x20xev jakohihnan ääntely .

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Aatsi
'Senator'
'Senator'

x20xev jakohihnan ääntely .

Viesti Kirjoittaja Aatsi »

Mulle vaihdettiin jakohihna tossa metroautossa vähän aikaa sitten ja 2000km jälkeen se rupesi kuumilla ilmoilla ääntelemään sen verta kovasti, että sen kuulee ikkuna auki pysähdyksissä ollessa. Ääni on semmonen hankaava tai no....vaikea selittää, mutta kuulostaa kovaääniseltä jakohihnan pyörimiseltä tai ehkä vähän diesel autolta .
No tietysti huolestuin pikkasen ja ajoin opelin pikahuoltoon jossa hihnan vaihtanut asentaja olikin sopivasti työvuorossa. Hänen ja muiden asentajien mielestä ääni on normaali kuuman ilman,koneen ja uusien jakopäänromppeiden seurauksena tapahtuva hihnan kiristyminen. Tämä asentaja myös kertoi, että ajoi vaihdon jälkeen koneen todella kuumaksi joten mitään uutta tämä kuumuus ei hihnalle ole.

Myös foorumilla kirjottelevan (xev calsun omistaja) nimim. jeppejääkarhun kanssa vertailtiin koneen ääniä ja aikas samanmoista mekkalaa sieltäkin kuuluu ei välttämättä ihan yhtä kovaäänisesti, mutta se voi johtua siitä kun mulla ei ole ilmanputsariboxia ym. romppeita siinä edessä.

Tää nyt on tällänen aikas tyhmä kysymys kun kerta monet asentajat ovat jo äänen kertoneen olevan normaali, mutta kun en haluaisi itkeä sitten kun pa*kat on jo housuissa joten varmistelen vielä täältäkin.

Mitä tuolla jakopäässä tapahtuu kuumalla ilmalla jos kerta jakopää kiristyy?? Pehmeneekö hihnapyörät vai miten kiristyminen on mahdollista kun luulisi kumin laajenevan/venyvän kuumassa.
Kuuluuko teillä muilla jakopään ääniä selvästi kun auto käy tyhjäkäyntiiä??

Viimekesästä en muista mitään tai ainakaan tuollaisia ääniä :oops: :lol:
Leon FR 20vt
ekomies
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ekomies »

Ettei siellä vaan vesipumppu vetele viimeisiään,mutta voi ne kiristin
rullatkin metelöidä,vaihdettiinko vesipumppu ja jakorullat kun hihna
vaihdettiin.

Jep jep
Aatsi
'Senator'
'Senator'

ekomies kirjoitti:Ettei siellä vaan vesipumppu vetele viimeisiään,mutta voi ne kiristin
rullatkin metelöidä,vaihdettiinko vesipumppu ja jakorullat kun hihna
vaihdettiin.

Jep jep
Jepulis 275€ metroauton paketti vaihdettiin eli kaikki mitä suositellaan vaihdettavaksi vesipumppu mukaanlukien.
Leon FR 20vt
pläkkäri
'Agila'

Viesti Kirjoittaja pläkkäri »

EI SIELTÄ PITÄS MITÄÄN KUULUA,KUN KIRISTIN ON AUTOMAATTI SÄÄTÖINEN .NIISSÄ MISSÄ ON IHAN MEKAANINEN KIRISTIN JOKA SÄÄDETÄÄN VÄÄNTÖRAUDALLA OIKEESEEN TIUKKUUTEEN SE VOI HELPOSTI TULLA LIIAN KIREELLE.
OTA LATURIN JA TEHOSTAJAN REMMI POIS MUISTA PIIRTÄÄ MITEN SE KULKEE HIHNOILLA. JA LAITA AUTO KÄYNTIIN NIIN SITTEN TIETÄÄ TULEEKKO ÄÄNI JAKOPÄÄSTÄ VAI KUTEN MULLA SIITÄ LATURIN JA TEHOSTAJAN KIRISTÄJÄSTÄ. JA JOS KUULUU JAKOPÄÄSTÄ NIIN KOPPA POIS JA TAAS AUTO KÄYNTIIN KATSOO MITEN HIHNA SIELÄ PYÖRII JA SAMALLA NÄKEE MISSÄ KOHDASSA KIRISTIMEN OSOITIN ON.KANNATAA KYLLÄ SEKATA ASIA MISTÄ JOHTUU ÄÄNI.JA JOS KAIKKI RULLAT JA VESIPUMPPU ON VIHDETTU (PITÄÄ VAIHTAA EHDOTTOMASTI VESIPUMPPU).MULLA LÄHTI OHJAIN PELTI POIS PUMPUNREUNASTA JOKA PITÄÄ HIHNAN KULUN KOHDALLAAN JA SE RUPES SYÖMÄÄ HIHNAA ,KUN SE JÄI KAMPURAN PYÖRÄN TYKÖ JUMIIN ONNEKSI ,OLI KYLLÄ MYTYSSÄ JA SELVISI PELKILLÄ JAKOPÄÄN KAIKILLA OSILLA..
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Juu niinkun kertoilin on ihan kaikki tarpeellinen vaihdettu ja oli mullakin vanhassa vesipumpussa se sama "rinkula" jo pikkusen väljä :o

Voi se ääni osaksi kuulua apulaitehihnasta kun ryömin auton alle siten, että nappasin sen jakopäänpuoleisen sisälokarin pois ääni kuuluin jotakuinkin kampiakselin-hihnapyörän kulmilta pikkasen kovempaa :-? Hauska juttu, että kuuluu paljon kovemmin kun konepelti on kiinni ja kun konepellin avaa kuulostaa kone melkeen normaalilta kuumalta ecotekiltä. Täytyypi kuunnella pikkasen tarkemmin ja seurailla, että ei ainakaan rupee kuulumaan kovemmin....tai no en mä sitä koneremppaa joudu maksamaan jos nyt jotain olisikin jakopäässä vikana.

Kylmällä koneella tuota ääntä ei siis kuulu vaan se rupeaa kuulumaan sen jälkeen kun kone on lämmennyt n.90 asteeseen :-?
Leon FR 20vt
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

pläkkäri kirjoitti:EI SIELTÄ PITÄS MITÄÄN KUULUA..
Älä huuda.. Kamalaa luettavaa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Finl
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Finl »

auto metroautoon vaan, älä rupea itse räpeltään kun on takuunalasta hommaa.
Kuva
Vectra on p0p
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Finl kirjoitti:auto metroautoon vaan, älä rupea itse räpeltään kun on takuunalasta hommaa.
Eli siis oot sitä mieltä, että jakopäästä ei saisi kuulua mitään ääntä edes kuumalla koneella? Itte en ole jakopäähän koskemassa, koska siitä on maksettu koa asennushinta juurikin tuon takuun takia.
Leon FR 20vt
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja JJunior »

omassa x20xev kuuluu kans vastaavaa jurskutusta ja tuntuu olevan normaalia! vaihdoin jakopäähän kaikki osat ja kuuntelin koppa auki lämpimänä ja ääni kuuluu samaan tahtiin kun kiristin säätää hihnaa! tein koneremontin ja laitoin samalla uuden kiristimen vielä kun itseänikin vaivas hieman mutta samal taval kuuluu, ja kun kaikki on todellakin kunnossa ni eiku kovaa ajoa! apulaitehihnankin uusin kun alkuun luulin siitä tulevan... ja kuuluu tosiaankin vain lämpimänä!!
2.0t Re85
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: x20xev jakohihnan ääntely .

[quote="Aatsi"]

No tietysti huolestuin pikkasen ja ajoin opelin pikahuoltoon jossa hihnan vaihtanut asentaja olikin sopivasti työvuorossa. Hänen ja muiden asentajien mielestä ääni on normaali kuuman ilman,koneen ja uusien jakopäänromppeiden seurauksena tapahtuva hihnan kiristyminen. Tämä asentaja myös kertoi, että ajoi vaihdon jälkeen koneen todella kuumaksi joten mitään uutta tämä kuumuus ei hihnalle ole.

juurikin näin...
2.0t Re85
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Kyllä mä oon nyt siihen päätynyt, että tämä ääni on juurikin yksi näistä ecotekin ihanista omaisuuksista.
Jos kerran jjuniorilla ja jeppejääkarhulla kuuluu sama ääni mikä on todettu huollossakin normaaliksi taidan vaan ajella kerrankin kun auto on kunnossa ja kesäkin on ollut varsin hyvä 8) Kai tää on sitä opel miehen elämää kun ei ole vikoja niin niitä täytyy oikein keksimällä keksiä :lol:
Leon FR 20vt
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'

eiku kovaa ajoa vaan...
2.0t Re85
veppe
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja veppe »

Sama ääni kuuluu mulla 1,6 16v -01 astrasta, ajettu nyt n.10tkm rempan jälkeen. jossa vaihdettiin myös kaikki jakopäähän.
Ensin kuunneltiin ja epäiltiin pakosarjan vuotavan, tarkempi tutkiskelu osoitti suhinana kuuluvan jakopäästä, kampiakselin hihnapyörän kohdalta.
Ajelin kans opelille ja puratin jakopään siellä takuuasiana, purkivat 2 kertaa samana päivänä.. tuloksetta.
Juriskkoon ja suhiskoon, kait se on ominaisuus. Alkuperäinen remmi ei kylläkään äännellyt, ajettu nyt 67tkm, että näin.
-Vesku
Statics
'Admiral'
'Admiral'

Re: x20xev jakohihnan ääntely .

Viesti Kirjoittaja Statics »

Aatsi kirjoitti:vaikea selittää, mutta kuulostaa kovaääniseltä jakohihnan pyörimiseltä tai ehkä vähän diesel autolta
Mullei kyl jakohihna ääntele mitn mut kyllä toi silti dieseliltä kuullostaa :D
Aatsi
'Senator'
'Senator'

veppe kirjoitti:Sama ääni kuuluu mulla 1,6 16v -01 astrasta, ajettu nyt n.10tkm rempan jälkeen. jossa vaihdettiin myös kaikki jakopäähän.
Ensin kuunneltiin ja epäiltiin pakosarjan vuotavan, tarkempi tutkiskelu osoitti suhinana kuuluvan jakopäästä, kampiakselin hihnapyörän kohdalta.
Ajelin kans opelille ja puratin jakopään siellä takuuasiana, purkivat 2 kertaa samana päivänä.. tuloksetta.
Juriskkoon ja suhiskoon, kait se on ominaisuus. Alkuperäinen remmi ei kylläkään äännellyt, ajettu nyt 67tkm, että näin.
-Vesku
Joo sama homma vanha jakohihna, ei pitänyt mitään ääntä kun ajoin sillä viimeset 30tkm (20-50tkm välin) ja kyllä mua ainakin vieläkin häiritsee toi ääni niin pahasti, että taidan käydä taas ensi lauantaina pikahuollossa avautumassa. Prkl kuulostaa joltain konevikaselta.
Mulla toi ääni on aavistuksen, ehkä koventunut alkaa edelleen kuulumaan vasta kun kone on lämmennyt ja kuulostaa sen verta laahaukselta, että en usko sen olevan normaalia. Saisivat edes metroautossa varotella, että autosi kuulostaa jakohihnan vaihdon jälkeen siltä kun se leikkaisi kohta kiinni niin ei tarvitsisi jokaisessa kiihdytyksessä pelätä jakohihnan pettämistä.

E:sen verta vielä kysyisin, että muistatko annettiinko sun moottorin jäähtyä ennen tuota jakohihnan vaihtoa vai menikö auto suoraan työn alle kuumalla koneella??
Leon FR 20vt
Vastaa Viestiin