Vectra X20XEV ohjurinkumit

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Veeruska
'Kapitän'
'Kapitän'
Viesti:

Vectra X20XEV ohjurinkumit

Viesti Kirjoittaja Veeruska »

Olisi tarkoitus vaihdattaa ohjurinkumit samalla kun vaihdetaan jakopäänremmi, sain seuraavan tarjouksen: ohjurinkumit 450 € ja jakopää + vesipumppu ja muut tarpeet 250 € sekä öljyt 50 € eli koko lysti 750 € Kuullostaa aika kauhealta ! Öljyn kulutus on noin 3 L /7500 km, mittarissa 156000 ei se kulutus niin häiritse mutta se tupruttele käynnistäessä, kylmänä savun muodostus on vähempää, lämpimänä välillä hävettää käynnistää. Onko jollain kokemuksia, onko oreraatio hintansa värtti ?
VekkuliYxKasi
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja VekkuliYxKasi »

Melko kallista... itellä meni kumien vaihdossa puoli päivää, aloittelija.. Motonetissä kumit maksoi parikymppiä. Siihen vielä mobilin öljyt 25€ + hihna noin 30€ + pumppu ja kiristätäjät jotain 150€... Eikä ole enää murheita öljynkulutuksesta...
Mutta maksaahan se työ tietysti varsinki merkkiliikkeessä aika paljon..
Megaman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Omegaan X20XEV kumienvaihdon ohjeaika 6.90 h (Autodata)eli käytännössä päivän homma kuitenkin.

Kaveri teki rempan Omegaan,jakopää kaikkine osineen,myös vesipumppu + noi ohjainkumien vaihto. Muistelisin,että n. 400€ selvisin,puolet koostui työpalkasta. Viikonloppu siinä meni,koska vaadin,että homman kanssa ei hosuta...

Vain 4 ohjainkumia oli enää paikoillaan ja kylmänä tuprahti kunnon savut pihalle. Rempan jälkeen öljynkulutus asettui ja pöllyt loppui.

Toisaalta noi jakoremmirempat kannattaa teettää merkkiliikkeessä,niin saa myös kojaamon vastaamaan,jos tulee myöhemmin katastrofi ennenaikojaan.Jos mulla nyt mylly rivahtaa,niin kaikki pitää kaivaa omasta pussista ja silloin ne 750 € on vielä pieniä summia... ;-)
Omega A & B...Peugeot 407 Coupe', 206, Peugeot Boxer , C2 VTS, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309, Bombardier Quest 500...Knaus Eifelland...etc...jne...
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Elämä on... :D No halvemmalla pääset pienellä omatoimisuudella, eli korjauskirjaa käteen ja purkamaan. Minulla tuli kansiremppa maksamaan 250€ jolloin vaihdettiin ohjurit ja ohjurinkumit sekä korjattiin venttiilien tiiviys sekä plaanaus 0.1mm
Yläpään tivistesarja Motonetistä vähän päälle 70€ ja lisäks kannenpultit noin 20€, lisäks se Gatesin valmistama powergrip- hihnasarja joka tais maksaa pyöreät 100€. Vesipumpusta sai sitte merkkiliikkeessä maksaa 50€, minkä olis voinu hyvin säästää. Opelin pumppu kestänee vallan mainiosti sen kahden vaihtovälin (100-120tkm)
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jerzey »

halpahan tuo on, kun mun x30xe:lle ohjurin kumien vaihdosta hinta arvio jyväskylän opelilla oli 3000-4000 euroa :o :o :o :o

arvelin olevani, piilokamerassa... vaan enpä ollut :lol:
EX (2000-2013): Omega B 2.0 8v, 3.0 V6 ja 2.0t
jazari75
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jazari75 »

Jerzey kirjoitti:halpahan tuo on, kun mun x30xe:lle ohjurin kumien vaihdosta hinta arvio jyväskylän opelilla oli 3000-4000 euroa :o :o :o :o

Mitä **ttua? :o
siis pelkille ohjurin kumien vaihdolle V6:ssa 3000-4000 eskoa??????
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jerzey »

jazari75 kirjoitti:
Jerzey kirjoitti:halpahan tuo on, kun mun x30xe:lle ohjurin kumien vaihdosta hinta arvio jyväskylän opelilla oli 3000-4000 euroa :o :o :o :o

kyllä juu.

tuo sunkin mainitsema "Mitä v***a!" kometti tuli remontti miehen suusta, kun kuuli myyjän ja minun välisen kestustelun (bestille tehtiin/tehdään laajennusta) siinä sitten sitä hintaa vähän aikaa ihmeteltiin yksissä tuumin.

perustelut olivat jotakuinkin seuraavat: kannet joudutaan irroittamaan, ja purkamaan, ja jonnekkin (en muista minne) pitää koneistaa kierteet, jotta uudet kumit pysyy varmasti paikoillaan....

no onneksi autokin säikähti tuosta senverran, että siirtyi halvempaan vikaan.... eli kumit lienee paikoillaan sittenkin. ei ainakaan ihan varmuuden vuoksi viitsi niitä vaihtaa :lol:
EX (2000-2013): Omega B 2.0 8v, 3.0 V6 ja 2.0t
jazari75
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jazari75 »

Jerzey kirjoitti:
jazari75 kirjoitti:

kyllä juu.

tuo sunkin mainitsema "Mitä v***a!" kometti tuli remontti miehen suusta, kun kuuli myyjän ja minun välisen kestustelun (bestille tehtiin/tehdään laajennusta) siinä sitten sitä hintaa vähän aikaa ihmeteltiin yksissä tuumin.

perustelut olivat jotakuinkin seuraavat: kannet joudutaan irroittamaan, ja purkamaan, ja jonnekkin (en muista minne) pitää koneistaa kierteet, jotta uudet kumit pysyy varmasti paikoillaan....

no onneksi autokin säikähti tuosta senverran, että siirtyi halvempaan vikaan.... eli kumit lienee paikoillaan sittenkin. ei ainakaan ihan varmuuden vuoksi viitsi niitä vaihtaa :lol:

jumaliste mikä hinta :evil: :evil:
kokeilitko käytännössä tuota "housuun paskantaminen...jne" juttua :lol: :lol:
vieläkin pyörryttää.....
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Onkohan tuo miten hankala vaihtaa itse nuo kumit?
Korjausopas löytyy jo tallista. :lol: Asconaan vaihdoin heittämällä, mutta Vectra voi olla hieman monimutkaisempi. :x
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja JJunior »

helppo homma vaihtaa jos ei ihan peukalo keskellä kämmentä!
2.0t Re85
Veeruska
'Kapitän'
'Kapitän'
Viesti:

Ajattelin kyllä teetää koko homman Auto - Opliassa, osille ja työlle saa ihan normaali takuun. Jos kone olisi 8 tappinen, varmaan tekisin tämän homman itse 16 tappisen kanssa en lähde harjoittelemaan
Veeruska
'Kapitän'
'Kapitän'
Viesti:

No niin, nyt on kumit vaihdatettu, homma hoidettiin jakopään vaihdon yhteydessä. Kaikki kumit olivat irti, ei ihme että öljyä kului 2 l/ 7500 km. Käytännössä siis öljyjä ei tarvitsi vaihtaa ollenkaan, mikäli vaihtoväli olisi 15000 km. Ainakin sininen savutus on kadonnut käynnistäessä, nyt täytyy seurata öljynkulutusta tarkemmin. Korjaamolla selvisi myös syy kiusalliseen nykimiseen, nimittäin puolasta oli pari nastaa hapettunut ja syöpynyt aika pahasti. Olen nimittäin etsinyt vikaa kaasuläppäkotelon ympäristöstä. Nyt myös puola on vaihettu ja auto pelaa kuin kunnon -(z)-pitääkin.
mtt
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja mtt »

mullakin loppui tuprutus heti kumien vaihdon jälkeen.öljynkulutus tosin väheni vasta parin tuhannen ajon jälkeen.varmaankin oli öljyrengas jumissa.kone oli 2.6 v6.
ruttu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja ruttu »

joo kävin itekki kyselemässä oulun autoliikkeeltä remonttia jakopää 275€ + venavarren kumit öljyjen kans n.400€ :roll:

arvelin ko asentajan koulutuski on takana että teen itse remontin mutta tarvitsen näin äkkiseltään (puuttuvia) erikois työkaluja mm. momenttiavain, (tarviiko jakopään kiristäjälle?), venttiilivarren kumien paikoilleen lyönti työkalun, venttiilinjousen puristin..??

eikö ne tee kansi paikoillaan tuon remontin??
Kuva
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Tosiaan, tässä syksyn aikana voisi itsekin vaihtaa kumit tuohon omaan kulkineeseen. Kaverin pajalla ajattelin homman tehdä, sieltä kun löytyy työkaluja vähintäänkin tarpeeksi.
Savutus on ilmeisesti jo melkoista (vaikka en ole sitä pahemmin ajatellut) Työkaveri ajoi työmatkalla perässäni jonkinmatkaa, ja perillä huikkasi ohimennen: "Aika paljon savuttaa toi sun Vectra.." :oops: Kyseisellä hemmolla itsellään on tekniikaltaan ja koriltaan priimakuntoinen 300tkm ajettu -85 Civic, jonka osti työajoon 200€:llä, joten kuittailu on hyvin ymmärrettävää.
Tarttis ilmeisesti tehrä jotain. Tuttua huoltomiestä jututin tässä ohjurikumiasiassa ja sanoi että on kuulemma paljon niitä "pieniä mukavia osia" siellä venttiilikoneistossa. Hieman hirvittää tuleeko autosta enää ikinä käyntikuntoista, jos tuohon hommaan ryhdyn, mutta samallapahan tuossa saa hyvää harjoitusta.
Ja tosiaan, kansi paikallaan meinasi homman onnistuvan.
Vastaa Viestiin