Milloin muuttui dti vectran kone ??
Moi,
Eli milloin b-vectrassa muuttui kone 100hp205 nm -> 100hp230 nm.Itse veikkaan facelift muutoksen yhyeydessä.Minulle nimittäin tarjottiin PSI-boxia suht edullisesti jonka ajattelin ostaa, mutta boxi oli ollut vm 00 vectra dti:ssä .No kaveri väitti että hänellä ja minulla on täysin sama kone ja boxi sopii siihen ,hän itse väitti että se 100 hp230 nm kone tuli vasta 01 malleihin eli onkohan jollain varmaa tietoa asiasta.Kaveri oli muuten penkittänyt vectran PSi boxilla ennen ja jälkeen asennuksen,tuloksena + 25hp ja n.50 nm voimaa.Parhaiten boxin oli huomannut mukavana alaväännön kasvuna.
Eli milloin b-vectrassa muuttui kone 100hp205 nm -> 100hp230 nm.Itse veikkaan facelift muutoksen yhyeydessä.Minulle nimittäin tarjottiin PSI-boxia suht edullisesti jonka ajattelin ostaa, mutta boxi oli ollut vm 00 vectra dti:ssä .No kaveri väitti että hänellä ja minulla on täysin sama kone ja boxi sopii siihen ,hän itse väitti että se 100 hp230 nm kone tuli vasta 01 malleihin eli onkohan jollain varmaa tietoa asiasta.Kaveri oli muuten penkittänyt vectran PSi boxilla ennen ja jälkeen asennuksen,tuloksena + 25hp ja n.50 nm voimaa.Parhaiten boxin oli huomannut mukavana alaväännön kasvuna.
-
opelprofessional
- 'Kapitän'

-
VekkuliYxKasi
- 'Admiral'

Maksoipa aika suolaisen hinnan... 2610€:hän ne minultaki pyysi ooppelin liikkeessä tehdaskorjatusta pumpusta ja oma pumppu piti tietenki vielä palauttaa, mutta se tuntui sen verran pahalta että päätin kysyä vielä paikalliselta diesel-korjaamolta.. 1430€ vaihtopumpusta. Ja työt päälle tietenki....On 2002-12-07 12:42, opelprofessional wrote:
Joo ja noista lastutuksista; niin kivaa hommaa kun se onkin, mutta voi tulla kalliksi...-kaverille lastutettiin -00 mallin DTi 100hp Vectra ja tuon ansiosta ruiskupumppu posahti jonkunajan kuluttua. Maksoipa sitten Autohallissa sellaiset 17000mk ja työt päälle! Että sillai.
Että tämmöstä tietoa..
minäkin muistelen että -02 muuttui tuo kone, sillä ollessani opel liikkeen huollossa töissä tuotiin sinne juuri tällä tehokkaammalla koneella oleva -02 farkkuvectra isohkoon huoltoon. oli omistaja luultavasti tehnyt virhevaihdon ohitus tilanteessa. oli tainnut mennä viitoselta kakkoselle kun oli pitänyt vaihtaa neloselle. omistaja ei tietenkään tätä myöntänyt ja sanoi, että koneesta kuului poks, ja veto hävisi. seuraukset: kolmos sylinterissä pakoventtiili poikki, venttiilin palaset turbon läpi muihin sylintereihin. sylinterit ja männät paskana, kansi paskana ja turbolle vähintään perusteellinen läpikäynti
- opelmeister
- 'Senator'

Aika hurja jos pakoventtiilin kappaleet on menny turbon kautta muille sylintereille
No ei vaan onhan noita pumppuja rikottu ja yleensä syy löytyy väärästä käytöstä, vaikkei kuljettaja sitä myönnäkään...
<font size=-1>[ This Message was edited by: opelmeister on 2002-12-09 10:53 ]</font>
No ei vaan onhan noita pumppuja rikottu ja yleensä syy löytyy väärästä käytöstä, vaikkei kuljettaja sitä myönnäkään...
<font size=-1>[ This Message was edited by: opelmeister on 2002-12-09 10:53 ]</font>
Itsekään en oikeen usko että lastuviritysboxi olisi pumpun rikkonut.
No mulle nyt kuitenkin tulossa tuo PSI boxi, sitten näkee että onko niistä mihinkään.
PSI-motorsportin sivujen mukaan tuo dti-kone on vaihtunut 230nm:ksi vasta vuonna 01.
Huomenna menenkin auton kanssa huoltoon ja lisätään mm. uusi softa sekä se p-aineen syöttö maximiin ,saa nähdä miten se vaikuttaa ..
No mulle nyt kuitenkin tulossa tuo PSI boxi, sitten näkee että onko niistä mihinkään.
PSI-motorsportin sivujen mukaan tuo dti-kone on vaihtunut 230nm:ksi vasta vuonna 01.
Huomenna menenkin auton kanssa huoltoon ja lisätään mm. uusi softa sekä se p-aineen syöttö maximiin ,saa nähdä miten se vaikuttaa ..
-
opelprofessional
- 'Kapitän'

Kyllä, Autohallin diagnoosi ulkopuolisena oli, että jo reiluusti takuuttoman auton ruiskutuspumpun hajoamisen on aiheuttanut ilmeisesti jonkinlainen lastuviritys. (Emme tuosta chippauksesta maininneet, ennen kuin vasta diagnoosin kuultuamme!) Kyllähän sen ymmärtää, että kun pumppu on mitoitettu nimenomaan joillekkin tietyille paineille ja sitten sille aletaan painaan kakkua oikein kunnolla tai ainakin "tehdasasetusten vastaisesti"...-yllähän se on selvää, että kun Opel on tuon pumpun alihankkijalta autoihinsa tilannut, se on mitoitettu joillekin tietyille kakunpainemäärille/asetuksille. Pumppu huusi siis ennenaikaiseen kuolemaan, mutta uus on pelittänyt ilman lastua paremmin! P.S. ajokilometrit olivat pumpun hajotessa n. 120tkm ja risat...-lastu ei ollut kerinnyt autossa kauaa vanheta...
-
opelprofessional
- 'Kapitän'

Enkä nyt ala mitään merkkejä täällä mainitseen, kun en tosiaan halua mitään haasteita mihinkään kuultavaksi tms. Ainahan noissa jutuissa on niin, että yksi asia vaikuttaa toiseen ja tämä taas kolmanteen...-lopullisesti toikin pumppu vaimeni konepesun jälkeen, jonka muuten suoritti ammattiliike! Eipä inahtanutkaan Vekku kun oli mylly puhdas...
Ohessa tarinaa PSI-boxista ja sen toiminnasta ,tiedä tuosta sitten miten se vaikuttasi negatiivisesti pumpun toimintaan.
Psi tehoyksikkö on TDI turbodiesel moottorien elektronisen ohjainyksikön ja moottorin syöttöpumpun väliin kytkettävä lisämuisti.
PSI tehoyksikkö optimoi moottorin polttoaineen tarpeen huomattavasti alkuperäistä ohjainyksikköä tarkemmin. Se on verrattavissa PC:n lisämuistiin, joka lisää tietokoneen toimintatehoa. PSI tehoyksikkö ottaa ohjainimpulssin imusarjan turbon ahtopaineesta, mutta ei lisää sitä, vaan antaa polttoainetta oikeassa suhteessa alkuperäiseen ahtopaineeseen nähden ja näin ollen täydentää ja tarkentaa palamissuhdetta. Moottoria ei rasiteta mekaanisesti, koska ahtopaineen säätöön ei puututa.
PSI tehoyksikkö toimii moottorinohjaajan hienosäätäjänä ja korjaa valmistajan antamaa toleranssia siten, että moottorille suunnitellut ominaisuudet voidaan hyödyntää paremmin, itse moottoria kuitenkaan manipuloimatta. Se ei kuitenkaan poista esimerkiksi turbosta johtuvaa nykäisyä !!
PSI Tehoyksikön edut
· Tehon lisäys 15hv-30hv autonmerkistä ja mallista riippuen. (noin 20%)
· Vääntömomentin lisäys 20Nm-75Nm automerkistä ja mallista riippuen.(noin 20%)
· Moottorin tehot ovat käytössä jo alhaisillakin kierroksilla, Helpottaa liikkeellelähtöä.
· Ympäristöystävällisyys, suhteellinen polttoaineen kulutus ja päästöjen määrä vähenee verrattuna tehon lisäykseen.
· Asentamisen helppous, Asentamisen voi suorittaa kuka tahansa ilman mitään erikoistyökaluja tai testauslaitteistoa. PSI 15-30 min, PSI VP ja PSI CR noin 1-2 tuntia!
· Irtikytkemisen helppous, ei aiheuta mitään kiinteitä muutoksia autoon.
· Ei lisää moottorin turboahtimen ahtopainetta. Ei aiheuta savutusta!
Psi tehoyksikkö on TDI turbodiesel moottorien elektronisen ohjainyksikön ja moottorin syöttöpumpun väliin kytkettävä lisämuisti.
PSI tehoyksikkö optimoi moottorin polttoaineen tarpeen huomattavasti alkuperäistä ohjainyksikköä tarkemmin. Se on verrattavissa PC:n lisämuistiin, joka lisää tietokoneen toimintatehoa. PSI tehoyksikkö ottaa ohjainimpulssin imusarjan turbon ahtopaineesta, mutta ei lisää sitä, vaan antaa polttoainetta oikeassa suhteessa alkuperäiseen ahtopaineeseen nähden ja näin ollen täydentää ja tarkentaa palamissuhdetta. Moottoria ei rasiteta mekaanisesti, koska ahtopaineen säätöön ei puututa.
PSI tehoyksikkö toimii moottorinohjaajan hienosäätäjänä ja korjaa valmistajan antamaa toleranssia siten, että moottorille suunnitellut ominaisuudet voidaan hyödyntää paremmin, itse moottoria kuitenkaan manipuloimatta. Se ei kuitenkaan poista esimerkiksi turbosta johtuvaa nykäisyä !!
PSI Tehoyksikön edut
· Tehon lisäys 15hv-30hv autonmerkistä ja mallista riippuen. (noin 20%)
· Vääntömomentin lisäys 20Nm-75Nm automerkistä ja mallista riippuen.(noin 20%)
· Moottorin tehot ovat käytössä jo alhaisillakin kierroksilla, Helpottaa liikkeellelähtöä.
· Ympäristöystävällisyys, suhteellinen polttoaineen kulutus ja päästöjen määrä vähenee verrattuna tehon lisäykseen.
· Asentamisen helppous, Asentamisen voi suorittaa kuka tahansa ilman mitään erikoistyökaluja tai testauslaitteistoa. PSI 15-30 min, PSI VP ja PSI CR noin 1-2 tuntia!
· Irtikytkemisen helppous, ei aiheuta mitään kiinteitä muutoksia autoon.
· Ei lisää moottorin turboahtimen ahtopainetta. Ei aiheuta savutusta!
-
opelprofessional
- 'Kapitän'

Lastu ei nosta pumpun painetta, vaan vain turbon painetta. Kun ilmaa tulee enenmän, lastu antaa polttoainetta pidemmän aikaa, ei suuremmalla paineella (sähköinen ruiskuventtiili). Ulkopuoliset boxit eivät ole mitään lisämuisteja, vaan lisäävät polttoaineen syöttö hämäämällä tietokonetta väärillä anturilukemilla. Ulkopuoliset boxit eivät aina anna 25% lisää tehoa, koska jos alkuperäinen chipsi annostelee jo lähelle maksimia, ei ilman lisä happea saada tehoakaan lisää. Itse käytän Wetteauerin lastua, koska siinä on vakioteho/huipputeho kytkin huoltoa varten. Ei tarvitse väitellä huollon kanssa, jos mahdollinen ongelma on aiheutunut chipsistä tai sitten ei.On 2002-12-09 11:45, opelprofessional wrote:
Kyllähän sen ymmärtää, että kun pumppu on mitoitettu nimenomaan joillekkin tietyille paineille ja sitten sille aletaan painaan kakkua oikein kunnolla tai kakunpainemäärille/asetuksille. Pumppu huusi siis ennenaikaiseen kuolemaan, mutta uus on pelittänyt ilman lastua paremmin! P.S. ajokilometrit olivat pumpun hajotessa n. 120tkm ja risat...-lastu ei ollut kerinnyt autossa kauaa vanheta...
Lastu on mun autossa "vanhentunut" 170tkm (230tkm)
opelprofessional:En myy PSI-boxeja enkä muitakaan lastujaboxeja.Olen tavallinen opel kuljettaja joka haluaa hieman lisää voimaa kulkuneuvoonsa.Itse olinolen myös ns. lastun vankka kannattaja ja olisin sellaisen hankkinutkin jos rahaa olisi enempi käytettävissä.
Tämän PSI-boxin ostan käytettynä ja se maksaa 14 osan siitä mitä lastu maksaa.Kohta nähdään miten PSI-boxi toimii autossani.
Tämän PSI-boxin ostan käytettynä ja se maksaa 14 osan siitä mitä lastu maksaa.Kohta nähdään miten PSI-boxi toimii autossani.