Mitkäköhän ois järkevät rengaspaineet tommosiin 185/65 kumeihin?
Astran ohjekirjassa "suositellaan" eteen 1.9 bar, ja taakse 1.6, (1-3 henkilöä kyydissä)
mutta mun mielestä ainakin perstuntumalta noi on aivan liian vähän. Oon huomannu, että kun tuosta vähänkin lisää paineita, niin muuttuu suuntavakaus, ajettavuus ja mahd. ohjauksen tarkkuus huomattavasti paremmaksi, etenkin reilulla "yli"paineeella.
Tällä hetkellä jotai 2.6 edessä, ja takana 2.4 bar, ja on muuten hemmetin hyvä ajaa (mun mielestä) - Tietenkin mukavuus esim. kuoppaisella tiellä huonompi...
Kovemmassa vauhdissa (yli 100km/h) välillä ravistelee ohjauspyörää, mutta voi yhtä hyvin johtua epätasapainosta eturenkaissa...se on tehnyt sitä lähes aina, eri renkaillakin.
Renkaitten ilmanpaineet auton ohjekirjasessa
- Lurttinen
- OCF Member 2018

- Jäsennumero: 1227
Taitaa nykyään olla aika rengaskohtaisia noi paineet...
Kato kiekon kyljestä, mitä valmistaja suosittelee.
Katsoisin valmistajan ohjetta ennemmin, kuin kymmenen vuotta sitten painetun ohjekirjan arvoja...
Omissa 195/60 renkaissa käytin 2.2 edessä ja takana.
Liian pienet tai kovat paineet kuluttaa renkaat äkkiä loppuun joko reunoiltaan (pienet paineet) tai keskikohdastaan. (suuret paineet)
Liian pienet paineet voi myös aiheuttaa renkaan liiallisen kuumenemisen ja räjähtämisen.
Kato kiekon kyljestä, mitä valmistaja suosittelee.
Katsoisin valmistajan ohjetta ennemmin, kuin kymmenen vuotta sitten painetun ohjekirjan arvoja...
Omissa 195/60 renkaissa käytin 2.2 edessä ja takana.
Liian pienet tai kovat paineet kuluttaa renkaat äkkiä loppuun joko reunoiltaan (pienet paineet) tai keskikohdastaan. (suuret paineet)
Liian pienet paineet voi myös aiheuttaa renkaan liiallisen kuumenemisen ja räjähtämisen.
Teksti 1| Teksti 2 | Teksti 3 | Teksti 4
-
Osku
Mulla oli aluks (2-3 vuotta sitten) takana paineita n. 1.7-1.9bar (ohjekirjan suos. 1.6) niin tahto renkaat kulua reunoilta huomattavasti enemmän kuin keskeltä, joten lisäsin huomattavasti paineita, jotta noi kestäis mahdollisimman pitkään...tosin takana on pyöränkulmissa hieman heittoa, mut eihän niitä pysty tässä autossa säätämään takanta?
Tällä hetkellä nuo takakumit on jo melkein sileät, oonkin nyt katellu halpoja nakkeja. Edessä puolestaan on paljon paremmat/uudemmat.
Noi on Hankookit, ei todellakaan mikään huippumerkki...mutta silti uudet tulee olemaan samaa tasoa.
Tällä hetkellä nuo takakumit on jo melkein sileät, oonkin nyt katellu halpoja nakkeja. Edessä puolestaan on paljon paremmat/uudemmat.
Noi on Hankookit, ei todellakaan mikään huippumerkki...mutta silti uudet tulee olemaan samaa tasoa.