella, entäs vaihdelaatikolla?
veku
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja veku »

Lakas kirjoitti:Entäs Vectra 2.0DTi vm.98, ajettu reilu 160 tkm, onko tämän nokka-akseli ketjulla vai hihnalla?
Mites yleensä Opelin dieselit kestää, tarkoitan lähinnä kilometrejä? Eli paljonko pystyy ajamaan koneella, entäs vaihdelaatikolla?
No työkaverilla on se 430 tkm ajettu 98 farkku ja pelaa ,ei siis ole tehty koneelle laatikoille\apulaitteille mitään.Kuluvia osia on mennyt ilmamassamittari,paluuletkut ja ilmeisesti nyt on suuttimen o-rankaat kanssa vaihdon tarpeessa.
Jakopää noissa opelin 2.0\2.2 on ketjulla ja ne kestää.
Omankin kokemuksen mukaan voisi sanoa että kone vaan paranee kilometrien myötä ;)
100->200 tkm olen vm 99 dti vectralla ajanut ja öljynkulutus on nyt loppunut alussa meni 1-1.5l\10 tkm ja nyt ei tarvi edes lisätä.
Halpa ajaa ja ylläpitää.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Minun ´99 DTI:ssä lukee 346 tkm, joista itse olen ajanut viimeiset 126. Ilmamassamittari ja jarrulevyt paloineen on vaihdettu viimevuonna ja käsijarru perkele ei taaskaan pidä. No nyt kehimisen jälkeen pitää eteenpäin, mutta ei taakse! :o Kerkesi jo rutata tallinoven :evil:
Aikaisemmin olen vaihtanut kaikki puslat ja iskarit. 250 tuhatta ajetuissa iskareissa on edelleen kaasut sisällä eikä kaikkia pusliakaan olisi ollut vielä pakko vaihtaa. Imusarjan sisäpuolisessa puhtaudessa oli myös aika paljon parannettavaa, mutta sekin asia saatiin lopulta kuntoon. Eberiä sitävastoin ei ole saatu toimimaan....
mka
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja mka »

Itsellä käytössä 2,0 DI Caravan -98 ja mittarissa 260 tkm ja risat (itse ajettuja viimeiset 180 tkm). Isoimmat riesat olleet:
- suuttimien O-renkaat (takuu)
- etupyörien laakerit (kumpikin uusittu)
- polttoaineen paluuletkut
- ilmamäärän massamittari
- termostaatti
- eberin puhallin
- syöttöpumppu (s....na !!)
+ joitakin kulutusosia (jarrupaloja + puslia)

Kysymys "timoan":lle: kuinka syöttöpumpun ohjausyksikön laukeaminen ilmeni ja oliko kalliskin uusittava ? Itsellä jumittui syöttöpumpusta ajoitusmäntä ja koko pätikkä on yhtä puuta eli meni vaihtoon (ja sehän alkoi kustantaa !).

Muuten voisi todeta, että auton kanssa on pärjännyt varsin hyvin.
timoan
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja timoan »

Ruiskupumpun ohjausyksikkö hajosi, kun ajoin jonossa 30 km/h. Kone vain sammui ja vikavalo syttyi. Pysähdyttyä starttasi ja käynnistyi normaalisti ja kävi noin 10 s, sytytti vikavalon ja sammui. Tämän jälkeen koneessa ei ollut mitään eloa.

Tässä linkissä oli keskustelua tuohon remppaan liittyen. http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... highlight=
mka
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja mka »

Kiitos timoan !
Vastaa Viestiin