Tyhjäkäynti moottorin huohotin letku? c20xe
Tyhjäkäynti moottorin huohotin letku? c20xe
Eli mulla tuppaa yllättäen tota sammumis vikaa olemaan, eräässä topikissa neuvottiin putsaamaan/vaihtamaan tyhjäkäynti moottorin huohotin letku, mistä se imee sitä paskaa sinne moottoriin. Oon siis sen moottorin puhistanu kertaalleen ja se autto vaan hetkellisesti. Tuossa kyseisessä neuvo topikissa oli kuvan kanssa näytetty missä se letku menee, mutta kyseessä oli uudempi ecotec-kone. Eli mistä mihin se kyseinen letku menee tuossa c20xe koneessa mahdollisesti? 
Artsi2 kirjoitti:Puhdista se huohotinputki, mulla Ecotec astrassa meni 2 kpl tyhjäkäyntimoottoreita turhaan, kun likainen huohotin päästi "röhnää" tukkimaan releen.
Nii i. tiedän kyllä että siihen menee se pitempi letku ja lyhyt pätkä ja ne pari piuhaa. Sitäpä tässä mietinkin että mitä tarkotetaan. Mistähän se sitä paskaa imee sinne tyhjäkäynti moottoriin sitten?
Siinä tarkoitetaan huohotinputkea, joka menee venakopasta kaasuläppä koteloon(lähtee vasemmasta reunasta, siitä kulmasta koppaa, missä on laturi siellä takana).
Sieltä kyllä tulee hiukka öljyä aina, ja se on normaalia.
En usko, että siinä vika. se likaantuminen on enempi ecotekkien ongelma.
Jos kerta putsaus ei auta, niin tyhjäkäyntiventtiili rikki, tai sitten jotain ihan muuta.
Sieltä kyllä tulee hiukka öljyä aina, ja se on normaalia.
En usko, että siinä vika. se likaantuminen on enempi ecotekkien ongelma.
Jos kerta putsaus ei auta, niin tyhjäkäyntiventtiili rikki, tai sitten jotain ihan muuta.
Aijjaa..!
No siis sen olen kyllä puhistanu ja irrotellu juu. On vaan vielä niin kivassa paikassa että..
8-venasessahan se on siinä heti tyrkyllä. Ihan vakio on kone, vaparin on entinen omistaja laittanut. Siitäkin olen lukenut vähän huonoa..:/ Mutta auto toimi siis unelmasti sen päivän tyhjäkäyntiventtiilin/moottorin puhdistuksesta! Jotenkin tuntuu et se paskaa työntäs sinne tai jotain.. 
No kokeile putsata se letku, joka lähtee siitä sfi-boxista siihen mötikkään, jos sinne on kertyny jotain öljytöhnää...
sieltäpäinhän se ilma virtaa alas sille "moottorille"
Outoa vähän kyllä ois, että se huohotus öljy nousis sinne sfi-boxiin, ja sieltä sitte valus alaspäin(ja senhän pitäs vain voidella sitä moottoria). Mullakin on se imusarja sisältä ihan öljyssä, ja joskus sielläpohjallakin on vähän öljyä, mutta ei se kyllä tyhjäkäyntiä oo haitannu. Kurkkaa sinne sfi-boxin sisään, että onko sinne kertyny jotain
ettei sulla vaan oo ilmavuoto siinä sylinterikannen ja ilmamassamittarin välillä, esim. sen sfi-boxin-kaasulääpäkotelon tiiviste, tai sitte joku letku huonosti kiinni/halki. Vuoto ennen mittaria tekee kyllä heti tuommosta sammumista
sieltäpäinhän se ilma virtaa alas sille "moottorille"
Outoa vähän kyllä ois, että se huohotus öljy nousis sinne sfi-boxiin, ja sieltä sitte valus alaspäin(ja senhän pitäs vain voidella sitä moottoria). Mullakin on se imusarja sisältä ihan öljyssä, ja joskus sielläpohjallakin on vähän öljyä, mutta ei se kyllä tyhjäkäyntiä oo haitannu. Kurkkaa sinne sfi-boxin sisään, että onko sinne kertyny jotain
ettei sulla vaan oo ilmavuoto siinä sylinterikannen ja ilmamassamittarin välillä, esim. sen sfi-boxin-kaasulääpäkotelon tiiviste, tai sitte joku letku huonosti kiinni/halki. Vuoto ennen mittaria tekee kyllä heti tuommosta sammumista
suosittelen puhdistamaan sen imusarjankin sieltä pohjalla olevasta öljystä. Saattaa tukkia osittain tyhjäkäynnin vaatiman ilmatien ja moottori yrittää pysyä käynnissä ja siitä johtuu sitten se kierrosten seilaaminen. XE:ssä kun tuo tyhjäkäyntisolenoidi on typerässä paikkaa ja muutenkin suunniteltu se kohta imusarjaan tyhmästi. Öljynpaskaa se syytää juurikin sieltä kaasuläppäkotelon kautta sinne imusarjan pohjalle.
-Janne
ex Corsa E OPC PP 2018
ex Corsa E OPC PP 2018