EGR-venttiili on pahan valtakunnasta

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
timiwild
'Admiral'
'Admiral'

EGR-venttiili on pahan valtakunnasta

Viesti Kirjoittaja timiwild »

Tukin sitten -92 Astran (C18NZ) EGR-venttiilin alipaineletkun. Homma vei pitkälti yli minuutin, mutta v****us-käyrä laski todella paljon! Nyt kone vetää tasaisesti muulloinkin kuin ihan kylmänä tai täyskaasulla. Ennen kun ajeli nelosella kierrokset n. 1500-2500 pintakaasulla niin tosi ärsyttävä nypytys kävi yhtenään. Lisäksi kiihdytykset muuten kuin täyskaasulla oli yhtä tökkimistä. Nyt kone tuntuu paljon puhdikkaammalta pienillä kierroksilla ja pintakaasulla eli kaupunkiajossa. Pakko suositella operaatiota!

Saapa nähdä vaikuttaako kulutukseen. Varmaan kaupungissa vie nyt vähemmän tavaraa, kun kone toimii paremmin, mutta maantieajossa en ole koneen toiminnassa huomannut eroa. Pitää raportoida jahka tulee tankkailtua.
ipa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ipa »

fiksu veto poistaa se ufo käytöstä.

minun autosta kulutus tipahti jotain 1l/100km.
vähemmän bensaa vähemmän saastetta.
siinä on pidemmän päälle jo melkoinen rahallinen säästö ja maailma pelastuu. :wink:
Gsi:sti
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Gsi:sti »

Näin se homma etenee 8)
- Ex pirssi Astra GSI 16V -95 -
- Golf IV -98 -
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Aatsi »

ipa kirjoitti:fiksu veto poistaa se ufo käytöstä.

minun autosta kulutus tipahti jotain 1l/100km.
vähemmän bensaa vähemmän saastetta.
siinä on pidemmän päälle jo melkoinen rahallinen säästö ja maailma pelastuu. :wink:
Jos ei sitä ennen kuolla happosateisiin :wink: :lol:

Mun autossa (toimiva egr) egr:n poisto ei vaikuttanut mitään mihinkään.
Leon FR 20vt
TeBa
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeBa »

Lueskelin enemmänkin näistä "EGR on perseestä" viestejä, mutta tämmöstä juttua ei tullut vastaan mitä mulle tuli.
Eli siis ajattelin sitten omaankin autoon laittaan tommosen "sokeen tiivisteen" mutta tuli ilmeisesti mutka matkaan TÄMÄN TAKIA (Toinen kuvakulma) :-?
Pitäskö tohon tehä semmonen tiiviste mikä tukkii vaan ton toisen puolen, tein jo yhtä ohkasesta alumiini palasesta semmosen mistä näkee mitä tarkoitan KUVA :roll:
Vai jättää asia sikseen, nykimisiä ynms on ollut havaittavissa :evil:
EGR Kiinni/ylä
EGR Liitin
MB W201 190D OM605 powered with Holset
VecculiOoppeli
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja VecculiOoppeli »

Itelläkin ois vectrassa tuo c18nz ja kiinnostais miten tuo operaatio toteutetaan? Kun en mikään kovin hyvä tuossa tekniikkapuolessa vielä ole. :wink:
JKu
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja JKu »

Mä olen myös nykimiseen kyllästyneenä taistellut tuon venttiilin kanssa enkä sitä haluais vielä tukkia. Oon sitä nyt useampaan otteeseen yrittänyt puhdistaa kaasuttimenpuhdistusspraylla ja rapsutellen kaikkea näkyvää karstaa. Tiiviste on myös vaihdettu ja näillä toimenpiteillä nykiminen kiihdytyksissä osakaasulla on vähän vähentynyt. Auto on siis -01 Astra G 1.6 16v ja se venttiili on samanmoinen sähköinen, josta oli kuvia aiemmin tässä ketjussa.

Pystyykö sitä venttiiliä mitenkään purkamaan, kun sinne liikkuviin osiin ei kyllä meinaa millään päästä käsiksi? Nyt jää putsailu vähän arvailujen varaan, kun venttiilin varsi on täysin piilossa. Entäs olisko mitään keinoa saada venttiilin karaa liikuteltua tai muuten testata, että toimiiko se ollenkaan?

Onko sen venttiilin toimintaperiaatteesta muuten tarkempaa tietoa? Ilmeisesti ECU sitä ohjaa ja solenoidi liikuttaa, mutta onko se on/off tyyppiä vai säätyykö avautuminen portaattomasti?
ipa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ipa »

TeBa kirjoitti: Pitäskö tohon tehä semmonen tiiviste mikä tukkii vaan ton toisen puolen,
kyllä minun mielestä tuo tarvii sen toisen reijän. koska se kara ei pääse liikumaan normaalisti ja sitten syttyy vikavalo kun boxi väittää että egr on jumissa.
kirmo
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kirmo »

itellä on kokonainen pellin pala siellä venttiilin välissä eikä valo ole palanu..(sentakia :wink: )
laiskaksi haukkuvat vaikka mitään en oo tehny
marraas
'Kadett'
'Kadett'

egr

Viesti Kirjoittaja marraas »

Tuo egr on ihan oikeasti sellainen peikko monessa automallissa.kertokaa ihmeessä tietäjät mitä sille oikeasti kannattaa tehdä ja miten, ettei tarvii mennä merkkihuoltoon maksamaan tyhjästä pelkästään vikakoodien luennasta josta ilmeinen egr vaiva ei edes selviä.onko siinä välissä alumiinitiiviste vai millainen jos sen avaa ja katsoo miltä se näyttää.vai onko ostettava uusi tiiviste
Lallevihtinen
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lallevihtinen »

Mää ruuvasin omegasta sen egr:n kiinni, otin irti siitä mötikästä sen pienen u-letkun ja kun auto oli käynnissä niin venttiiilistä tuli ilmaa, sit rupesin ruuvaan sitä päällä olevaa ruuvia kiinni kunnes ilman tulo loppu, mutta muistaakseni se alko uudestaan kun ruuvas lisää eli se sulkukohta oli jossain n. puolessavälin.
Astra J OPC
EX: Omega B 3.0 V6 24V "MV6", Astra F+G, B+C Vectra.
repsa
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja repsa »

omia kokemuksia :

egr:n kanssa
tasakaasulla nykii ärsyttävästi, etenkin hieman kuumempana.. + pientä nykimistä havaittavissa kiihdytyksissäkin.

ilman egr :
toimii ruutanan hyvin. ei nyi ja tuntuu että nyt voi vedättää isommalla vaihteella sen kummemmin moottorin vastaanpanematta.

toimenpide (x18xe-moottori, vm97) :

-egr:stä 2-napainen sähköliitin irti
-egr:n toimiventtiilin resistanssin mittaus
-vastaavan kokoinen resistanssi suoraan johdon päihin kiinni

hyödyt :

-yllämainittu nykiminen kokonaan tiessään
-helppo palauttaa esim. katsastukseen entiselleen (senkun vastus irti ja johto paikalleen)
-ei polta vikavaloa vastuksen tuottaman keinokuorman ansiosta
-ei tarvinnut paskata näppejään purkaessaan itse egr-venaa

haitat :

-maksoi 20cnt tuo vastus
-kavereita jotka ovat tehneet itse jonkin estotiivisteen tjsp vituttaa kun lukevat ylläolevan.
bmw e70 3.0d 300/700
jetta mk6 1.2tsi 140/220
marraas
'Kadett'
'Kadett'

Mikä on tuon vastuksen tehonkesto?
Itse vastusarvonhan näkee mittarilla.
Mikäs sitä venttiiliä sitten ohjaa kun johdot on irti vai onko johdot vain
valvontaa varten.Mihin asentoon venttili jää tällä konstilla...jos vielä valottaisit hieman.
repsa
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja repsa »

itse laitoin 5W vastuksen, jos sille sattus tulemaan +14V akulta (ja vastus minkä laitoin oli 22ohm) niin tehoksihan tulisi P=U^2 / R --> 8,9W.

tein tuossa karkean oletuksen että se ei ole kokoaikaa päällä ja tuo 5W kestää varmasti.. ..kai, jos ei kestä pitää uusia vastus 8)

oletusarvollisesti egr-vena on kiinni, noilla johdoilla normaalisti käytetään sitä venttiiliä yhdistämään osakuormituksella pakokaasuja uudelleenpolttoon palotilaan. kiinnihän se venttiili taitaa jäädä, ainaskin noin tuossa omassa tapauksessa, sen verta käytös parani.
bmw e70 3.0d 300/700
jetta mk6 1.2tsi 140/220
marraas
'Kadett'
'Kadett'

vastus

No entäs kun EGR:ään menee sisään viisi johtoa.Mihin väliin vastus.Ei sitä tiedä purkamatta jos ei ole tarkkaa tietoa.Ps.vastusten kanssa työskennellyt 30v.
Vastaa Viestiin