Hylsy tuli......

Keskustelua Opeleista
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Hylsy tuli......

Viesti Kirjoittaja ekto »

Kävin aamulla suomenojan A1:sessä. Iskari testeissä eteen noin 80 ja taakse 70, eli ihan ok arvot. Kaikki jarrutkin pelas, jopa käsijarru. Valot oli kohillaan ja kaikki oli muuten hyvin, paitsi...

Kun inssi pyöri auton alla se löysi hieman ruostetta takalevyjen sisäpinnasta. Eli jarrut kuulemma toimii hyvin, mutta ei niin hyvin kuin voisi. Hylsy tuli ja kaiken lisäksi en saisi ajaa muualle kuin korjaamoon ja takaisin :( Inssi oli kyllä asiallinen ja ystävällinen, mutta melko tarkka...

Tietääkö kukaan teistä mitä minun pitää tehdä, jotta se takasisäpala rupee taas raapimaan levyä???

Edit: voisko vika olla siinä, kun lähes aina moottorijarrutan melkein seisahduksiin asti ja sitten kevyesti jarrutan, kunnes auto pysähtyy...
ast
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja ast »

Ensimmäinen työläämpi on tietenkin jarruremppa sinne taakse (satulan purkua/putsausta jne).
Toinen jarrutella aikuisten_oikeesti_kunnolla isommista vauhdeista, niin että ne takajarrutkin tulevat mukaan vauhdin_hiljentämis-tapahtumaan. 'Normaalissa' ajossa / jarrutuksessa ne eivät oikein pääse oikeuksiinsa.

edit: ja niin, ihan yks tai kaksi tämmöstä takajarrutkin_lämpimäksi ei oikein riitä.

Tuli vielä mieleen kun neidin mutsilla on v40 volga, ja joskus tulee sillä itekkin ajeltua, niin hyvin huomaa että se ei käytä niitä jarruja. Jarrut alkaa toimimaan yhden-kahden päivän jälkeen kun sillä ite ajelee. Eikä se tarkota kaahailua, jättää vain jarrutuksia myöhemmäksi jne. Palauttaessa tulee useasti kehuja että "taasko oot korjaillut niitä jarruja kun ovat niin herkät?" :roll:
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Ok, eli jarrut käyttöön. Kestihän ne etupalatkin melkein 130tkm, kun sitä jarrua ei oikeen tuu polettua.
Jos ei sillä lähde, niin sitten vissiin jarrut puhtaaks, jne?
Inssi höpis jotain, että se levy pitäis vaihtaa?

Onko kukaan muu saanut hylsyä vastaavasta viasta, vai sattuiko kohdalleni hieman tarkempi jätkä?
Fmon
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Fmon »

Samasta viasta sain hylätyn itsekin viime syksynä. Juuri takalevyjen sisäpinnat oli niin ruosteessa, ettei palat ottanu kunnolla kiinni. Vaihdoin levyt ja palat, sit ingenjööri hyväksyi mukisematta. Jarrut kuitenkin toimi ihan ok :(
Voi olla aika vaikeaa saada levyistä ruoste veks, niin että pysyvät sileänä? Ei mulla ainakaan paljoa maksanu takalevyt.
Joku mulle on väittänyt, että kun ajelee välillä hetken känkkä päällä, pysyy levyt puhtaina...
Antti H
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Antti H »

Kaverilla pomppasi auto kans kun takalevyissä oli ruostetta.. jarrut oli testerissä ok.
Oli talvi autossa kitkat ja abs:sät niin on selvää ettei levyt puhistu.
Otettiin teräsharja käteen ja poistettin levyistä ruosteet ja leima tuli!
Saab 9-3 2.8t V6 Aero xwd
Omega B2 caravan
DTM Calibra.
Öljyä palaa siis autoissa, kuin myös kotona

OCF Formulatietäjä 2010&2018
woof
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja woof »

Ei oikeastaan aiheeseen mutta sanonpa.
Mulla ei ole isommin vielä opeleista kokemusta, mutta se mitä kavereilta olen huomannut, on juuri jarruviat. Neljällä viidestä olen nähnyt kun on juminut takaa jarrut. Joku sanoi että ennen opelilla oli jotkin suojat siinä levyjen päällä tai muualla muttei taida olla enää. Hiekka ja muu pääsee helposti väliin ja jumii renkaan.

Käsijarruongelmista olen tältäkin foorumilta jonkun verran lukenut, ja omassakin olisi säätämistä. En tosin uskalla käyttää auton liikkuessa koska "pamahtaa" aina :) :roll:
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Siis itellä on ne jarrukilvet (suojat). Eli teräsharjaa, paineilmaa ja kovaa käyttöä. Sitten kun ei oo satanu vähään aikaan, niin uusi tarkistus/harjaus ja leimalle. Täytynee kokeilla...

Edit:
Käsijarrun ei kait pitäs vaikuttaa levyihin kun käsijarruille on omat rummut?
havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja havericky »

Paljonko jarruerot olivat etu/taka-akselilla? Menikö rajojen sisään vai ei?

Siis onko vikana jarrulevyn liika ruosteisuus/kuluneisuus? Vai se että toinen takapala ei liiku tarpeeksi voimakkaasti levyä vasten?
Jos toinen takajarrupala (sisempi) ei raavi levyä kunnolla niin vikahan on selvästi siinä että mäntä ei kunnolla liiku. Jumittaa jostain syystä sielä sylinterissä. Eikös tossa sun vekrassa oo kuitenkin ne 2 mäntäset 35mm takasatulat?

B-Vectrassa on rumpujarru systeemi käsijarrulla joten se päällä ajaminen ei kyllä vaikuta mihinkään muuhun kuin kenkien kulumiseen.
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Eli jarrujen arvot olivat inssin mukaan erittäin hyvät. Eroja en huomannu kattoo, mutta kaikki pelas. Jännitti ihan pirusti, kun se nykäs käsijarrusta, mutta sekin pelas...
Takalevyt on ulkosivulta hyvässä kunnossa, eli ruosteettomat. Sisäsivuilla näkyy ruostetta. Eli takajarrujen sisäsivun palat ei raavi levyä tarpeeksi. Toisaalta täällä on kyllä satanu lähiaikoina melko paljo ja satuin vielä peseen auton eilen. Aamulla auto oli kosteessa, joten voisko olla, että ne on vaan kastunu? Vai eikö palojen kuuluis hangata levyä kokoajan?

Mikä neuvoksi?

p.s. Hieman hävettää, kun veljen vm.92 hynday pony meni katsastuksesta läpi vaikka on ihan ruosteessa, ja tämä mun ei...
Savolainen
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Savolainen »

ekto kirjoitti:Eli jarrujen arvot olivat inssin mukaan erittäin hyvät. Eroja en huomannu kattoo, mutta kaikki pelas. Jännitti ihan pirusti, kun se nykäs käsijarrusta, mutta sekin pelas...
Takalevyt on ulkosivulta hyvässä kunnossa, eli ruosteettomat. Sisäsivuilla näkyy ruostetta. Eli takajarrujen sisäsivun palat ei raavi levyä tarpeeksi. Toisaalta täällä on kyllä satanu lähiaikoina melko paljo ja satuin vielä peseen auton eilen. Aamulla auto oli kosteessa, joten voisko olla, että ne on vaan kastunu? Vai eikö palojen kuuluis hangata levyä kokoajan?

Mikä neuvoksi?

p.s. Hieman hävettää, kun veljen vm.92 hynday pony meni katsastuksesta läpi vaikka on ihan ruosteessa, ja tämä mun ei...
Satula jumittaa(2-mäntäinen satula, oletan? En Vectraa omista, joten en tiedä itse), TAI käytön vähyys jarruissa. Koita muutamia kunnon jarrutuksia, että levyt hehkuvat, takajarrut kun jäävät helposti normaaliajossa "käyttämättä" monella. Jarrut on tehty käytettäväksi, muuten ne jumittavat :)
Jos ei auta tuo, niin sitten satula pyödällä ja vähän herkistelyä.
Vectr@ B
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Vectr@ B »

Vai hylky tuli..
Itse vaihatin hyvissä ajoin nuo jarrut, eli levyt eteen ja taakse.
Taakse tuli myös "uudet"sylinterit ja tietysti kaikkiin uudet palat.

Suosittelen vaihtamaan myös käsijarruvaijerin ja rumpuun kengät ja säännöllistä käyttöä niin loppuuhan ongelmat ja nyt jo pitkään käsijarrukin on ollut kuin 04 autosta :)
t.steel
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja t.steel »

Vectran hylkäs parivuotta sitten samastasyystä. Kotia mennessä, ajelin pikkutietä vasemmanjalan jaruttelulla rallityyliin. Levyt kiilteli hyvin joten seuraavana päivänä näytille, ok. Korjaukseksi käski vaihtaa levyt, eipä tarvinnut.
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Aatsi »

En haluaisi vääntää puukkoa haavassa, mutta mutsin autoa kun käytiin katsastamassa toinen takajarrulevy oli umpiruosteessa eikä jarrudynon arvoillakaan voi brassailla ja inssi antoi 1kk ajoaikaa.

Tähän pätee sama kun jarrujen vinkumiseen suljetulle radalle kovaa ajoa ja huolella jarrupolkimelle tossua.

Ekto oon joskus kuullut sanottavan, että levyjen ruostuminen naisten autoissa on aika yleistä ja johtuu ajotavasta :wink: :lol:
Leon FR 20vt
Lallevihtinen
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lallevihtinen »

Aatsi kirjoitti:Ekto oon joskus kuullut sanottavan, että levyjen ruostuminen naisten autoissa on aika yleistä ja johtuu ajotavasta :wink: :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Astra J OPC
EX: Omega B 3.0 V6 24V "MV6", Astra F+G, B+C Vectra.
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Pitää tulevaisuudessa jättää minihame kotiin. Kaippa kaveritkin ei sitte niin häpeis 8)
Vastaa Viestiin