Calibran ABS ongelma...

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

8vKalikka kirjoitti:Mutta nyt on ilmennyt ihan vähä outo vika, kun auton pistää käyntiin niin ABS-valo ei pala, mut heti kun laitan valot päällä niin valo syttyy ja ABS ei enään pelaa,
110% todennäköisyydellä kosteus/kontaktiongelmia takavaloissa.
ABS vikakoodit lukemalla jos herjaa jarruvalon katkaisijaa,niin aivan varmasti.
Itsellä oli juurikin presiis samat oireet ja lähti pois putsaamalla kaikki liitokset huolella ja vaihtamalla jarruvalojen polttimot uusiin(kannan pohjassa oleviin kontakteihin oli kulunut kuopat.
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Jos meinaa niitä tunnistimia/pidikkeitä vaihtaa,niin kannattaa varata reilusti aikaa ja työkalut etutolpan irroitukseen + kierteiden tekoon.

Omasta oli molempien pidikkeiden kiinnityspultit ruostunut mukavasti tolpan tyvestä poikki,joten porailuhommiksi meni.
Ja itse pidikkeistäkin oli puolet hapertunut jonnekkin mäkeen...

Anturin irroittaminen tuollaisesta vanhanmallisesta valumetallipidikkeestä vaatii hieman väkivaltaa.
Itse halkaisin dremelillä parista kohtaa ja isolla talttapäällä levitin auki.

Niin ja Osatoimitus myy noita muovisia abs tunnistimen pidikkeitä ~6€/kpl
Pagan
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Pagan »

Mulla ei pelitä kans absit ollenkaan ja eihän se perkele leimasta menny sen takia. Eipä oo ikuna edes mittaristossa palanu absi valo luulin ettei mokomassa ole edes absia :D Riittääkö se jos on yks anturi pimeenä ettei koko laitos pelaa? Entä miten sen todeta että joku niistä on paskana? ja missä sijaitsee keskuyksikkö ja voiko sitä mitenkään testata?
Calibra 2.0 8v vm91 (ollu)
Vectra B -99 2.0 Automaatti (nykyään)

Paljon on tinattu paljon on pilattu
tuomas20
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja tuomas20 »

Itselläni oli -92 callussa samantapainen vika, eli abs valo pysyi sammuneena niin kauan kunnes jarrua painoi. Vian aiheutta rikkinäinen jarrupolttimo takaa (oli haljennut ja polttimo oli täynnä vettä). En tiedä sitten auttaako sinun ongelmaasi... :)
Pagan
'Admiral'
'Admiral'

Täytyypä testata ens hätään ainakin yks ajovaloista takaa on ollu himmeempi niin kauan ku toi katista on mulla ollu ja nyt se näemmä lakannu palamasta kokonaan vaikka polttimo näyttää rhjältä :roll: Täytyy tutkia päivännäöllä ja selvinpäin

Velkku
'Kapitän'
'Kapitän'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velkku »

ne valumetalli istukat hajoo aina kun ottaa irti ne tunnistimet! mulla oli hapettunut kiinni siihen istukkaan ja kun repi irti siitä ja vaihto muovisiin niin ei mitään onkelmaa!
Kaikista seksuaalisista
poikkeavuuksista
kummallisin on siveys!!

Anatole France 1844-1924
Pagan
'Admiral'
'Admiral'

Mitähän noi uudet tunnistimet mahtaa maksaa varmaan melko hunajahinta.
Niin ja jos oletetaan että mittaristossa on abs:lle polttimo niin palaako se valo ollenkaan jos boksi on kärähtäny?

Omann
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Omann »

Teoria, oma ja empiirinen: Anturin alumiininen runko hapettuu anturin ruostumattoman jalomman metallin vaikutuksesta ja puristaa anturin käämilangan lopulta maakosketukseen. Sama ilmiö takavetoisissa valurunkojen kanssa. Muovirungon vaihto samalla kun anturin uusii on must.

Olen varmuudeksi voidellut maakaapelin kontaktin ABS-yksikössä sähköä johtavalla vedenkestävällä vaseliinilla (mainio myös koneen maadoituksiin, akunkenkiin ja kaikkiin ruiskun kontakteihin) Vaseliini on alunperin tarkoitettu alumiinijohdinten kontaktien suojaamiseen avojohdoissa sähkölinjoissa => "jos toimii siellä, toimii mutu Opelissakin"
Vastaa Viestiin