Taloudellista ajoa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
pki
'Senator'
'Senator'

Taloudellista ajoa

Viesti Kirjoittaja pki »

Newsseissä oli keskustelua 'Taloudellista ajoa "urheiluautolla"?' ja kysyjällä oli urheiluauto 1,6 motilla ja punaraja 'nostettu' jopa 6000rmp:n kohdalle. :o
Käsittääkseni ihan normaalihan tuo on, mutta..

Omassa kinnerissä ei ole ajotietokonetta ja kulutuksen näkee vasta tankatessa, joten mikähän olisi taloudellisin tapa ajella tolla vectra c 2.0t farkulla.
Mitä olen kierrosten käyttöä seurannut, niin harvemmin nousee edes 3000rmp.. yleensä mulla on kiekat 2000rpm kohdilla.
Kulutus heittelee paukkupakkasten 9,8 ja viimeisimmän 9,03 välillä.

Paljonkohan tuo vie menovettä esim. 120km/h, 100km/h ja 80km/h, vitosella ja kutosella??
Olisko jollain ajotietokonetta ja kokeilisi?
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja samulis »

Mä oon aika tarkasti seuraillut tuota kulutusta, tosin motttina on 2.2 Direct, mutta taitaa noiden perustekniikka olla pitkälti samanlaista. Sinällään tosiaan tarkkoja lukemia en pysty sulle kuitenkaan antaa vaan viitteeksi omat arvot ja havainnot niistä.

1. Hetkellinen kulutus riippuu todella monesta tekijästä, joten sen määrittäminen on hyvin vaikeaa, mutta tasaisen nopeuden kulutus tasaisella tiellä, cruisella ja kokonaan lämmenneellä koneella on jotakuinkin seuraavaa 5-5,5@60, 5,5-6@80 6,3-6,8@100 8-8,5@120 -> 120 alkaa olla jo 2.2:lle taloudellisen ajon mielessä jo "liian" kova nopeus. 2.0t:ssä on pidemmät välitykset niin se voi pääästä vähemmällä 100-> nopeuksilla. Tosin ilmanvastus kasvaa muistaakseni nopeus^3 eli se alkaa olla oikeasti jo merkittävä. Laskin kerran C-vectra farkun tarvisevan ilmanvastuksen voittamiseksi 120:ssa 16kw:ia tehoa, kun taas 100:ssa päästään 9kw:lla. Tuohon, kun pohdintaan lisää vielä 20-30% hyötysuhteen ja 9kwh/l energiasisällön niin aletaan olla samoissa lukemissa.
Käytännön kulutukset on sitten ihan eri asia kuin tasaisen maan ja nopeuden lukemat eli työmatkat n8-8,5@45-47 ja taasen matka-ajossa suuremmat vaihtelut eli tässä muutamat viimeiset 8,4@70(paljon motaria+jonkin verran kaupukia), 7,6@86, 8,9@85(paljon motaria), 7,2@74. Jos tuo motarilla malttais ajaa vaikka vain 110 niin voisi maantiellä päästä jo noihin luvattuihin alle 7:n arvoihin. Tosin olen kyllä todella pettynyt ettei niihin millään pääse kohtuu kovasta yrityksestä huolimatta normaalilla ajolla. :roll: Sentään siihen maantieajo sykliinhän kuuluu jopa se 120 pätkäkin... Taitaa Opel vähä huijata lukemissa jollain kikka konstilla...

2. Ilmanlämpötila ja kosteus vaikuttaa todella radikaalisti. Esim kolealla ja sateisella säällä tuntuu helposti kuluvan helposti lähes 1L enemmän

3. Kaasujalka. Jotenkin ainakin tuossa Direct koneessa ei saa käyttää sitä vanhaa oppia 1/2-3/4 kaasun kiihdytys, vaan se haukkaa herkästi aika reilun palan kakkua, ehkä sopivampi olisi joku 1/4 kiihdytys. Samaa muistelen itse asiassa hämmästelleeni 2.0t:n koeajossa (n300km) hulpeaa bensakulutus eli mittari vääntyi armottoman nopeasti kohti 0:aa. Jotenkin jäi tutina kovasta kulutuksesta. Maantiellä ja motarilla taas puntit menee herkästi tasan tai jopa vähemmällä 6. ansiosta. Kaasujalasta sen verran, että esim emännällä näyttää välistä kuluvan työmatka ajossa lähes 1L vähemmän kuin mulla... :oops: Tosin sillä on 10km pidempi pätkä (18km vs 26km) eli auto ehtii paremmin lämpenee. Niin ja matka tuusulan motari-kehä 1 ennen ruuhkaa...
Vastaa Viestiin