Viritetty auto onnettomuustilanteessa
-
viiksimies
- 'Senator'

Viritetty auto onnettomuustilanteessa
Mitenhän mahtaa käydä mahdollisessa kolaritilanteessa, jos syyllisen osapuolen auto on tehokkaampi kuin mitä reksiteriotteessa on merkitty. Voiko vakuutusyhtiö evätä korvaukset tms. jos asia huomataan? Onko tuossa joku prosenttiraja? Eikös ainakin enemmän viritetty auto ole periaatteessa kuitenkin laiton, mutta tarkastetaanko tehoja ikinä?
-
viiksimies
- 'Senator'

Nii no sillon se ei tietty onnistu. Mutta pystyisihän vakuutusyhtiö lunastusautoa purkaessa huomata että kiukaasta on ropeloitu yhtä jos toista paikkaa ts. ei ole vakio enään tehoiltaan.Altti450 kirjoitti:Tuossa aloin pohtimaan, että mitenkäs niitä tarkastettaisiin jälkikäteen, kun auto on rusinana? Penkittämällä?
Varmaan ainakin henkilövahinkojen sattuessa voisi vakuutusyhtiötäkin kiinnostaa.
Kyllähän siinä voisi käydä huonosti jos olisi esim.puhallin laitettu koneeseen, eikä sitä olisi muutoskatsastettu tjsp.viiksimies kirjoitti:Nii no sillon se ei tietty onnistu. Mutta pystyisihän vakuutusyhtiö lunastusautoa purkaessa huomata että kiukaasta on ropeloitu yhtä jos toista paikkaa ts. ei ole vakio enään tehoiltaan.Altti450 kirjoitti:Tuossa aloin pohtimaan, että mitenkäs niitä tarkastettaisiin jälkikäteen, kun auto on rusinana? Penkittämällä?
Varmaan ainakin henkilövahinkojen sattuessa voisi vakuutusyhtiötäkin kiinnostaa.
Edit: Vastasinkin piruvie vähän väärään asiaan. Mutta lopussa kuitenkin "oikea" vastaus
Riippuu tietenkin onnettomuuden laadusta, ääri-esim sulla älytön tuuning-häksätin jossa puhallin kone mielettömine hevosvoimineen, joku mukelo tuuppaa satasta perään ilman vöitä ja heittää henkensä -> tuskin kiinnostaa ketään ruveta tutkimaan mitä sun pellin alta löytyy.
Eli, ainakin joskus on ollut asia niin että jos onnettomuus ei suoranaisesti johdu kasvaneista voimavaroista (-> riittämättömistä jarruista jnejne) niin korvauspäätökset pysyvät samoina kuin tilanteessa jossa rakkine on vakio.
Riippuu tietenkin onnettomuuden laadusta, ääri-esim sulla älytön tuuning-häksätin jossa puhallin kone mielettömine hevosvoimineen, joku mukelo tuuppaa satasta perään ilman vöitä ja heittää henkensä -> tuskin kiinnostaa ketään ruveta tutkimaan mitä sun pellin alta löytyy.
Eli, ainakin joskus on ollut asia niin että jos onnettomuus ei suoranaisesti johdu kasvaneista voimavaroista (-> riittämättömistä jarruista jnejne) niin korvauspäätökset pysyvät samoina kuin tilanteessa jossa rakkine on vakio.
Samasta asiasta on puhuttu paljon myös pyöräpuolella, näissä 600 kuutioisissa kun on melko yleistä että pyörä on 25kw 'papereissa' vaikkakin todellisuudessa se on täysitehoinen ( 70-80kw ).
Se kun on niin pieni vaiva ottaa ne prikat tms. pois kaasareista joten kiusaus kasvaa...
Varsinaista faktatietoa vakuutusyhtiöiden kannoista tähän asiaan ei taida kenellekään olla, hirveästi kaikilla tuntuu olevan omia mielipiteitä ettei se niin tarkkaa ole mitä otteessa mainitaan.... itse en lähtisi kuitenkaan tekemään mitään tehomuutoksia mihinkään moottorikulkineeseen jollei sitä saa rekisteriotteeseen.
Jos käy huonosti ja joudut itse maksumieheksi niin se lasku voi olla tavalliselle kuolevaiselle aivan mahdoton summa....
Se kun on niin pieni vaiva ottaa ne prikat tms. pois kaasareista joten kiusaus kasvaa...
Varsinaista faktatietoa vakuutusyhtiöiden kannoista tähän asiaan ei taida kenellekään olla, hirveästi kaikilla tuntuu olevan omia mielipiteitä ettei se niin tarkkaa ole mitä otteessa mainitaan.... itse en lähtisi kuitenkaan tekemään mitään tehomuutoksia mihinkään moottorikulkineeseen jollei sitä saa rekisteriotteeseen.
Jos käy huonosti ja joudut itse maksumieheksi niin se lasku voi olla tavalliselle kuolevaiselle aivan mahdoton summa....
Käyttis: Vectra C
"Harraste": Corvette -85, Thunderbird -64, Vectra -95
"Harraste": Corvette -85, Thunderbird -64, Vectra -95
-
Black Diamond
- 'Diplomat'

Olen sitä mieltä,että jarrujen,alustan ja muiden turvalaitteiden pitää olla tehojen tasalla.Auton pitää vastata samantehoista mallisarjan kulkinetta!
Mutta sama koskee renkaita,alle 1.6 mm pinnalla ajava pitäisi joutua maksumieheksi.Sama kännykkä korvalla ajo,maksumies pitäisi olla valmis.Ym...Ym...!

Mutta sama koskee renkaita,alle 1.6 mm pinnalla ajava pitäisi joutua maksumieheksi.Sama kännykkä korvalla ajo,maksumies pitäisi olla valmis.Ym...Ym...!
Miten käy rattijuopoille,jos ne ajaa jonkun kuoliaaksi.Ei juuri mitenkään...!Jos käy huonosti ja joudut itse maksumieheksi niin se lasku voi olla tavalliselle kuolevaiselle aivan mahdoton summa....
Justiinsa oli tästä juttua tällä viikolla jossain tv-ohjelmassa missä esitettiin vakuutustarkastajan arkea. Kyllä ne siinä ainakin otti koneet irti esim palaneista autoista ja tarkistivat ettei konetta ole mitenkään laiteltu/rassattu mistä tulipalo olisi voinut johtua. Esimerkkitapauksena oli joku vanhempi bmw joka oli palanut parkkipaikalla. Samoin aika tarkkaan kuulema syynäävät omistajat joilta oli "kadonnut" auto, josta oli usein velkaa enemmän kuin itse auton arvo.
Homma menee kutakuinkin niin, että kaikki kolariin/paloon/varkauteen vaikuttavat tekijät tutkitaan. Eli jos auto palaa niin palosyy otetaan selville, jos kolaroidaan ja syyksi paljastuu puttuvat/vialliset jarrut, niin varmasti joudut korvauksesta keskustelemaan. Mutta jos auto on viritetty mutta on mennyt vielä katsastuksesta läpi, eli on laillinen, ei se myöskään vakuutusyhtiötä kiinnosta. Jos kolari johtuu kasvaneista tehoista, ja on ajettu 200km/h niin korvausta on turha odottaa, kuten käy jos ajat vakiolla autolla, joka kulkee 200km/h, kolarin taas jäi korvaukset saamatta. Eli jos ollaan liikkeellä viritetyllä autolla ja ajetaan kolari, vaikka rajotusten mukaan, niin ei se vakuutusyhtiö ala kaiveleen sitä pellin alustaa... Olen ajanut/ollut mukana 3:ssa, omalle autolle sattuneessa kolaritapauksessa, joista yksi meni lunastukseen, eikä koskaan ole vakuutustarkastaja kysellyt tai tutkinut onko kone ollut vakio vai ei. Tarkastanut ainoastaan että auto ja paperit täsmää.