b-omppu ja nakutus
b-omppu ja nakutus
vm.99 mallinen b-omppu 2,0 16v liikkeelle lähtiessä kuuluu nakutusta, mistä voisi johtua? ääni häviää kun on jonkun aikaa ajanut. koneella ajettu 125tkm, nakutus häiritsee
Minulla on ongelma, sitä on aina liian vähän
http://www.opelclubfinland.fi/forum/search.php ja hakusanoiksi: venttiilien painimet tai nostajat
Sivukommenttina sanon vaan että X20XEV tai muidenkaan nakutusvian syy ei ole tällä palstalla vielä selvinnyt. Kerrotaan pakosarjasta, nostimista jne. mutta jos ne on kunnossa, nostimet vaihdettu tai koneella ajettu vähän, kuten kysyjän tapauksessa ja pakosarja todettu ehjäksi ja eikun nakuttaa niin missä vika?
Ja kun kaikissa on yleensä tuo sama vika, eli kylmänä nakuttaminen muutaman minuutin ajan, joka sitten loppuu kun kone lämpenee niin luulisi jo jollain tärpänneen.
Ja kun kaikissa on yleensä tuo sama vika, eli kylmänä nakuttaminen muutaman minuutin ajan, joka sitten loppuu kun kone lämpenee niin luulisi jo jollain tärpänneen.
Jep, itselläni (x30xe) tekee saman käynnistettäessä. Lähinnä vielä lämpimällä ilmalla! Ei niinkään tehnyt kevät talvella kun käynnisti. Erityisesti kuulostaa kovalta kun nyt helle lukemissa tänään käynistin. Autosta on kuitit vuoden takaa kansi rempasta, eli en usko, että venttiilit..
Pakosarjassakin se nakutus yleensä on pysyvää, eikä katoa parissa minuutissa, kuten oma nakutukseni. Ainakin edellisissä autoissani se nakutus on kuulunut koko ajan jos pakari vuotaa tms.
Pakosarjassakin se nakutus yleensä on pysyvää, eikä katoa parissa minuutissa, kuten oma nakutukseni. Ainakin edellisissä autoissani se nakutus on kuulunut koko ajan jos pakari vuotaa tms.
Omega MV6 -94

Minä vaihdoin nostimet ja luulin että nyt se nakutus loppui. Mutta vielä mitä, nakutusta ei alussa kuulunut kun kokeilin rempan jälkeen koska kone oli hieman lämmin ja luulin että nyt se korjaantui, mutta seuraavana aamuna kun olin lähdössä kylmällä koneella ajoon niin nakutus is back. Fortepesua on kokeiltu, ei apua. Pakosarjaa on tutkittu, todettu ehjäksi tiivisteitä myöten.
Ja kone on X20XEV.
Pieni tarkennus vielä, nakutuksen voimakkuus on yhteydessä ulkoilman lämpötilaan, lämpimällä käynnistäessä nakuttaa hiljempaa ja kylmällä kovempaa. Entäs nakutuksen tunnistin, voisiko vika olla siinä?
Ja kone on X20XEV.
Pieni tarkennus vielä, nakutuksen voimakkuus on yhteydessä ulkoilman lämpötilaan, lämpimällä käynnistäessä nakuttaa hiljempaa ja kylmällä kovempaa. Entäs nakutuksen tunnistin, voisiko vika olla siinä?
Minulla ainakin piti ns. nakutusta aina kylmänä, kun pakosarja vuoti eli aina kun oli kylmät pakosarjat, niin ne vuoti ja kun lämpisi niin ei kuulunut mitään paitsi sitten kun meni oikein pahaksi vuoto ja pari pulttia poikki. Ongelma ratkesi Marteliuksen peltipakosarjoilla...D-Ma kirjoitti:Jep, itselläni (x30xe) tekee saman käynnistettäessä. Lähinnä vielä lämpimällä ilmalla! Ei niinkään tehnyt kevät talvella kun käynnisti. Erityisesti kuulostaa kovalta kun nyt helle lukemissa tänään käynistin. Autosta on kuitit vuoden takaa kansi rempasta, eli en usko, että venttiilit..
Mulla kanssa sama homma eli nakuttaa joskus 1-2 sek. kylmäkäynnistyksessä ja kuumallailmalla kun kone on vielä lämmin eli n. 1 tunnin verran jäähtynyt. Kyllähän tuo vähän ärsyttää, mutta tuo taitaa olla niin normaalia näissä x20xev koneissa, että en jaksa asiasta enää murehtia. Itte käytän öljynä castrolin 0w-40 ja tankkaan 98 bensaa ja näillä eväillä tuo nakutus on huomattavasti vähentynyt.
Rikkinäisestä pakosarjasta kuuluvan äänen kyllä erottaa tavallisesta painimien ääntelystä ainakin mun tapauksessa kun pakosarja oli halki.
Rikkinäisestä pakosarjasta kuuluvan äänen kyllä erottaa tavallisesta painimien ääntelystä ainakin mun tapauksessa kun pakosarja oli halki.
Leon FR 20vt
ruiskutus suuttimista lähtee monesti kylmänä ja myös lämpimänä nakuttava ääni joka erehdyttävästi kuulostaa nostimien nakutukselta. kannattaa kuunnella tarkasti mistä ääni kuuluu! pitkällä meisselillä on hyvä kuunnella nakutusta kun painaa korvaa vasten kahvan ja kären vaikka venakoppaan tai suuttimen juureen!
kaverille vaihdoin jakohihnan c18xe koneeseen ja siinä samalla tutkittiin hieman mistä nakuttaa ja suuttimista kuuluu ihan selvään nakutus. kaverikin luuli että nostimet pitää sitä ääntä.
ja toi muutaman sekunnin nakutus nostimissa on ihan normaalia käynnistyksen jälkeen, ääni häviää kun öljynpaineet hyppää ylös ja nostimet saa öljyä..
puhdistus auttaa nostimiin väliaikaisesti. itse puhdistin konerempan yhteydessä hyvin jarrucleanerillä ja uitin sitten uudessa öljyssä ennen takaisin laittoa. ennen nakutti aikasta pitkään 5-10min käynnistyksestä (kylmällä kelillä)mutta nyt ei ollenkaan. ajettu 2000km rempan jälkeen, toki ne vielä rupeaa ääntä pitämään jos pääsee likaantumaan reilusti. pitäis vaihtaa nuo öljyt mielellään 5000km välein ni suattas selvitä ilman nostimien uusimista. toki ne on kyllä jo kuluneetkin 200 000km ajon jälkeen..
kaverille vaihdoin jakohihnan c18xe koneeseen ja siinä samalla tutkittiin hieman mistä nakuttaa ja suuttimista kuuluu ihan selvään nakutus. kaverikin luuli että nostimet pitää sitä ääntä.
ja toi muutaman sekunnin nakutus nostimissa on ihan normaalia käynnistyksen jälkeen, ääni häviää kun öljynpaineet hyppää ylös ja nostimet saa öljyä..
puhdistus auttaa nostimiin väliaikaisesti. itse puhdistin konerempan yhteydessä hyvin jarrucleanerillä ja uitin sitten uudessa öljyssä ennen takaisin laittoa. ennen nakutti aikasta pitkään 5-10min käynnistyksestä (kylmällä kelillä)mutta nyt ei ollenkaan. ajettu 2000km rempan jälkeen, toki ne vielä rupeaa ääntä pitämään jos pääsee likaantumaan reilusti. pitäis vaihtaa nuo öljyt mielellään 5000km välein ni suattas selvitä ilman nostimien uusimista. toki ne on kyllä jo kuluneetkin 200 000km ajon jälkeen..
2.0t Re85