A-Vectran (-90 1.6i) ohjaustehostimen pumpun kiilahihnapyörä on ilmeisesti ruostunut kiinni pumppuun. Sain pumpun irti, mutta kiinniruostunut pumpun ja pyörän paketti ei mahdu tulemaan pois tieltä (kori ottaa vastaan eli ei voi purkaakaan). Mitä voisi kokeilla (irrottamatta moottoria)? WD-40:tä on suihkuteltu.
Haynes-suomennoksen kuvasta päätellen pitäisi lähteä irti, kun kolme lyhyttä pulttia ottaa pois - keskellä ei ole mitään kiinnitystä, eihän?
Tässä moottorissa siis laturia ja ohjaustehostimen pumppua pyörittää sama kiilahihna. Jakopäänhihnaan kiinni pääsemiseksi pitää tehdä aika paljon työtä. Kaksi tuntia meni nyt jo vain tämän ruostepelleilyn kanssa leikkiessä.
OT:n pumpun hihnapyörä ruostunut kiinni (A-Vectra)
-
secretpolice
- 'Kapitän'

Itse kokeilisin tunkata moottoria öljypohjan etupäästä ylöspäin, jos sillä keinoin saisi tarpeeksi tilaa pumpulle tulla ulos.
Toisekseen, miksi se pumppu pitää irrottaa. Ainakin itse sain jakopään hilut ja termostaatinkin vaihdettua pumpun ollessa paikallaan (Tosin kone ei NZ vaan SE, alakerta pitäis silti olla aika tarkkaan sama)
Toisekseen, miksi se pumppu pitää irrottaa. Ainakin itse sain jakopään hilut ja termostaatinkin vaihdettua pumpun ollessa paikallaan (Tosin kone ei NZ vaan SE, alakerta pitäis silti olla aika tarkkaan sama)
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
-
secretpolice
- 'Kapitän'

Ohjaustehostimen pumpun pyörä on sen verran iso että se haittaa aika pahasti, ja purkuohjeiden mukaan nämä osat irrotetaan. Itse asiassa jakopäänhihnan suojakuoren sai irti vasta kun pumppua irrotti hieman.
Pitää kokeilla, jos homman voisi tehdä nuo osat kiinni.
Tämä 1.6i-moottori on mielestäni hyvin ikävä keksintö.
Pitää kokeilla, jos homman voisi tehdä nuo osat kiinni.
Tämä 1.6i-moottori on mielestäni hyvin ikävä keksintö.
Kannattaa kokeilla. Korjausoppaassa neuvottiin omankin auton kohdalla pumppu irrottamaan, mutta ei sitä tarvinnut tehdä.
Itse olen sitä mieltä, että nämä vanhat 1.6:set on ihan kivoja koneita huoltaa
Toista mieltä olen sitten tuon Renun koneesta. Ja Fordin Zetecin purkukaan ei erityisesti mieltä lämmitä.
Itse olen sitä mieltä, että nämä vanhat 1.6:set on ihan kivoja koneita huoltaa