Mulle opelit on ihan uutta kauraa, joten en ole tietoinen pitääkö mulle kerrottu asia paikkaansa.
Kyseessä siis Obelix Vectra '92.
Siis kuskin ovi "jumissa". Myyjän mukaan opelin ovissa on takalukko, joka menee päälle kun avainta kääntää myötäpäivään. Tämän saan siis kuulemma korjattua purkamalla ovipahvin ja naksauttamalla lukkopesästä takalukon auki. Pitääkö paikkaansa vai yritetäänkö tyhmää kusettaa?
Onko opelin ovessa ns. takalukko?
ovet on silloin takalukossa kun kuskinoven lukkon avaimenreikä on vaakasuorassa. jolloin kaikki ovet on lukossa niin että ne ei aukea edes sisäpuolelta nuppeja nostamalla.
eli jos avaimen reikä on pystysuorassa ja ovi jumissa on lukkolaitteessa joku mekaaninen vika.
kun avainta kääntää myötäpäivään 20 astetta menee ovet lukkoon ja avaimenreikä palautuu pystyasentoon. lukon voi nyt avata muista ovista, takaluukusta ja sisältä nupeista nostamalla.
ja kun avainta kääntää 90 astetta myötäpäivään ovet on takalukosa. eikä mikään muu ovi pitäisi aueta edes avaimella. eikä myöskään auton sisältä nupeista. uudemmissa kytkeytyy myös ajonesto päälle. avaimenreikä jää vaakasuoraan.
eli jos avaimen reikä on pystysuorassa ja ovi jumissa on lukkolaitteessa joku mekaaninen vika.
kun avainta kääntää myötäpäivään 20 astetta menee ovet lukkoon ja avaimenreikä palautuu pystyasentoon. lukon voi nyt avata muista ovista, takaluukusta ja sisältä nupeista nostamalla.
ja kun avainta kääntää 90 astetta myötäpäivään ovet on takalukosa. eikä mikään muu ovi pitäisi aueta edes avaimella. eikä myöskään auton sisältä nupeista. uudemmissa kytkeytyy myös ajonesto päälle. avaimenreikä jää vaakasuoraan.
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
Juu kiitos. Vai pitäisi käyttöohjekirjasta lukea. Entä jos ei ole käyttöohjekirjaa? Eikä kyllä ole vielä autokaan. Että hyvät on ohjeet kyllä.
Eiköhän tuo ole sitten ihan oikea vika, koska muut ovet toimii ok, paitsi kuskin ovi. Luulen että jää autokin ostamatta, onneksi. Siihen nyt on muut syyt kuin tuo ovi.
Olin jo tosissani ostamassa ko. autoa, mutta jatkuva paha olo siitä ajatuksesta tuli, joten pysyn samassa merkissä kuin aina ennenkin.
Älkää vetäkö herneitä nenään, en vaan pidä opeleista.
Eiköhän tuo ole sitten ihan oikea vika, koska muut ovet toimii ok, paitsi kuskin ovi. Luulen että jää autokin ostamatta, onneksi. Siihen nyt on muut syyt kuin tuo ovi.
Olin jo tosissani ostamassa ko. autoa, mutta jatkuva paha olo siitä ajatuksesta tuli, joten pysyn samassa merkissä kuin aina ennenkin.
Älkää vetäkö herneitä nenään, en vaan pidä opeleista.