C20XE lämpötila anturista...

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
JS34
'Diplomat'
'Diplomat'

C20XE lämpötila anturista...

Viesti Kirjoittaja JS34 »

Ois tässä jollekin tietäjälle ongelmaa ratkottavaksi, ellei joku satu tietään suoralta kädeltä...

Onko Motronic:lle mittaava lämpötilaanturissa (se kaks napainen mikä on termostaatti kopassa) toiminnallisesti suurempaa eroa kun varaosanumero?
Molemmat antaa varmaankin eri tietoa boxille mutta miten se vaikuttaa koneen käyntiin, käyttäytymiseen, yms...

Koneessa on nyt Bosch anturi 0280 130 032 musta joka on ilm. väärä anturi?

Varaosaksi -91 GSI Astralle C20XE:hen antaa GM:llä numeron 13 38 457, väri musta
Astran anturille ei löydy Bosch korvaavaa osaa...

Kun taas Kadetin, Vectran ja Calibran C20XE:n vastaava on 13 38 451, väri sininen
Tälle anturille löytyy Bosch korvaava osa... 0280 130 107, väri sininen

Vai pitääkö mennä kauppaan ja ostaa molemmat, kokeilla käytännössä mikä ero niillä on koneen käyttäytymiseen.[/b]
irmcher
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja irmcher »

Yksi anturi on ohjainyksikölle ja toinen mittarille. Jos antiru rikki niin ohjainlaite käyttää ohjearvona 80 astetta ja sen huomaa helposti siitä ettei auto lähde kylmänä hyvin käyntiin ja kuh lähtee niin sekoilee muutenkin kunnes saavuttaa normaalin käynti lämpötilan.
Opel Ascona R6 Mantzel | M5
JS34
'Diplomat'
'Diplomat'

No niin, koittamalla se selvisi...

Eli tohon mun astraan käy vain toi 13 38 457, väri musta
...ja se mikä antiri paikallaan oli on oikea anturi eli korvaava anturi Bosch:n on 0280 130 032 musta mutta rikkinäinen sellainen.

Eli toi mun koneen anturi ei yksin mittaa boxille lämpötilaa vaan myös kierrosnopeutta, tällaista tietoa tuli opel varaosamyyjältä.
Kytkentä on aivan erilainen tällä Kadett,Vectra,Calibra anturilla kun tossa oikeessa anturissa.
Kun laitto ton väärän anturin paikalleen,kone ei suostunut etes käynnistymään.

Jostainsyystä Bosch varaosaliikkeen kirja ei tunne opelin omalla varaosa numerolla korvaavaa Bosch osaa.
Jari79
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jari79 »

ja.. miksi mun kadetissa ei lämmöt nouse kun vaan siniselle... ? siis digimittari
OCF Sprinttikunkku 2010

Viesti Kirjoittaja Ville »

JS34 kirjoitti: Kun laitto ton väärän anturin paikalleen,kone ei suostunut etes käynnistymään.
Mielenkiintoista... Omassa vecussa kun nappaa sen anturin piuhan irti niin muuta eroa ei ole kuin korkeampi tyhänkäynti=kone luulee että se on kokoajan kylmä...
Kadett C 16V -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
JS34
'Diplomat'
'Diplomat'

Jari79 kirjoitti:ja.. miksi mun kadetissa ei lämmöt nouse kun vaan siniselle... ? siis digimittari
Oisko termostaatti vikkaa tai mittarin anturi rikki/epäkunnossa?
JS34
'Diplomat'
'Diplomat'

TheMan kirjoitti:
JS34 kirjoitti: Kun laitto ton väärän anturin paikalleen,kone ei suostunut etes käynnistymään.
Mielenkiintoista... Omassa vecussa kun nappaa sen anturin piuhan irti niin muuta eroa ei ole kuin korkeampi tyhänkäynti=kone luulee että se on kokoajan kylmä...

Tossa mun anturissa on kytkentä sellanen että siinä on kaks vastusta joiden toiset päät on yhdessä ja yhteydessä anturin rungon kautta maihin...
...ja toiset päät vastuksesta lähtee liittimeltä boxille kahtena karvana niin kuin Kadett,Vectra,Calibra myös.

Kadett,Vectra,Calibra:ssa on vain yks vastus jonka kautta kulkee jämät mitä se lämpötila sitten muuttaa koneen lämmöistä riippuen.

Niin väittivät tosta mun anturista että toista karvaa se jotenkin mittais kierrosnopeutta/ajoitusta ja toista karvaa pitkin menis lämpötila tieto.

Toi mun koneen anturia ei ole olemassaan kun vain Astra F GSI 16V ja 3000 Omega A:n koneissa.

No on siinä vieressä se lämpömittarin anturi mut sillähän ei ole boxin ohjauksen kans mitään tekemistä.
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

JS34 kirjoitti:
TheMan kirjoitti:

Tossa mun anturissa on kytkentä sellanen että siinä on kaks vastusta joiden toiset päät on yhdessä ja yhteydessä anturin rungon kautta maihin...
...ja toiset päät vastuksesta lähtee liittimeltä boxille kahtena karvana niin kuin Kadett,Vectra,Calibra myös.

Kadett,Vectra,Calibra:ssa on vain yks vastus jonka kautta kulkee jämät mitä se lämpötila sitten muuttaa koneen lämmöistä riippuen.

Niin väittivät tosta mun anturista että toista karvaa se jotenkin mittais kierrosnopeutta/ajoitusta ja toista karvaa pitkin menis lämpötila tieto.
Miten vesikanavasta saa selville käyntinopeuden ja sytytysajoituksen?

j.h
JS34
'Diplomat'
'Diplomat'

Tjaa-a...

Sitä en tiä millä opilla, mut niin ne väitti???
Näin jälkeen tota mietittyäni luulen että myyjällä ei ollut käsitystä etes missä se anturin sijainti etes on, heitti vaan hatusta jotain.

Btw...
Mikä tolla anturin kytkennällä on tarkotus?
Onko siinä kaks vastusta siks että toinen varmentaa tiedon vai onko se kaks toiminen?

Ei tullu mitattua sillon että onko molemmissa vastuksissa samat arvot...
Kuva
Vastaa Viestiin