03 V6 Omega-B automaatti

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
tuusinii
'Kadett'
'Kadett'

03 V6 Omega-B automaatti

Viesti Kirjoittaja tuusinii »

Moro! Opelin insinöörit, kun ovat kaikessa "järjessään" jättäneet B-Omegasta automaattivaihteiston mittatikun pois niin missäköhän sijaitsee tuo tarkastus reikä? Ja pitääkö se tarkastaa kylmänä vai kuumana? Kun pitäisi nuo öljyt vaihtaa, mutta vähän vaikeaa, kun ei löydä mistä tarkistaa ja täyttää? Isommassa öljysumpussa oli ylälaidassa kyllä yksi pultti, mutta sieltä tuli täysiä öljyä vaikka auto oli kallellaan? Täytynee olla jokin muu vai pitääkö vaihteiston olla kylmä? Entäs käynnissä? Normaalisti tarkastattaessa pitää olla käynnissä, mutta entä B-Omegassa?
simu_l
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja simu_l »

se on siinä vaihteiston öljypohjan kyljessä se tarkistus roppu, öljyn pinnan tulee olla reijän ala laidassa.

tarkistus todennäköisesti kylmänä ja auto sammutettuna.....??
i_kone
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Oikaistaan nyt vähän noita mutuja.
Laatikko ajetaan lämpimäksi, sitten ajon päätteeksi moottori pidetään käynnissä ja valitsin käytetään kaikissa asennoissa. Sitten jätetään p:lle ja tarkastetaan öljyn pinta laatikon öljypohjan vasemmassa sivussa olevasta tarkastustulpan reijästä. Auton tulisi olla vaakasuorassa tarkastuksen aikana. Öljyn pinnan oltava reijän tasolla.
Jos auto ei ole käynnissä niin tulpan reijästä tulee varmasti öljyä ulos.
Oma Omega on tosi tarkka öljyn määrästä. Jos öljynpinta on juuri ohjeen mukaan niin antaa toisinaan häiriötä täyskaasu kiihdytyksessä. Kun öljyä pistää 1/2L ylimääräistä toimii kuin unelma.
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
Omppu MV6
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Omppu MV6 »

Mikä olis paras öljy? Dextron 3:han sinne pitäis laittaa.Motonetista en
löytänyt kuin Nesteen litkua joka ei mielestäni toimi hyvin.
tuusinii
'Kadett'
'Kadett'

Moro!

Kiitokset vastauksista. Noin mä sen kuvittelinkin menevän, mutta sitten rupesin epäilemään, kun tuo tarkastusreikä oli siinä öljypohjassa eikä itse vaihteiston rungossa. Ja tosiaankun testasin niin sieltä tuli reiän täydeltä öljyä, vaikka kone oli päällä ja vaihteet käytynä läpi. Lisäksi auto oli vielä hieman vinossa toiselle kantilleen, koska aluksi, kun kokeilin suorassa niin silloinkin tuli öljyä. Vaihteisto oli kyllä melko lämmin, käsityntumalta ainakin semmoiset 60-70 astetta, kun lämmitin vaihteistoa ajamalla kiihdytellen tuommoiset 15-20km. Ehkä se oli vähän turhan lämmin.

Hetkonen, nyt kun luin uudestaan, niin onko tuo tarkastusreikä tosiaan vasemmalle (kuskin) puolella? Itse kokeilin sitä pulttia mikä oli oikealla (apukuskin) puolella ja siis itse öljypohjassa (siinä isommassa irtoavassa)?
i_kone kirjoitti:Oikaistaan nyt vähän noita mutuja.
Laatikko ajetaan lämpimäksi, sitten ajon päätteeksi moottori pidetään käynnissä ja valitsin käytetään kaikissa asennoissa. Sitten jätetään p:lle ja tarkastetaan öljyn pinta laatikon öljypohjan vasemmassa sivussa olevasta tarkastustulpan reijästä. Auton tulisi olla vaakasuorassa tarkastuksen aikana. Öljyn pinnan oltava reijän tasolla.
Jos auto ei ole käynnissä niin tulpan reijästä tulee varmasti öljyä ulos.
Oma Omega on tosi tarkka öljyn määrästä. Jos öljynpinta on juuri ohjeen mukaan niin antaa toisinaan häiriötä täyskaasu kiihdytyksessä. Kun öljyä pistää 1/2L ylimääräistä toimii kuin unelma.
tuusinii
'Kadett'
'Kadett'

Omppu MV6 kirjoitti:Mikä olis paras öljy? Dextron 3:han sinne pitäis laittaa.Motonetista en
löytänyt kuin Nesteen litkua joka ei mielestäni toimi hyvin.
Itse olen käyttänyt Mobilin tuotteita auton öljynäkin ja samaa ostin myös vaihteistoon. Eli Mobil ATF Dexron III. Tarkista muuten siitä Mobilin pullosta, että on D3, sillä D2 on lähes samanlainen pullo!
manzak
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja manzak »

Hetkonen, nyt kun luin uudestaan, niin onko tuo tarkastusreikä tosiaan vasemmalle (kuskin) puolella? Itse kokeilin sitä pulttia mikä oli oikealla (apukuskin) puolella ja siis itse öljypohjassa (siinä isommassa irtoavassa)?

Joo siin oikealla se on eli oikeasta pultista oot kattonu. :)
BMW e39 540i
BMW e34 535i
tuusinii
'Kadett'
'Kadett'

manzak kirjoitti:Hetkonen, nyt kun luin uudestaan, niin onko tuo tarkastusreikä tosiaan vasemmalle (kuskin) puolella? Itse kokeilin sitä pulttia mikä oli oikealla (apukuskin) puolella ja siis itse öljypohjassa (siinä isommassa irtoavassa)?

Hyvä ja kiitokset avusta... Mutta vielä pieni kysymys. Kun sanoit, että täytit sen 1/2 litraa enemmän niin miten teit sen, että se ei valu pois - kallistitko autuoa vai miten?
i_kone
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja i_kone »

tuusinii kirjoitti:
manzak kirjoitti:Hetkonen, nyt kun luin uudestaan, niin onko tuo tarkastusreikä tosiaan vasemmalle (kuskin) puolella? Itse kokeilin sitä pulttia mikä oli oikealla (apukuskin) puolella ja siis itse öljypohjassa (siinä isommassa irtoavassa)?

Hyvä ja kiitokset avusta... Mutta vielä pieni kysymys. Kun sanoit, että täytit sen 1/2 litraa enemmän niin miten teit sen, että se ei valu pois - kallistitko autuoa vai miten?
Meni vähän vasen ja oikea sekaisin. Siis se tulppa on laatikon oikealla puolen.
"Ylimääräisen" öljyn pistin autoa kallistamalla.
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
Vastaa Viestiin