Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
En tiedä millanen mysteeri tämä oikea öljymäärä on ollut muille kyseisen motin omistajille, mutta minä ja nimim.jeppejääkarhu ollaan ainakin asiaa ihmetelty calibran x20xev kanssa.
Eli ohjekirjahan kertoo oikeaksi öljymääräksi 4.5l ,mutta mittatikku näyttää täyttä 4litran kohdalla.
Selvisi, että öljymäärä peltisellä öljypohjalla on 4litraa (on ainakin 94-95 calibroissa) ja alumiinisella 4.5litraa .
Jos tämä on jo itsestään selvä asia kaikille niin löytyypähän sitten tuleville sukupolvillekkin search:illa
Siis soitin metroautoon kaverille ja pyysin häntä selvittämään tämän öljymäärä-mysteerin.
Edelleenkin merkkihuollossa ollaan sitä mieltä, että peltinen öljypohja (vanhemmissa) öljymäärä 4 litraa ja alumiininen öljypohja 4.5litraa nämä määrä siis suodattimen kanssa.
Vaihdoin öljyt omegaa (-98) ja ajattelin että täräytän sen 4l aluks ja katon mitä tikku näyttää. No 4l meni.. Tikku ei kastunu ees pistin sitte sen 0,5 lisää minkä luulin että sitte pitäs riittää niin tikun alareunassa alko näkyy vähän öljyä, mutta melko kaukana vielä minimi kohasta. Loppujen lopuksi meni koko kannu mikä oli täytetty mittarilla olevalla pistoolilla kaverin työpaikalla (on tarkka) niin se koko 5,4litraa meni. Wtf. Ja tarkistin ettei valu samaa tahtia ulos ku menee sisää. Tuli siis sitten kyllä max viivalle tolla määrällä ja pienen käynnin jälkee.
Mielipiteitä? oli siis eka kerta ku vaihdoin ko. mottiin öljyt.
4L laittaa mun X20XEV koneeseen niin on puolessa välissä. Ja sit käymään ja sammutus jolloin suodatin täyttyy niin saa kaataa vielä 0,8 litraa että on ylärajassa. Eli 4,8 litraa tikun mukaan. Ohjekirja sanoo 4,5L. Oon kaatanut sit samantien 5 litraa niin menee 2mm yli ylärajan. Ei oo vielä hajonnut eikä pukkaa mistään läpi. Sen verran kuluttaa 10000km öljyä että ei tarvii lisätä kuitenkaan öljynvaihtovälillä kun kaataa vaihdossa liikaa...
Opel Astra J OPC-line Sports Tourer -15
Opel Corsa E -16