Oven saranatappien vaihdosta
Oven saranatappien vaihdosta
Kun avaa kuskin oven niin tuntuu että se tippuu kaksi senttiä alaspäin... eli väljää on saranoissa ja paljon. Mitenkäs tommonen vaihto-operaatio pitäs tehdä ja mistä uudet saranatapit? Ajattelin lähinnä sitä, että mistä sen tietää millaset sinne pitäs laittaa muuta ku ensin irrottamalla ovi ja siinä vaiheessa ois jo kiva olla ne uudet tapit...
. Voiko ne vaihtaa silleen yks kerrallaan ettei varsinaisesti tarvii ovea ottaa pois paikaltaan?
Osatoimitus,Ekegren,Opel liike.Hinta on ~60senttiä/kpl.
Tapit voi vaihtaa yksitellen,mutta jos tosiaan pari senttiä tipahtaa ovi avatessa,niin voipi olla itse saranatkin jo niin väljät,ettei uusista tapeista juuri apua ole,ellei hommaa jostain ylikokotapit.
Tappien irroitusta helpottaa huomattavasti,kun nostaa ovea päästä hallitunkilla kevyesti,jotta saa oven painon saranoiden päältä pois.
Muuten ovat meinaan aivan perkeleen tiukassa.
Jotkut ovat tehneet liukuvasaroita yms tappien irroitusta varten,mutta itse olen käyttänyt talttapää meisseliä ja vasaraa.
Lähtee niillä helposti,kunhan käyttää tuota tunkki kikkaa.
E: niin ja muista pitää se tunkki siellä oven alla niin kauan,kun jompikumpi tapeista on poissa paikoiltaan,ettei ovi pääse retkahtamaan ja hajottamaan saranoita.
Tapit voi vaihtaa yksitellen,mutta jos tosiaan pari senttiä tipahtaa ovi avatessa,niin voipi olla itse saranatkin jo niin väljät,ettei uusista tapeista juuri apua ole,ellei hommaa jostain ylikokotapit.
Tappien irroitusta helpottaa huomattavasti,kun nostaa ovea päästä hallitunkilla kevyesti,jotta saa oven painon saranoiden päältä pois.
Muuten ovat meinaan aivan perkeleen tiukassa.
Jotkut ovat tehneet liukuvasaroita yms tappien irroitusta varten,mutta itse olen käyttänyt talttapää meisseliä ja vasaraa.
Lähtee niillä helposti,kunhan käyttää tuota tunkki kikkaa.
E: niin ja muista pitää se tunkki siellä oven alla niin kauan,kun jompikumpi tapeista on poissa paikoiltaan,ettei ovi pääse retkahtamaan ja hajottamaan saranoita.
Auto on -93 astra. Tuli tuoss nyt normaaliin tapaan liioiteltua eli ei se ny 2cm tipu, mutta todella selvästi. Luulen, että tappien vaihdolla kuitenkin korjaantuu. Noista "ylikokotapeista" oon tosiaan kuullu, mutta mistäpä sitä tietää mahtuuko ne paikalleen vai ei. Pitänee käydä paikallisessa liikkeessä kyselemässä noista tapeista... jos ne on noin halpoja ni vois ostaa ylikokoset ja normaalit.
Opelilta ei taida ylikokoisia tappeja edes saada, mutta normaalit riittänevät. Omassa autossani korjaantui pelkällä tappien vaihdolla.masu kirjoitti:Auto on -93 astra. Tuli tuoss nyt normaaliin tapaan liioiteltua eli ei se ny 2cm tipu, mutta todella selvästi. Luulen, että tappien vaihdolla kuitenkin korjaantuu. Noista "ylikokotapeista" oon tosiaan kuullu, mutta mistäpä sitä tietää mahtuuko ne paikalleen vai ei. Pitänee käydä paikallisessa liikkeessä kyselemässä noista tapeista... jos ne on noin halpoja ni vois ostaa ylikokoset ja normaalit.
Tapit ovat pehmeämpää metallia kuin saranat, joten tapit kuluvat huomattavasti enemmän kuin saranat. Ja tappikin on rakenteeltaan sellainen, että se on jonkun verran suurempi kuin saranassa oleva reikä, joten sekin "korjaa" pienen saranan kulumisen.