x20xev jakohihnan ääntely .

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja JJunior »

aikas oudolta kuulostaa. tuskin kokonaan löysällä ollu kiristin, se olis levinny jo. mut hyvä et vika löytyi. se on jännä se kiristin siinä, monta kertaa kiristänyt hihnan ja jostain syystä muutaman päivän päästä avannut kopan taas niin merkki näyttänyt löysää. hieman epävarman olonen tuo kiristin. kuulemma pitäis mielellään useamman kerran uudestaan kiristää ja säätää se hihna kiristimellä että näkee asettuuko oikeeseen kohtaan kiristin.

itse eka kerran kun tuo ääni tuli esille purin jakopään ja kiristin näytti silloinkin löysää, kiristin useamman kerran ja löin käyntiin ja ilman jakopään koppaa, ääntä ei enää kuulunut ja luulin korjanneeni vian, mutta kun kävin koeajolla antamassa happea ja kone lämpes kunnolla niin äänikin oli takas..

aion joku päivä ottaa tuon apulaitehihnan irti ja kokeilla häviääkö ääni, vaikka ei se itseäni haittaakaan.
2.0t Re85
Miro.Simounen
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

Aatsi kirjoitti:Jepulis selvisi!

Asentajan moka ilmeisesti. Kiristäjä osoitti löysää ja hihna olikin löysä ja siksi äänteli...kiva kiva luotto kasvaa :o Siis jos oikein käsitin kiristäjä pitää lukita/kiristää kun se on kohdallaan ja tätä operaatiota ei ollut muistettu tehdä vai voiko se rikkoutumatta löystyä itsestään ?? Kaikki paikat olivat ehjiä ja olivat vaan kiristäneethihnan ym... samoilla osilla mikä lienee ihan sama??? Vai voiko joku osa kärsiä liian löysästä hihnasta???

Ite olen jonku aikaa ihmellyt kans kummaa rahinaa koneesta no selvis tänään ku vaihdoin antureita. Hihna oli löystynyt??? ja kiristäjän "osoitin" hankasi vesipumppuun. Pikkasen oli semmonen :o :o :o olo ku hihnaa katoin.

Viime syyskuussa vaihettu, ajettu n.20tkm ja vielä huhtikuussa kaikki oli kunnossa kun öljynvaihdon yhteydessä tarkastin mitä remelille kuuluu.

summarumm... kannattaa siis tarkastaa jos sieltä jotain kummaa kuuluu ja välillä muutenkin, saattaa säästyä usean tuhanne rempalta.
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Aatsi »

Eilen sitten tuli käytyä hakemassa tuo auto pois ja hihna tosissaan oli ollut löysällä ja kiristin näytti juuri noin kun edellä on mainittu eli löysää. Ainakin pikahuollon kaverit epäilivät, että asentaja on jättänyt kiristäjän vähän löysälle kun kyselin, että voiko tuo hihna muka itsestään löystyä. Ensin kyllä selittelivät, että hihna on venynyt ym.. :o

No damagea ei onneksi tapahtunut eli jako pysynyt kohdallaan joka kertoo sen, että ei tuo hihna kovin löysällä ole voinut olla....onneksi uskoin itseäni enkä toistamiseen ajamaan kehoittaneita asentajia nimittäin parin kuukauden päästä olisi voinut asiat olla toisin.

Pikahuollossakaan ei saatu selville tarkkaa äänen aiheuttajaa vaikka jakopäätä ronkittiin useampi tunti, mutta epäilivät kampiakselin hihnapyörää tai nokkapyöriä, mutta kun ääni on hiljentynyt ei se ainakaan enää niin pahalta mun mielestä kuullosta.

Heti kun kuuli, että joku oli oikeasti pielessä ja nyt korjattu alkoi oma pää tehdä temppuja. Käynti kierrokset nousi ja auto ei ole nakutellut ollenkaan (jakohihnan vaihdon jälkeen on nakutellut normaalia enemmän) :lol: Vähän sama juttu kun tekee autoon jotain se tuntuu heti nopeammalta :wink:

Onko muut joutunut vaihtelemaan kampiakselin hihnapyörää tai nokkapyöriä ääntelyn takia?? Ymmärsin että ei kovin harvinaista, että nuo jossain vaiheessa rupeavat ääntämään??
Kampiakselin hihnapyörä ainakin kuulemma suolasen hintainen 380€ :o Nokkapyörät 60€kpl ja säädettävät vähän kalliimmat.
Leon FR 20vt
Miro.Simounen
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

Aatsi kirjoitti: Kampiakselin hihnapyörä ainakin kuulemma suolasen hintainen 380€ :o Nokkapyörät 60€kpl ja säädettävät vähän kalliimmat.
no eikai sentää 380e

2,0/2,2DTi Kampiakselin pyörä. . . . . . . . . . . . . . . 25-5354 69.90 ???

tommone motonetis.. ei tosin samaan koneeseen??? tai sit on, mutta ei se kaukana ole

16V-2,0 NOKKA-AKSELIN PYÖRÄ. . . . . . . . . . . . . . . . 25-5424 24.50 ???
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Miro.Simounen kirjoitti:
Aatsi kirjoitti: Kampiakselin hihnapyörä ainakin kuulemma suolasen hintainen 380€ :o Nokkapyörät 60€kpl ja säädettävät vähän kalliimmat.
no eikai sentää 380e

tommone motonetis.. ei tosin samaan koneeseen??? tai sit on, mutta ei se kaukana ole

Okei itse en ole hintoja kysellyt. Jakohihnan tehnyt asentaja vaan osasi kertoa kampiakselin hihnapyörän hinnaksi tuon älyttömän 380€. Mietinkin jo miten se voi olla noin kallis kun nokka-akselin pyörät on noin halpoja. Hassu sinäänsä, että tämä asentaja rakentaa x20xev konetta ja sanoi, että oli katsellut tuota kampiakselin hihnapyörän hintoja kun häneltä puuttuu se koneesta ja saanut melkeen slaagin kun hinta oli tuo 380€. Mua on taas taidettu viedä kun pässiä narussa :lol:

Tuo kampiakselin hihnapyörän vaihtohan ei vaadi mitään muuta kun apulaitehihnan purkamisen??
Jos näin on voisin kokeilla hiljenisikö moottori tuon vaihdolla kun ääni sieltäpäin kuuluu näin niinkun maallikon korvilla kuunneltuna.

Hyvä näin kiitos infosta :)
Leon FR 20vt
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'

Aatsi kirjoitti:
Miro.Simounen kirjoitti:
no eikai sentää 380e

Okei itse en ole hintoja kysellyt. Jakohihnan tehnyt asentaja vaan osasi kertoa kampiakselin hihnapyörän hinnaksi tuon älyttömän 380€. Mietinkin jo miten se voi olla noin kallis kun nokka-akselin pyörät on noin halpoja. Hassu sinäänsä, että tämä asentaja rakentaa x20xev konetta ja sanoi, että oli katsellut tuota kampiakselin hihnapyörän hintoja kun häneltä puuttuu se koneesta ja saanut melkeen slaagin kun hinta oli tuo 380€. Mua on taas taidettu viedä kun pässiä narussa :lol:

Tuo kampiakselin hihnapyörän vaihtohan ei vaadi mitään muuta kun apulaitehihnan purkamisen??
Jos näin on voisin kokeilla hiljenisikö moottori tuon vaihdolla kun ääni sieltäpäin kuuluu näin niinkun maallikon korvilla kuunneltuna.

siis tuota, ei kai se hihnapyörä ihmeemmin kulu joka pyörittää apulaitehihnaa vaan kampiakselin hammaspyörä ja nokkaakselien hammaspyörät jotka purattaa jakopää kokonaan. hihnapyörä ja hammaspyörä täysin eri asia. suattaa se ton hintanen orkkis ollakin, esim: männänrengas-sarja org. 280€ ja tarvikkeena koneistamolta 70€ joka vähintäänkin yhtä laadukas!! melkoisia hinta eroja välillä...
2.0t Re85
Aatsi
'Senator'
'Senator'

JJunior kirjoitti:
Aatsi kirjoitti:
Miro.Simounen kirjoitti:
no eikai sentää 380e

siis tuota, ei kai se hihnapyörä ihmeemmin kulu joka pyörittää apulaitehihnaa vaan kampiakselin hammaspyörä ja nokkaakselien hammaspyörät jotka purattaa jakopää kokonaan. hihnapyörä ja hammaspyörä täysin eri asia. suattaa se ton hintanen orkkis ollakin, esim: männänrengas-sarja org. 280€ ja tarvikkeena koneistamolta 70€ joka vähintäänkin yhtä laadukas!! melkoisia hinta eroja välillä...

Jaa a ??? En nyt saa minkään näköstä kuvaa mieleen hammaspyörästä :oops:
Kyllä mä oon käsittänyt viisaampien jutuista, että ihan vaan noi hihnapyörät voi ääntää ja niiden vaihdolla selviäisin?? No varmaan paikat kestää sen 50tkm jos vaikka ensi jakorempan yhteydessä laittaisi kaikki kuntoon??
Leon FR 20vt
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Pitää vielä avautua tuosta asennuslämpötilasta, ja tämä sitten faktaa eikä esson baarin juttuja. Kannattaa hankkia lehtinen nimeltä "SKF:n autonosien vaurioanalyysi"
Selviä kuvia erilaisista vaurioista ja todennäköisimmät syyt vaurioiden takana. Pitää myös korjata omaa virhettä: lämpötilaraja oikein 20-30 astetta (joten ei tartte kinata enään) Mutta hihnan asentaminen kuumaan moottoriin aihettaa HIHNAN LÖYSYYTTÄ ja kylmään moottoriiin YLIKIREYTTÄ, eli viimeisessä tapauksessa hihna rallattaa.
Varmaan sama syy takana kun hihna viimetteeksi vaihdettiin omaan moottoriin opelin pikahuollossa. Auto sisään ja palikat kiinni ja auto veks. 150km ajoa takana kesähelteessä, eli ei varmana vaihdettu "kylmään" moottoriin. 40tkm jälkeen tuli tsekattua kansirempan yhteydessä, ja olihan se hihna niin löysällä että lähti etummaisesta hihnapyörästä yhden sormen voimalla!!! Eli varmasti kuumuus syysä: soitin kyseiselle korjaamolle ja pyysivät nähdä autoa, kielsivät ajamasta joten auto jäi näkemättä. Tästedes vaihdan hihnan itse joten tiedän tasan missä olosuhteissa kysinen osa on vaihdettu.
-jupe-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -jupe- »

Eli jos vain suinkin mahdollista niin kannattaa sanoa että haluaa esim. 13-14 päivällä korjausajan ja viel jo aamulla auton huollon pihaan, niin ehtii jäähtyä juuri hyvin
Nismo, millo lie taas ajos
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Nyt rupes vitu**amaan taas kun ajttelinkin tota lämpötila juttua. Itte olen nyt kuullut aika monestakin luotettavasta tahosta ton, että tosissaan kuumaan koneeseen tuota hihnanvaihtoa ei kannata tehdä ja silti merkkihuollon asentajat tekevät lähes jokaisen jakorempan kuumaan koneeseen ja väittävät, että lämpötilalla ei ole merkitystä. Ittellä tämä viimisin jakoremppa jää viimeiseksi mitä teetän merkkihuollossa jos työn taso on tätä.

Edelleenkin jakopää on kovaääninen ja alkoi jakorempan jälkeen joka siis tehtiin vajaa parituntia jäähtyneeseen koneeseen. Viime kerralla kun jakopää katottiin läpi se oli löysällä (epäiltiin , että asentaja oli unohtanut kiristää sen :o ) ja kiristäminen ei poistanut tuota vittumaista ääntä. Sanottiin että jos haluat äänestä kokonaan eroon vaihda nuo nokkapyörät ja k.akselin hihnapyörä. Nuo hihnapyörät kuluvat ja rupeavat ääntämään (merkkihuollon asentajalta kuultua) kuulemma??

On tää nyt sitten kärsittävä taas omasta lompakosta jos nyt äänen aiheuttaja on joku noista hihnapyöristä, vaikka ääni alkoi virheellisesti tehdyn jakorempan jälkeen ?? Luulisi, että ääntävän eli kuluneen hihnapyörän huomaa jakorempan yhteydessä ja siitä voisi esim. soittaa asiakkaalle, että nämäkin ed. mainitut voisi vaihtaa tai muuten moottori kuulostaa siltä, että se räjähtää kohta :evil:

Onko kenelläkään mitään hajua onko tuo vitulleen tehty jakoremppa voinut kuluttaa/hajottaa noi hihnapyörät vai onko tää nyt vaan taas mun surkeeta tuuria ja vanhanauton niin ihania ominaisuuksia??

Olen jokatapauksessa menossa kesälomalla TAAS kerran käymään pikahuollossa jos sieltä jotain uutta diaknoosia äänelle löytyisi ja jos vaikka saataisi sovittua joku sopiva diili noiden hihnapyörien vaihdolle.
Leon FR 20vt
veppe
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja veppe »

Yks pikku juttu kannattais testauttaa?
Vaihdata siihen uusi remmi, ei kiristäjiä.
Astrassa autto ylimääräisiin ääniin.
Kun jakopää aukaistiin tarkistin itse remmin kireyden ja se oli ihan ok.
Vaikka edellinenkin on uusi lähes, onko hihnassa joku ????
-Vesku
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'

Aatsi kirjoitti:Nyt rupes vitu**amaan taas kun ajttelinkin tota lämpötila juttua. Itte olen nyt kuullut aika monestakin luotettavasta tahosta ton, että tosissaan kuumaan koneeseen tuota hihnanvaihtoa ei kannata tehdä ja silti merkkihuollon asentajat tekevät lähes jokaisen jakorempan kuumaan koneeseen ja väittävät, että lämpötilalla ei ole merkitystä. Ittellä tämä viimisin jakoremppa jää viimeiseksi mitä teetän merkkihuollossa jos työn taso on tätä.

Edelleenkin jakopää on kovaääninen ja alkoi jakorempan jälkeen joka siis tehtiin vajaa parituntia jäähtyneeseen koneeseen. Viime kerralla kun jakopää katottiin läpi se oli löysällä (epäiltiin , että asentaja oli unohtanut kiristää sen :o ) ja kiristäminen ei poistanut tuota vittumaista ääntä. Sanottiin että jos haluat äänestä kokonaan eroon vaihda nuo nokkapyörät ja k.akselin hihnapyörä. Nuo hihnapyörät kuluvat ja rupeavat ääntämään (merkkihuollon asentajalta kuultua) kuulemma??

On tää nyt sitten kärsittävä taas omasta lompakosta jos nyt äänen aiheuttaja on joku noista hihnapyöristä, vaikka ääni alkoi virheellisesti tehdyn jakorempan jälkeen ?? Luulisi, että ääntävän eli kuluneen hihnapyörän huomaa jakorempan yhteydessä ja siitä voisi esim. soittaa asiakkaalle, että nämäkin ed. mainitut voisi vaihtaa tai muuten moottori kuulostaa siltä, että se räjähtää kohta :evil:

Onko kenelläkään mitään hajua onko tuo vitulleen tehty jakoremppa voinut kuluttaa/hajottaa noi hihnapyörät vai onko tää nyt vaan taas mun surkeeta tuuria ja vanhanauton niin ihania ominaisuuksia??

Olen jokatapauksessa menossa kesälomalla TAAS kerran käymään pikahuollossa jos sieltä jotain uutta diaknoosia äänelle löytyisi ja jos vaikka saataisi sovittua joku sopiva diili noiden hihnapyörien vaihdolle.

jokohihnalle on ihan yks hailee laitetaanko se sinne kylmään vai kuumaan koneeseen. mua rupee vituttaa ku ne jotka niitä ei vaihda ni olevinaan tietää paremmin miten ne sinne survotaan. kellään ole aikaa jäädä jäähdyttelemään konetta. mielestäni ne hammaspyörät ei pitäis aiheuttaa tuota ääntä ollenkaan..
2.0t Re85
veppe
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja veppe »

Olen samaa mieltä hihnan laitosta kuumaan koneeseen tai kylmään, ihan sama, kunhan kireys on ok.
Itse olen myös kymmenkunta vaihtanut ja eipä ole tullut paljoa odoteltua.
Tämä on eka jonka kanssa on takunnut ja ainoastaan takuu työssä on ajattanut merkkikorjaamolle, seuraavan vaihdan jälleen itse oli takuuta tai ei.
Tietääpä että se on kunnolla siellä ainaski.
-Vesku
Aatsi
'Senator'
'Senator'

Jos esim. metroauton ohjeistus on, että hihnavaihdot tehdään jäähtyneeseen koneeseen niin kai sillä lämpötilalla joku merkitys on??

Taitaa olla ihan sama osaanko vaihtaa hihnan itse jakopäähän jos olen kuullut tuon jakoremppan lämpötila-jutut asentajilta jotka tekevät työkseen niitä?

Turha tästä lämpötilasta on taas alkaa vääntämään kun tyylejä tohon remonttiin tuntuu olevan yhtä monta kun on korjaamoita.

Käyn varmaan taas tässä joku päivä kysymässä jonkun muun asentajan/merkkihuollon mielipidettä siitä voiko noi hihnapyörät ääntää tuollatavoin vai olisiko tuolla taas hihnan kireydessä jotain häikkää kun mielestäni ääni on taas koventunut siitä kun auton viime viikolla takasin sain??
Leon FR 20vt
Vastaa Viestiin