Astra F stereot päälle avaimen 1. asennolla

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
T.J.L.
'Agila'

Astra F stereot päälle avaimen 1. asennolla

Viesti Kirjoittaja T.J.L. »

Eli tällä hetkellä Astran stereot (JVC kasettisoitin, vissiin alkuoperäinen) menee päälle vasta avaimen ollessa 2. asennossa eli samalla kun valot, tuuletin yms. menee päälle. Esim. parkissa seisoessa ja stereoita kuunneltaessa kuluu virtaa turhaan valoihin jne joten pitäisi virittää stereot menemään päälle jo avaimen 1. asennossa.

Onko tämä ihan Astran ominaisuus vai onko joku rele hajonnut tai johtoja vedetty väärin?

Miten nuo steroidit saisi helpoimmin päälle ilman että valot palaa samaan aikaan?
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Jäsennumero: 1227

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Normaali ominaisuus.

Siellä on johtosarjassa Kaksi johtoa

Yleensä keltainen ja punainen.
Toinen menee suoraan akulle ja toinen virtalukolle.

Pistä se virtalukolle menevä johto samaan nippuun akun johdon kanssa.
Saat soittimen päälle ilman, että virrat on autossa päällä.
Teksti 1| Teksti 2 | Teksti 3 | Teksti 4
vw-mies
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja vw-mies »

^ja muistaa sammuttaa soittimen aina erikseen :wink:
masu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja masu »

Tämä on mustakin outoa kun yleensä autoissa minun käsittääkseni sitä ensimmäistä pykälää sanotaan "radion kuuntelu asennoksi", mutta ainakin äffässä se on ihan turha. Sama kun sitä ei ois ollenkaan. Onkohan se sitten joku dieselin hehkutusasento vai mikä... sekin kyllä taitaa olla siinä pykälässä 2, jossa ne tuulettimet jne toimii. Minä teen aina niin että laitan valot pois ja tuulettimen pois ja kuuntelen radiota, mutta olisi se mukavampi, jos se toimis siinä ykköspykälässä. Musta on kuitenkin kiva, että se radio sammuu kun katkaisee virrat ja lähtee sitten itsestään päälle käynnistettäessä.
janppa90
'Agila'

Viesti Kirjoittaja janppa90 »

Jatkuva virta johto on varmaankin väärässä paikassa.
masu
'Senator'
'Senator'

janppa90 kirjoitti:Jatkuva virta johto on varmaankin väärässä paikassa.
Tässä tapauksessahan jatkuva virta vain ylläpitää mankan muistia ja käyttövirta tulee sitten virtalukon kautta... kyse on nyt vain siitä, että virtalukon ykköspykälässä radioon ei tule sitä käyttövirtaa vaan vasta kakkospykälässä.
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enochian »

Hmh...jos ei virtalukosta kyseistä ominaisuutta löydy, niin sitten kannattaa valita soitin siten että se toimii haluamallasi tavalla. Oma halpis-Blaupunkt toimii vaikka autossa ei olisikaan virrat päällä, ja sammuu itsestään 60min kuluttua käynnistyksestä. Lisäksi se menee päälle kun auton käynnistää ja sammuu kun virrat kääntää pois. Itse olen ainakin noihin ominaisuuksiin tyytyväinen...eikä se nyt muutenkaan täysin paska ole reilun satasen soittimeksi...toiminut jo 1,5v moitteettomasti.
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

masu kirjoitti:Tämä on mustakin outoa kun yleensä autoissa minun käsittääkseni sitä ensimmäistä pykälää sanotaan "radion kuuntelu asennoksi", mutta ainakin äffässä se on ihan turha. Sama kun sitä ei ois ollenkaan.
Taitaa olla japanialaisissa autoissa se ensimmäinen asento missä toimii radio. Eikä se ole radioasento, vaan "acc" eli accessory, varusteet.

Ei se Astrassakaan ole turha, siinä asennossa aukeaa rattilukko. Aika dorka idea ettei rattilukkoa saisi auki pistämättä virtoja päälle :)

Isän Astrassa ei radio muuten noteeraa sitä virtalukkoa mitenkään. Johtosarja on alkuperäinen ja modaamaton, orkkisradio kyllä totteli virtalukkoa, mutta nykyinen, minun omistamani radio ei siitä välitä. Corsassa sama radio ei suostunut menemään päälle ollenkaan jos virrat oli pois päältä. Hämärää.

Tuon acc -asennonkin kai pystyy kehittämään siihen virtalukkoon, mahdollisesti jollain tarvikemallin virtalukonpohjalla. Veljen Corsassa sellainen nimittäin on, virtalukon ensimmäisessä asennossa radio ja tuuletus menevät päälle, virrat vasta toisessa. Eikä varmasti ole mikään normaali ominaisuus Corsassa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Osku

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mun astrassa ei oo sillä 1.asennolla mitään muuta virkaa, kuin rattilukon avaaminen.
Pioneerin soitin ei välitä virtalukosta (johdot väärin?), se pitää aina erikseen laittaa päälle ja pois - mutta oikeastaan tykkään enemmän tuolla tavalla.
Muistaakseni se alkuperäinen Philipsin mankkakaan ei välittänyt virtalukon asennosta.(?)
masu
'Senator'
'Senator'

Tuomas kirjoitti:
masu kirjoitti:Tämä on mustakin outoa kun yleensä autoissa minun käsittääkseni sitä ensimmäistä pykälää sanotaan "radion kuuntelu asennoksi", mutta ainakin äffässä se on ihan turha. Sama kun sitä ei ois ollenkaan.
Taitaa olla japanialaisissa autoissa se ensimmäinen asento missä toimii radio. Eikä se ole radioasento, vaan "acc" eli accessory, varusteet.

Ei se Astrassakaan ole turha, siinä asennossa aukeaa rattilukko. Aika dorka idea ettei rattilukkoa saisi auki pistämättä virtoja päälle :)
Joo, onhan se ajatuksena hassu, mutta ainakin mulla käytännössä otan ratista kiinni ja huitasen avaimen suoraan käynnistysasentoon kun liikkeelle oon lähdössä ja harvemmin tulee pelkästään rattilukkoa otettua pois. Kuulostaa kyllä tutulta tuo, että se olis japanilaisissa tommonen "acc" asento, mä olin tässä siinä luulossa, että se ois kaikissa noin...
FAstra-98
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja FAstra-98 »

masu kirjoitti:Minä teen aina niin että laitan valot pois ja tuulettimen pois ja kuuntelen radiota, mutta olisi se mukavampi, jos se toimis siinä ykköspykälässä. Musta on kuitenkin kiva, että se radio sammuu kun katkaisee virrat ja lähtee sitten itsestään päälle käynnistettäessä.
Siis minun astrassa ainakin radio toimii niin että kun käyttää avaimen 2 asennossa niin lähtee radio päälle ja sen jälkeen saa kääntää nollille avaimen! Ja radio sammuu vasta kun ottaa avaimen pois reijästä...
Zafira Tourer 1.4T -15
Astra J 1.4T -14
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Osku kirjoitti: Muistaakseni se alkuperäinen Philipsin mankkakaan ei välittänyt virtalukon asennosta.(?)
Paljon mahdollista, koska sen orkkisradion voi ohjelmoida menemään päälle ja pois virtalukon mukaan tai olemaan välittämättä siitä.
masu kirjoitti: Joo, onhan se ajatuksena hassu, mutta ainakin mulla käytännössä otan ratista kiinni ja huitasen avaimen suoraan käynnistysasentoon kun liikkeelle oon lähdössä ja harvemmin tulee pelkästään rattilukkoa otettua pois.
Pistätkö autoa rempatessa tai työnnettäessäkin aina virrat päälle? :) Kyllä niitä tilanteita on paljonkin joissa tarvitaan rattilukko auki mutta ei sytytysvirtaa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
masu
'Senator'
'Senator'

FAstra-98 kirjoitti:
masu kirjoitti:Minä teen aina niin että laitan valot pois ja tuulettimen pois ja kuuntelen radiota, mutta olisi se mukavampi, jos se toimis siinä ykköspykälässä. Musta on kuitenkin kiva, että se radio sammuu kun katkaisee virrat ja lähtee sitten itsestään päälle käynnistettäessä.
Siis minun astrassa ainakin radio toimii niin että kun käyttää avaimen 2 asennossa niin lähtee radio päälle ja sen jälkeen saa kääntää nollille avaimen! Ja radio sammuu vasta kun ottaa avaimen pois reijästä...
Hmm... muistelisin, että mulla menee sillon raatio nurin, mutta pitää vielä testata.

Edit: Niin, sun nickin mukaan ainaki sun äffä on uudempi kun mun.
masu
'Senator'
'Senator'

Tuomas kirjoitti: Pistätkö autoa rempatessa tai työnnettäessäkin aina virrat päälle? :) Kyllä niitä tilanteita on paljonkin joissa tarvitaan rattilukko auki mutta ei sytytysvirtaa.
Joo, onhan se noin, mutta mielestäni nuo on kuitenkin enemmän "erikoistilanteita" kuin se pelkkä radion kuuntelu eli harvinaisempia tapauksia. Niissä japanilaisissahan se menee sitten niin että ainakin se "acc" virta on aina noissa tilanteissa päällä.

Edit: Niin, ja tuskin on Opelin insnöörit suunnitellu että näinhän tää avain on hyvä olla ku joku suomalainen köyhä työntää 12 v vanhaa Astraansa :D.
Osku

Viesti Kirjoittaja Osku »

masu kirjoitti:Edit: Niin, ja tuskin on Opelin insnöörit suunnitellu että näinhän tää avain on hyvä olla ku joku suomalainen köyhä työntää 12 v vanhaa Astraansa :D.
Tai siis jopa 13v. 8)

Off-topicciin sen verran poikkean, että olikos toi -92 eka vuosi kun näitä f-astroja ruvettiin valmistamaan? yleensä näkyy vanhimmat olevan noita, mut miten mulla ois semmonen käsitys, että -91-vuonnakin ois jo tehty...
Vastaa Viestiin